3345
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

891 284 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
9 124 Inlägg
26 september 2013
Klart du ska fortsätta! Ja lovar dig att de kommer kännas så j***a bra när du äntligen får ge dig ut att köra med den!

322 Inlägg
28 september 2013
Exsicco skrev:
qpon skrev:
har du flyttat?

Japp till Solna. Har du plats i ditt garage? wink

Inte just nu sad kanske om ett par veckor... sugen?

1 290 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
qpon skrev:
Exsicco skrev:
qpon skrev:
har du flyttat?

Japp till Solna. Har du plats i ditt garage? wink

Inte just nu sad kanske om ett par veckor... sugen?

Jag är klart intresserad, skickar PM.

238 Inlägg
29 september 2013
Jag vill ju med ha en plats sad

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Xog skrev:

Ola, du har ett PM

238 Inlägg
1 oktober 2013
Exsicco skrev:
Xog skrev:

Ola, du har ett PM

<3

Mvh
Ola Ekegren

1 Inlägg
26 oktober 2013
Hallå du mästerkock vad gäller Smart!

Inte falla på mållinjen nu när ja plöjt 81 sidor och byggt upp en sju djäkla förväntan på soundet från en Smart Roadster som saknar allt motstycke!!!
Om du inte hittar lya för projektet i storstan så sök ett jobb här i stan och ta me dig vagnen o flytta hit!!

Jag sponsrar med verkstadsplats och utrustning så du kan färdigställa.
Ett sådant projekt och en sådan kunskap är ett helgerån att splitta på!

Mvh Royne.

1 290 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Maxzon skrev:
Hallå du mästerkock vad gäller Smart!

Inte falla på mållinjen nu när ja plöjt 81 sidor och byggt upp en sju djäkla förväntan på soundet från en Smart Roadster som saknar allt motstycke!!!
Om du inte hittar lya för projektet i storstan så sök ett jobb här i stan och ta me dig vagnen o flytta hit!!

Jag sponsrar med verkstadsplats och utrustning så du kan färdigställa.
Ett sådant projekt och en sådan kunskap är ett helgerån att splitta på!

Mvh Royne.

Tack för erbjudandet men jag är rädd för att Linköping inte är rätt arbetsmarknad för mig och så skulle nog tjejen bli lite "putt" lol

1 290 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
En liten statusuppdatering är det ”stillastående” projektet värt… Har fått tag på en garageplats i föreningen där jag köpt min lägenhet. Det är tyvärr bara en plats i ett större garage så jag kommer inte kunna förvara verktyg och delar där så det är inte ett direkt lämpligt ställe att mecka bil på. Jag har dock gjort en förfrågan till föreningen om jag kan få bygga väggar och garageport, det lät inte helt omöjligt men blir ändå förvånad om det blir ett ok.
I går monterade jag ihop karossen och på med hjulen för att kunna lyfta ner bilen på backen igen. Nu är bilen redo för transport till nya ”hemmet”.
Vad händer sen med projektet? Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra och flera olika alternativ har uppkommit och sedan försvunnit. Som det ser ut nu är det bromsar och mappning som är kvar att göra men man vet aldrig om det dyker upp nya saker. Det optimala är om jag hittar någon som är villig att ta vid och förstår hur mycket med tid och pengar som är nedlagt i projektet. Men vi får se vad som händer…

Det är lite lustigt hur hjärnan fungerar. Idag när jag höll på hemma så ploppade en tanke upp som kan vara lösningen på hur jag ska lyckas lufta bromsarna. Problemet med bromsarna tror jag ligger i att luftningsnippeln sitter i underkant av oken bak vilket gör att jag inte får ut luften som lägger sig längst upp. Vad skulle hända om man borrar upp hålet något längst in där man skruvar in luftningsnippeln och för upp ett tunt rör så att luftningen sker längst upp istället för längst nere? Om man lyckas fästa röret och få det tätt så borde det fungera… Någon om förstår hur jag menar? hmm Finns det något lim som klarar av bromsvätska?
Senast redigerat av Exsicco (10 november 2013)

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 november 2013
En fundering - hade det inte varit enklare att plocka av oket, hålla det upp och ner över skivan och sen lufta? Eller det är jättemycket jobb med att lossa ok utan att plocka bromsslangen?

1 290 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
_DamnIt skrev:
En fundering - hade det inte varit enklare att plocka av oket, hålla det upp och ner över skivan och sen lufta? Eller det är jättemycket jobb med att lossa ok utan att plocka bromsslangen?

Testade det lite men fick ingen ordning på det. Man behöver peta in nått som ersätter bromsskivan, hade inget lämpligt där och då... och så var jag själv smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 november 2013
Exsicco skrev:
_DamnIt skrev:

Testade det lite men fick ingen ordning på det. Man behöver peta in nått som ersätter bromsskivan, hade inget lämpligt där och då... och så var jag själv smile

Aha! Trodde du hade hjälp, för då hade ju den andra kunnat hålla den över skivan! Aja, hoppas du hittar en lösning! smile

133 Inlägg
10 november 2013
Exsicco skrev:
En liten statusuppdatering är det ”stillastående” projektet värt… Har fått tag på en garageplats i föreningen där jag köpt min lägenhet. Det är tyvärr bara en plats i ett större garage så jag kommer inte kunna förvara verktyg och delar där så det är inte ett direkt lämpligt ställe att mecka bil på. Jag har dock gjort en förfrågan till föreningen om jag kan få bygga väggar och garageport, det lät inte helt omöjligt men blir ändå förvånad om det blir ett ok.
I går monterade jag ihop karossen och på med hjulen för att kunna lyfta ner bilen på backen igen. Nu är bilen redo för transport till nya ”hemmet”.
Vad händer sen med projektet? Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra och flera olika alternativ har uppkommit och sedan försvunnit. Som det ser ut nu är det bromsar och mappning som är kvar att göra men man vet aldrig om det dyker upp nya saker. Det optimala är om jag hittar någon som är villig att ta vid och förstår hur mycket med tid och pengar som är nedlagt i projektet. Men vi får se vad som händer…

Det är lite lustigt hur hjärnan fungerar. Idag när jag höll på hemma så ploppade en tanke upp som kan vara lösningen på hur jag ska lyckas lufta bromsarna. Problemet med bromsarna tror jag ligger i att luftningsnippeln sitter i underkant av oken bak vilket gör att jag inte får ut luften som lägger sig längst upp. Vad skulle hända om man borrar upp hålet något längst in där man skruvar in luftningsnippeln och för upp ett tunt rör så att luftningen sker längst upp istället för längst nere? Om man lyckas fästa röret och få det tätt så borde det fungera… Någon om förstår hur jag menar? hmm Finns det något lim som klarar av bromsvätska?

Hittade denna tråden alldeles försent och blev verkligen frälst av både ditt arbete och av bilen i sig självt. Synd att man varken har någonstans eller ekonomin för det vid tillfället (student).
Gällande bromsoken så skall det väl inte vara några problem att borra upp längre upp på oket, gänga upp och montera luftningsnipplar på ovansidan? Dubbla nipplar men det syns ju inte med däcken på

1 290 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
explosiv skrev:
Hittade denna tråden alldeles försent och blev verkligen frälst av både ditt arbete och av bilen i sig självt. Synd att man varken har någonstans eller ekonomin för det vid tillfället (student).
Gällande bromsoken så skall det väl inte vara några problem att borra upp längre upp på oket, gänga upp och montera luftningsnipplar på ovansidan? Dubbla nipplar men det syns ju inte med däcken på

Studielån?

Att borra upp nya hål är en tanke som slagit mig men jag tror inte att det finns gods så att det räcker till. Ska sätta mig någon kväll och "gåggla" lite för att se om jag kan hitta andra ok som passar "bolt-on", det skulle vara den bästa lösningen. Jag är dock lite orolig för att det är luft i ABS-pumpen och för att lufta den så behöver man en dator med rätt program och utrustning.

1 290 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Exsicco skrev:
_DamnIt skrev:

Aha! Trodde du hade hjälp, för då hade ju den andra kunnat hålla den över skivan! Aja, hoppas du hittar en lösning! smile

Har haft hjälp vid något tillfälle när jag försökt att lufta bromsarna men annars har jag varit själv i garaget.

238 Inlägg
11 november 2013
Exsicco skrev:
_DamnIt skrev:
Exsicco skrev:

Har haft hjälp vid något tillfälle när jag försökt att lufta bromsarna men annars har jag varit själv i garaget.

Slå en signal sen så kommer jag och hjälper dig smile

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Xog skrev:
Exsicco skrev:
_DamnIt skrev:

Slå en signal sen så kommer jag och hjälper dig smile

Absolut! Du vet inte någon som har en biltrailer för B-kort att låna ut på lördag? hmm

619 Inlägg
11 november 2013
kommer in oerhört sent och lägger prem... Hittade denna tråden för drygt en vecka sedan då jag tidigare inte satt mig ner och slöletat projekt på garaget.

blev frälst tämligen omgående och har, till tjejens förtret, legat i sängen och läst hela kvällarna (hon blir inte lika imponerad av cad-bilder).

Jag håller tummarna för att du hittar ett sätt att färdigställa den själv. Med det jobbet du lagt ner vore det inte rätt om du aldrig fick köra den.

keep on keepin' on

Mvh
Gustaf

1 290 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
Gussam skrev:
kommer in oerhört sent och lägger prem... Hittade denna tråden för drygt en vecka sedan då jag tidigare inte satt mig ner och slöletat projekt på garaget.

blev frälst tämligen omgående och har, till tjejens förtret, legat i sängen och läst hela kvällarna (hon blir inte lika imponerad av cad-bilder).

Jag håller tummarna för att du hittar ett sätt att färdigställa den själv. Med det jobbet du lagt ner vore det inte rätt om du aldrig fick köra den.

keep on keepin' on

Mvh
Gustaf

Tack, finns ingen bättre komplimang än när någon kollar igenom hela projekttråden smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 november 2013
Det är kul med galna projekt som i sinom tid löser många frågor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök