3464
Sök

GLT-kammar i 850 t5R?

402 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej! Det är så att jag har min bil hos TM-racing för vevstaksbyte och mappning, och
Thomas däruppe tycker att jag absolut ska sätta i GLT-kammar i den. Då jag personligen
sätter värde på ett rejält bottenvrid redan vid låga varv istället för att behöva varva och
växla hela tiden så undrar jag hur blir de med glt-kammarna? har hört att just dom är
väldigt klena på lågvarv, nån som har erfarenhet av dessa? och vet vid vilka varvtal dom
börjar dra? Han(Thomas) är också väldigt hemlighetsfull vad gäller effekten och vill inte ge
några effektsiffror, nån som vet vad man kan räkna med? Sitter 19-T, ljusblå 391cc, btr3.8bar,
50mm ic, 70mm lmm, 3" dp, racekatt, därefter 2.5". 350hkr? för optimistiskt? Vad gäller kammarna
har jag läst att de inte ger nån direkt effekt, endast annan karaktär, är de värt att byta om man
bara flyttar upp effektkurvan i varvregistret?hmm För/nackdelar? mvh.smile


5 089 Inlägg
9 augusti 2009
#2
min personliga åsikt är att ska du ändå trimma så lägg pengarna på ett par riktiga kammar direkt. Det är väll 1 mm mer lyft på glt kammarna? Vad jag har hört så gör det varken bu eller bä igenkligen. Men låter ju fräckt när man säger att man bytt kammar i motorn iaf:)
Köp ett par riktiga kammar direkt säger jag wink

\Lindgren

402 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#3
OK! kan tro det, men ett par riktiga kammar kostar väl multum? Han vill ha 1500:-
för ett par kontrollerade glt-kammar, men de känns som de kan kvitta om de inte
ger mer än sämre bottendrag, som ju är de jag vill ha.hmm


8 250 Inlägg
9 augusti 2009
#4
2 liters blir märkbart klenare på lågvarv, 2,3orna blir lite klenare från tomgång upp till 2000 och sen är det lika upp till 4000 om man jämför med originalkammarna. Oh har man riktiga stakar i så kan man ju göra om styrningen av trycket så den laddar tidigare jämfört mot ett vanligt chip som gör att trycket kommer lite senare. GLT-kammarna börjar ju funka som bäst nånstans runt 3500-4000 och uppåt. När man enbart byter kammar utan att anpassa mjukvaran finns ingen effekt att hämta, men med anpassad tändning / bränsle så finns det lite att hämta. Har man spridare och turbo för det så kan dem va värda 15hk. PÅ fördelssidan hamnar ju roligare karaktär. Men... Medaljen har ju en baksida. Eftersom det är sugmotorkammar så har dem ju overlap, vilket innebär att insug / avgasventilerna är öppna samtidigt. Det innebär att en del av luft/bränsleblandningen bara passerar rakt igenom och ut i grenröret. Så när man börjar ladda så drar soppaförbrukningen iväg och tryckuppbyggnaden påverkas negativt.

Effektgissningen hamnar väl på 340hk.


402 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#5
Hmm! Det här var svårt, ska ju ha i h-profilare, så där är inga problem, så om
han sköter mappningen ordentligt så kan de kanske va lönt? Är bara rädd för att
tappa för mycke på lågvarv, jag vill ju kunna iaf ligga i 90-100 och kunna göra en
vettig omkörning utan att behöva växla, bensin förbrukningen kan kvitta, om de inte
är extremt förstås.roll


8 250 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Med riktig mappning är det ju lungt, och ligger man i 90 så ligger man på såna varv att man inte tappar nåt vrid i vilket fall. Förbrukningen står ju i direkt relation till hur kul man har. Långkörning så kan ju åka riktigt billigt, men utnyttjar man effekten sörplar det till i tanken, oavsett va man har för kammar.


402 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Med riktig mappning är det ju lungt, och ligger man i 90 så ligger man på såna varv att man inte tappar nåt vrid i vilket fall. Förbrukningen står ju i direkt relation till hur kul man har. Långkörning så kan ju åka riktigt billigt, men utnyttjar man effekten sörplar det till i tanken, oavsett va man har för kammar.

Det låter riktigt bra! Smakar det så får de ju kosta lite också, så du tycker de kan vara
lönt att satsa på glt-kammarna då? Man ligger ju inte och "plågar" jämt.wink


8 250 Inlägg
9 augusti 2009
#8
Ja, det tycker jag, för då slipper man det där med att den dör totalt efter 5500. I mångt och mycket utnyttjar man juinte max, men de gångerna man gör det så är det ju roligare.


402 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Ja, det tycker jag, för då slipper man det där med att den dör totalt efter 5500. I mångt och mycket utnyttjar man juinte max, men de gångerna man gör det så är det ju roligare.

OK! Tack för vettiga svar, jag litar på dej, har förstått att du är VÄL insatt i dessa bilar.smile



Sök