3647
Sök

Rubba och waxa igen efter någon vecka bara.

2 914 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#1
hejssan.
jag köpte mig en gammal 740 som var röd... eller fläckvis nästan vit. då tänkte jag att jag skulle ha haft rubbat och waxat bilen. jävlar vilken skillnad och jag mådde som en kung smile såg hur jävla bra ut som helst. nu efter kanske en 2-3 veckor efter så ser man att den börjat oxidera igen (heter det så? (a))

då till min fråga. ska man avfetta så waxet försvinner eller ska man bara rubba igen och då försvinner waxet?? (det kanske rent utav försvinner när man torkar bort det)...

//en som kan inget om bilvård

NissanMotorsport
30 juli 2009
#2
Är väl lika bra att avfetta, ska man väl ändå göra som regel innan man ska polera och vaxa så allt skit försvinner ordentligt..

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
30 juli 2009
#3
Heter precis som du tror : Oxid.
Anledningen till att det har kommit tillbaks så fort beror troligtvis på att du inte fått bort
all oxid när du polerade förra gången.

Det är bara att tvätta bilen igen och börja polera ännu en gång , vaxet försvinner du polerar.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 juli 2009
#4
Köp en flaska buffer 2000 och en roterande polermaskin.
sen menzerna pf o plocka reporna med.


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 juli 2009
#5
Adde666 skrev:
Köp en flaska buffer 2000 och en roterande polermaskin.
sen menzerna pf o plocka reporna med.

Bättre tips än så kan man inte ge. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

2 914 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#6
Torlejf skrev:
Adde666 skrev:
Köp en flaska buffer 2000 och en roterande polermaskin.
sen menzerna pf o plocka reporna med.

Bättre tips än så kan man inte ge. smile

Mvh. David.

okej. jag ska pröva polera med dem grejjer jag har nu så ska jag se om det blir samma sak och blir det semre på samma sätt som nu så ska jag köpa detta buffer 2000 smile

EDIT: jag far och köper detta buffer 2000 på mekonomen / meca / laitis i morgon smile
finns det isf nåt som är ungefär lika bra som detta buffer 2000??
tänkte om dom inte har tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (30 juli 2009)

59 Inlägg
31 juli 2009
#7
Om du inte redan visste det så kallas ju ibland lacker för döda lacker. DE går aldrig nånsin att få så bra som den kan bli. Röda lacker som oxiderats mycket är ett bra exempel. Bilen blir visserligen väldigt blank och fin men oxidationen kommer väldigt snabbt tillbaka.
DEt är nog därför du får rubba waxa om den så snart igen.

Mvh Robin

En man med hjärna kör bil med stjärna.
[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
31 juli 2009
#8
kalle_kalle skrev:
Torlejf skrev:
Adde666 skrev:
Köp en flaska buffer 2000 och en roterande polermaskin.
sen menzerna pf o plocka reporna med.

Bättre tips än så kan man inte ge. smile

Mvh. David.

okej. jag ska pröva polera med dem grejjer jag har nu så ska jag se om det blir samma sak och blir det semre på samma sätt som nu så ska jag köpa detta buffer 2000 smile

EDIT: jag far och köper detta buffer 2000 på mekonomen / meca / laitis i morgon smile
finns det isf nåt som är ungefär lika bra som detta buffer 2000??
tänkte om dom inte har tongue

Annars kan du beställa buffer från www.prorecond.se smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 juli 2009
#9
japp. eller bollnäs bilvård har oxå den.


Muttley
31 juli 2009
#10
koleforsfreak skrev:
Om du inte redan visste det så kallas ju ibland lacker för döda lacker. DE går aldrig nånsin att få så bra som den kan bli. Röda lacker som oxiderats mycket är ett bra exempel. Bilen blir visserligen väldigt blank och fin men oxidationen kommer väldigt snabbt tillbaka.
DEt är nog därför du får rubba waxa om den så snart igen.

Mvh Robin

Och så är de nog med hans bil.  Så han kan lägga tusentals kronor på sina vaxer och polermedel smile men de kommer ändå tillbaka efter nån månad .

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
1 augusti 2009
#11
tkd_rille skrev:
koleforsfreak skrev:
Om du inte redan visste det så kallas ju ibland lacker för döda lacker. DE går aldrig nånsin att få så bra som den kan bli. Röda lacker som oxiderats mycket är ett bra exempel. Bilen blir visserligen väldigt blank och fin men oxidationen kommer väldigt snabbt tillbaka.
DEt är nog därför du får rubba waxa om den så snart igen.

Mvh Robin

Och så är de nog med hans bil.  Så han kan lägga tusentals kronor på sina vaxer och polermedel smile men de kommer ändå tillbaka efter nån månad .

Det är både rätt och fel.

En död lack kan leva vidare om man tar hand om sin bil.
Att oxiden kommer tillbaka beror på att skyddet du lagt på avtar (förutser att man fått bort all oxid första gången), så om man håller bilen i skick och ser till att alltid ha ett bra skydd på bilen så kommer den hålla sig fin rätt länge. Tillräckligt länge för att det ändå blir dags för polering för att ta bort repor som uppstår efter en tid.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Muttley
1 augusti 2009
#12
Torlejf skrev:
tkd_rille skrev:
koleforsfreak skrev:
Om du inte redan visste det så kallas ju ibland lacker för döda lacker. DE går aldrig nånsin att få så bra som den kan bli. Röda lacker som oxiderats mycket är ett bra exempel. Bilen blir visserligen väldigt blank och fin men oxidationen kommer väldigt snabbt tillbaka.
DEt är nog därför du får rubba waxa om den så snart igen.

Mvh Robin

Och så är de nog med hans bil.  Så han kan lägga tusentals kronor på sina vaxer och polermedel smile men de kommer ändå tillbaka efter nån månad .

Det är både rätt och fel.

En död lack kan leva vidare om man tar hand om sin bil.
Att oxiden kommer tillbaka beror på att skyddet du lagt på avtar (förutser att man fått bort all oxid första gången), så om man håller bilen i skick och ser till att alltid ha ett bra skydd på bilen så kommer den hålla sig fin rätt länge. Tillräckligt länge för att det ändå blir dags för polering för att ta bort repor som uppstår efter en tid.

Mvh. David.

En sådan lack håller garanterat inte i närheten av ett halvår. Bästa sättet att unvika det är faktiskt att lacka om bilen.
Den gamle röde färgen många 740 har är just en väldigt känslig röd. Och hur kul är de igentligen att behöva lägga mer än en dag på just en gammal bil ?

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
1 augusti 2009
#13
Är beredd att hålla med Torlejf här.
Räcker det håller nått år, då det bruka vara repor som gör att man ändå måste polera om bilen.

Så garanterat att du har fel där tyvärr tkd_rille.

Här är ett levande bevis på det:
Lastbil som tillverkades -99 och jag polerade -07. Då hade den gått 140.000 mil.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/KurtRasklastbil5.jpg
Polerad och lackkonserverad. Såg den 11 månader senare, fortfarande lika fin. Efter en polering händer allt på hur den sköts. Ju mindre avfettnings, desto bättre.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/KurtRasklastbil13.jpg

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Muttley
1 augusti 2009
#14
Speedman skrev:
Är beredd att hålla med Torlejf här.
Räcker det håller nått år, då det bruka vara repor som gör att man ändå måste polera om bilen.

Så garanterat att du har fel där tyvärr tkd_rille.

Här är ett levande bevis på det:
Lastbil som tillverkades -99 och jag polerade -07. Då hade den gått 140.000 mil.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … stbil5.jpg
Polerad och lackkonserverad. Såg den 11 månader senare, fortfarande lika fin. Efter en polering händer allt på hur den sköts. Ju mindre avfettnings, desto bättre.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … tbil13.jpg

Nu snacka vi helt döda lacker, som inte är lönt att ordna upp.
Tyvärr har just 740 sådan värdelös lack. Varför vet jag inte men så är det.

Har ju också polerat en del.  På celican höll de ett halvår sen fick man polera om de igen.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
1 augusti 2009
#15
tkd_rille skrev:
Speedman skrev:
Är beredd att hålla med Torlejf här.
Räcker det håller nått år, då det bruka vara repor som gör att man ändå måste polera om bilen.

Så garanterat att du har fel där tyvärr tkd_rille.

Här är ett levande bevis på det:
Lastbil som tillverkades -99 och jag polerade -07. Då hade den gått 140.000 mil.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … stbil5.jpg
Polerad och lackkonserverad. Såg den 11 månader senare, fortfarande lika fin. Efter en polering händer allt på hur den sköts. Ju mindre avfettnings, desto bättre.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … tbil13.jpg

Nu snacka vi helt döda lacker, som inte är lönt att ordna upp.
Tyvärr har just 740 sådan värdelös lack. Varför vet jag inte men så är det.

Har ju också polerat en del.  På celican höll de ett halvår sen fick man polera om de igen.

Då undrar jag vad du hade för skydd på lacken efter du polerat? Hur du tvättade? Och vilka medel du använde för att bli av med oxiden från början?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Muttley
1 augusti 2009
#16
Torlejf skrev:
tkd_rille skrev:
Speedman skrev:
Är beredd att hålla med Torlejf här.
Räcker det håller nått år, då det bruka vara repor som gör att man ändå måste polera om bilen.

Så garanterat att du har fel där tyvärr tkd_rille.

Här är ett levande bevis på det:
Lastbil som tillverkades -99 och jag polerade -07. Då hade den gått 140.000 mil.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … stbil5.jpg
Polerad och lackkonserverad. Såg den 11 månader senare, fortfarande lika fin. Efter en polering händer allt på hur den sköts. Ju mindre avfettnings, desto bättre.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/ … tbil13.jpg

Nu snacka vi helt döda lacker, som inte är lönt att ordna upp.
Tyvärr har just 740 sådan värdelös lack. Varför vet jag inte men så är det.

Har ju också polerat en del.  På celican höll de ett halvår sen fick man polera om de igen.

Då undrar jag vad du hade för skydd på lacken efter du polerat? Hur du tvättade? Och vilka medel du använde för att bli av med oxiden från början?

Mvh. David.

De var så pass längesen jag tog en såpass gammal bil att jag inte kommer ihåg vad för medel jag använde. Men jag fick börja rubba polera sen vaxa, och jag avfettar alltid de bilar jag polerar ordentligt så skiten åker bort.
Jag polerar och vaxar enbart bilar som är max 5 år idag, mest för jag inte orkar hålla på med gammalt mög längre.
Polerar inte ens min egna bil idag för jag jobbar för möd smile.
men hojjen får turtle vax och poleras även med turtle, vilket ger ett sjukt bra restultat.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
1 augusti 2009
#17
tkd_rille skrev:
Torlejf skrev:
tkd_rille skrev:
Nu snacka vi helt döda lacker, som inte är lönt att ordna upp.
Tyvärr har just 740 sådan värdelös lack. Varför vet jag inte men så är det.

Har ju också polerat en del.  På celican höll de ett halvår sen fick man polera om de igen.

Då undrar jag vad du hade för skydd på lacken efter du polerat? Hur du tvättade? Och vilka medel du använde för att bli av med oxiden från början?

Mvh. David.

De var så pass längesen jag tog en såpass gammal bil att jag inte kommer ihåg vad för medel jag använde. Men jag fick börja rubba polera sen vaxa, och jag avfettar alltid de bilar jag polerar ordentligt så skiten åker bort.
Jag polerar och vaxar enbart bilar som är max 5 år idag, mest för jag inte orkar hålla på med gammalt mög längre.
Polerar inte ens min egna bil idag för jag jobbar för möd smile.
men hojjen får turtle vax och poleras även med turtle, vilket ger ett sjukt bra restultat.

Jag menade mer hur du tvättade efter bilen var klar, alltså fram till den började bli dålig i lacken igen.

Sen om man antar att du använde Turtles grejor till den bilen så är det inte konstigt att det blev dåligt igen, alltså är din syn på det hela ganska missvisande tyvärr.
Man kan inte anta att all oxid försvinner för att man kör med rubbing, det ligger mer än så bakom det hela.

Själv tycker jag gamla bilar, utan rost, är mycket roligare än att bara slänga lackskydd på en ny bil.
På en ny bil blir skillnaden mycket mindre, dels för att ägaren såg den ny för inte allt för länge sen.
Gamla bilar chockar man ägaren med, och folk säger: "Den ser ju ut som ny!", det tycker jag personligen är mycket roligare. smile

Mvh. David.
Senast redigerat av Torlejf (1 augusti 2009)

Bygger rolig bil. :)

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
1 augusti 2009
#18
tkd_rille skrev:
Nu snacka vi helt döda lacker, som inte är lönt att ordna upp.
Tyvärr har just 740 sådan värdelös lack. Varför vet jag inte men så är det.

Har ju också polerat en del.  På celican höll de ett halvår sen fick man polera om de igen.

Ok. Men vad är så levande med denna lastbil ärligt talat? Mer död än så blir det nästan inte. T.o.m plasten hade börjat blekna.
Ägaren och hans son polerade den själv innan. Men redan efter 3 veckor började den vitna.
Problemet? Dom polerade för hand med några mackprodukter.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Muttley
2 augusti 2009
#19
Torlejf skrev:
tkd_rille skrev:
Torlejf skrev:

Då undrar jag vad du hade för skydd på lacken efter du polerat? Hur du tvättade? Och vilka medel du använde för att bli av med oxiden från början?

Mvh. David.

De var så pass längesen jag tog en såpass gammal bil att jag inte kommer ihåg vad för medel jag använde. Men jag fick börja rubba polera sen vaxa, och jag avfettar alltid de bilar jag polerar ordentligt så skiten åker bort.
Jag polerar och vaxar enbart bilar som är max 5 år idag, mest för jag inte orkar hålla på med gammalt mög längre.
Polerar inte ens min egna bil idag för jag jobbar för möd smile.
men hojjen får turtle vax och poleras även med turtle, vilket ger ett sjukt bra restultat.

Jag menade mer hur du tvättade efter bilen var klar, alltså fram till den började bli dålig i lacken igen.

Sen om man antar att du använde Turtles grejor till den bilen så är det inte konstigt att det blev dåligt igen, alltså är din syn på det hela ganska missvisande tyvärr.
Man kan inte anta att all oxid försvinner för att man kör med rubbing, det ligger mer än så bakom det hela.

Själv tycker jag gamla bilar, utan rost, är mycket roligare än att bara slänga lackskydd på en ny bil.
På en ny bil blir skillnaden mycket mindre, dels för att ägaren såg den ny för inte allt för länge sen.
Gamla bilar chockar man ägaren med, och folk säger: "Den ser ju ut som ny!", det tycker jag personligen är mycket roligare. smile

Mvh. David.

Nu orkar jag inte dra upp allt faktiskt smile. men så var de för mig.

Och anledningen till att jag bara tar nyare bilar är pga att de är lättare och tar mindre tid och ger mig mer pengar i kassan. Gamla lacker tar längre tid och är mer jobb.

6 Inlägg
12 augusti 2009
#20
Vad jag har lärt mig av mina röda bilar och även kompisars röda bilar är att man måste "mätta" lacken med vax för att de ska hålla sig riktigt fina. Detta betyder att man efter att ha polerat upp bilen ifrån riktigt matt till riktigt fin, kan behöva lägga ett lager wax igen efter ett par veckor bara för att hålla den fin men när lacken är "mätt" så brukar lacken hålla sig fin ett par år innan den börjar mattas av igen.

En välvårdad röd bil är något av det snyggaste som finns enligt mig.
Mvh Joel



Sök