3224
Sök

Slirande automat låda volvo 850 t5r (HJÄLP)

61 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
hej. nu är det så att min växellåda slirar på låg, 3 och D. som fan slirar den då. sen oxå när jag lägger i backen så gör den inte det. utan väljer någon växel för drivning för att åka framåt. och även då slirar den. vad är felet? några säger byt olja. några om att växel väljaren är fel på.
jag felsökte då kom dessa fel koder. 114/134/ 232 223 samt123 eller 124 minns inte helt.

tacksam för hjälp!

1 587 Inlägg
20 juli 2009
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=2941

Gå in där, finns en hel lista över felkoder.. Du kanske hittar nåt som hjälper dig där smile ?!

61 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ja jo. jag vet juh redan vad alla är för fel. men vad fan menar de? jord fel och fel på kretsar och skit. och fel på en massaskit. någon som kan hjälpa mig. är min växellåda helt slut? eller vad?

1 043 Inlägg
20 juli 2009
Slirar det så är det med största säkerhet växellådan, kan hjälpa ett tag med att byta olja men måste troligtvis renoveras.

189 Inlägg
21 juli 2009
Iomed att den är lite lätt trimmad så är det säkerligen lådan som sjunger på sin sista vers... Hur ser oljan ut i den?

Rycketofta Racing
292 Inlägg
21 juli 2009
har varit med om samma oroblem, kolla hur oljan ser ut. eftersom den kyls av vatten kylaren så kan det hända att du har fått vatten i lådan. (hände mig) då säger alla sensorer och skit upp sig. och dem är väldigt dyra att byta. prova byt olja och om den fungerar då så provtryck din kylare. fungerar den inte bättre tror jag det enklaste blir att byta lådan wink

//Rycketofta Racing

61 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
ok. ja den är mörk luktar illa. men vet inte titta igår och då tog jag bort växelväljarvajern från växel"pinnen" på lådan och då kändes det som om den hoppade över backen. eller inte hittade den. den stod 4 sek och brumma se n lade den i en annan växel istället. kan det vara något i växel"väljaren" som är fel? eller är det försök med att byta olja som är första prio... sen om inte det funkar bara att byta låda?

362 Inlägg
22 juli 2009
1-1-4 Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets
2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas
2-2-3 För låg spjällägessignal
1-2-3 Soleniod STH kortsluten till batterispänning
1-2-4 Programväljare felaktig eller kortsluten till jord

Den enda jag vet lösningen på som det brukar vara är 2-3-2 - Hastighetsmätarsignal saknas.
Under växellådan sitter det en kontakt helt fritt där det kan komma in massa skit. Prova att rengöra den.

Byt sedan olja enligt detta:
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082
Rekommenderar oljan de har på Lantmännen / Granngården som är hyfsat billig.

Och byt denna:
http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.php

3 enkla åtgärder som inte borde kosta så mycket. Och även 3 saker som kan ge upphov till väldigt många fel som man tycker inte borde ha med detta att göra.
Detta borde kosta dig ca 2000:- och 10 timmars arbete om du gör det själv och det är det absolut värt att prova innan du byter låda. Det har löst många av mina automatlådeproblem.

Det du också kan göra är att spänna "vajrarna" till växelspaken.

Lycka till!

61 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
hej tack för det! vad är det andra som du menar man ska byta? är det vajern eller väljarhuset?

61 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
under mittkonsolen så sitter det en liten låda. tillhör den något med växellådan? efter som 3 felkoder typ är elfel. kan det inte vara det som är helt kajko med lådan. eftersom alla andra växlar funkar. vet inte när en låda "rasar" i vanliga fall brukar någon växelfunka då ens?

362 Inlägg
22 juli 2009
PnP-switchen kallas på svenska "Startspärr". Kostar ca 1000:- på Volvo.
Är inte så svår att byta, den sitter ovanpå lådan precis bredvid batteriet. Det är den som ger elektroniska signaler till datorn om vilket växelläge du har i. Kan ge många konstiga elfel.
När jag höll på med elfel på min låda så sa de att det var oljan och denna switch som kunde ge massor med fel. Bara för att du får en felkod på tex solenoid s1, så behöver det inte alls vara något fel med solenoiden. Luddigt som fan tydligen.

Detta var bara de tips jag kunde ge dig utifrån min erfarenhet med mina lådor och det som jag hört från många håll att man ska testa innan man ger sig på att byta låda.
Du kan också prova att rengöra alla kontakter som har med automatlådan att göra med någon elektronikspray.

Här har du en PDF med all info som finns om denna automatlåda:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic … gnosis.pdf

223 Inlägg
2 september 2009
har samma fel på min. öppnade PnP switchen och den såg ut som ny förutom att en bit kopparplatta som ligger på koppar rälsarna hade hoppat loss. satte ihop det igen och startade om bilen 4-5 ggr så den nollställdes. nu visade lådan ha fel igen. jag körde ner och skulle byta olja men då vart den mörk röd. bytte för runt 500 mil sen.

kan det vara felet? symptomen är att den slirar och växlar konstigt. slår även oehört i växlarna när den den blivit varm..

ska ut och göra en stor service på den imorgon. kan återkomma för hjälp åt andra.

tilbaka på samma gamla remsa igen. nu slår bilen in 1án och  bilen växlar väldigt oroligt när jag har cruise läget i. det MÅSTE vara växellägesgivaren. blir till att köpa begagnad.
Senast redigerat av drivein (22 oktober 2009)

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Sök