2810
Sök

Fel på generatorn?

605 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
hej
är nåt märligt med min generator

gör en liten lista med mina mätningar, ni kommer säkert inte förstå, men jag testar

mätning med motor frånslagen, inget igång = 12,59 volt
mätning med motor frånslagen, allt igång (stereo, extraljus mm=11,23 volt (extrabatteri inte inkopplat)
mätning med motor påslagen, inget igång = 12,20 (men så fort man rör gasen så sticker det upp mot 13,50 volt)
mätning med motor påslagen, allt igång=11,90 (jag spelade riktigt högt)


vad kan detta bero på?
kolet ser hyffsat bra ut.

några idéer?


robin

Supraman
2 300 Inlägg
18 augusti 2009
#2
laddningsregulatorn e nog inte riktigt frisk vad det verkar, ska hålla högt volt även på tomgång.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

605 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#3
var sitter den?
i generatorn?

men generatorn ska endån bytas ut då jag vill ha mer ström till batterierna.
tips på generator som passar på 740 utan större problem?

21 761 Inlägg
18 augusti 2009
#4
Biltemas 100 A universalgenerator passar utan att behöva modda någonting, har en sån på min 240-86. Gäller ju förstås att den är hängd åt rätt håll, på min bil hänger den ju på motorns högra sida när man sitter i bilen. smile

Men vilket varvtal har du på tomgången?

605 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#5
runt 900 rpm

men finns det inga större?
typ 120

605 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#6
det ska hellst gå och ta den på skroten, annars blire dyrt sad

21 761 Inlägg
18 augusti 2009
#7
Okej. Vid 900 varv ska generatorn orka ge runt 14-14,4 V om endast halvljuset är igång och batteriet är i någorlunda bra skick iaf, så mycket törs jag lova.

Lonefox monterade en 143 A generator (från en 960 ambulans) på sin 240, men jag minns inte hur mycket han behövde göra om fästen och sånt. Hör gärna med honom. smile

605 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#8
battereiet är helt nytt

stinger spv 35 fram och spv 70 bak, ska ha i ett till bak när generatorn laddar bättre....

605 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#9
har gått över jord och allt nu
rengjort kol och spänningsregulator

den laddade 14,46 fram och 14,28 bak MEN, när ja kopplade på batteriet bak (låg på 11,86 volt) så sjönk laddningen till 12-13 volt

vad kan detta bero på ?
generatorn e på 55Ah

605 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
#10
kan det vara så enkelt att generatorn e för klen så när jag spelat ett tag orkar den inte ladda upp
men det räcker ju med att slå till xtraljusena så sjunker  strömmen?!

21 761 Inlägg
20 augusti 2009
#11
sveaochedith skrev:
den laddade 14,46 fram och 14,28 bak MEN, när ja kopplade på batteriet bak (låg på 11,86 volt) så sjönk laddningen till 12-13 volt

vad kan detta bero på ?
generatorn e på 55Ah

Det bör kunna bero på att det bakre batteriet var så pass urladdat, då "ville" det ha så hög laddström att generatorn inte orkade hålla spänningen på rätt nivå. Den där sortens batteri har väldigt låg inre resistans och därmed bra laddningsmottaglighet, vilket gör att laddströmmen kan bli hög när batteriet är dåligt laddat.

Ett batteri som är så där urladdat ska inte försöka laddas upp av generatorn, man ska ladda upp med en batteriladdare istället. Det kommer att ta väldigt lång tid att få batteriet fulladdat med generatorn och dessutom kan generatorn bli överbelastad.

Vart mätte du att spänningen bara var 12-13 V, på generatorn eller bakre batteriet?

sveaochedith skrev:
kan det vara så enkelt att generatorn e för klen så när jag spelat ett tag orkar den inte ladda upp
men det räcker ju med att slå till xtraljusena så sjunker  strömmen?!

Hur många extraljus har du och hur många watt är lamporna på?
Är det insprutningsmotor?

Med 55 A generator räcker det att ha 3 st 100 W extraljus för att inte generatorn ska orka ladda ordentligt vid låga motorvarv, åtminstone på en bil med insprutning. För att du ska kunna utnyttja så mycket som möjligt av generatorns 55 A så måste du ha minst 1500-2000 varv på motorn, annars får du bara ut kanske typ 30 A med någorlunda bra laddspänning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 augusti 2009)

605 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
sveaochedith skrev:
den laddade 14,46 fram och 14,28 bak MEN, när ja kopplade på batteriet bak (låg på 11,86 volt) så sjönk laddningen till 12-13 volt

vad kan detta bero på ?
generatorn e på 55Ah

Det bör kunna bero på att det bakre batteriet var så pass urladdat, då "ville" det ha så hög laddström att generatorn inte orkade hålla spänningen på rätt nivå. Den där sortens batteri har väldigt låg inre resistans och därmed bra laddningsmottaglighet, vilket gör att laddströmmen kan bli hög när batteriet är dåligt laddat.

Ett batteri som är så där urladdat ska inte försöka laddas upp av generatorn, man ska ladda upp med en batteriladdare istället. Det kommer att ta väldigt lång tid att få batteriet fulladdat med generatorn och dessutom kan generatorn bli överbelastad.

Vart mätte du att spänningen bara var 12-13 V, på generatorn eller bakre batteriet?

sveaochedith skrev:
kan det vara så enkelt att generatorn e för klen så när jag spelat ett tag orkar den inte ladda upp
men det räcker ju med att slå till xtraljusena så sjunker  strömmen?!

Hur många extraljus har du och hur många watt är lamporna på?
Är det insprutningsmotor?

Med 55 A generator räcker det att ha 3 st 100 W extraljus för att inte generatorn ska orka ladda ordentligt vid låga motorvarv, åtminstone på en bil med insprutning. För att du ska kunna utnyttja så mycket som möjligt av generatorns 55 A så måste du ha minst 1500-2000 varv på motorn, annars får du bara ut kanske typ 30 A med någorlunda bra laddspänning. smile

batterierna var fulladdade vid mätningen, och jag mätte på generatorns b+
jag har 3x 55w extraljus

men jag köpte biltemas 100A generator idag, ska byta imorrn smile

men nu har jag fått massa jordfel med bl.a så lyser vänster blinkerslampor när man bromsar ?

återkommer när jag bytt generator
tack för hjälpen

605 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#13
bytt generator nu..
det började bra, laddning på 14,40 volt ända tills jag satte på lite musik, då sjönk det till 13,23 (mätt på generatorn)

då tänkte jag det att generatorn laddarkanske inte om batteriet är fulladdat, så jag satte igång en massa strömförbrukar så att volten sjönk till 11,76 och startade bilen, då låg laddningen på 13,39 vid 2000rpm, lika mycket på tomgång

jag har dragit lite extra jordkablar
från generator till batteri går det en 50mm2 kabel
från motorblock till batteri går det en 50mm2 kabel
från chassie till batteri går det en 50mm2 kabel
och sen går det originaljord mellan generatorfästet och generatorn

som strömkabel har jag dubbla 25mm2 direkt från generatorn till batteriet
och sen originalkablaget kvar som går via startmotorn

när jag stänger av stereon smäller det i högtalarna och basen slåss ut

vad kan detta bero på?

mvh robin

21 761 Inlägg
22 augusti 2009
#14
Vad har du för slutsteg?
Vilken impedans belastas steget/stegen med?

Generatorn laddar även fast batterierna är fulladdade, det laddar inte bättre om man först drar ur batterierna litegrann. smile

Att det smäller i högtalarna när du stänger av stereon kan ibland bero på att steget stänger av sig lite senare än stereon gör.

Har du några andra störningar också eller är det där de enda störningarna?

605 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#15
2st dockade carpower syntex 1000.D 2 ohm, avsäkrade på 200A st
inga andra störningar

nu kan jag hålla mig över 11.40 volt med extrabatteriet kopplat smile

21 761 Inlägg
22 augusti 2009
#16
Räknar man hur mycket ström som stegen drar vid väldigt hög volym så räcker det egentligen med ett steg för att strömmen ska bli högre än vad generatorn orkar ge ut (med tanke på att bilens övriga strömförbrukare behöver runt 20-25 A när motorn är igång), då förstår man att spänningen sjunker ordentligt när du har två steg. Så enkelt är det. smile

Testa att inte ha stereon igång, men istället slå igång fläkten på högsta läge och även extraljusen. Spänningen bör då kunna hålla över 13,5 V tycker jag, med motorn på tomgång alltså.

1 785 Inlägg
22 augusti 2009
#17
Drönirettab skrev:
Räknar man hur mycket ström som stegen drar vid väldigt hög volym så räcker det egentligen med ett steg för att strömmen ska bli högre än vad generatorn orkar ge ut (med tanke på att bilens övriga strömförbrukare behöver runt 20-25 A när motorn är igång), då förstår man att spänningen sjunker ordentligt när du har två steg. Så enkelt är det. smile

Testa att inte ha stereon igång, men istället slå igång fläkten på högsta läge och även extraljusen. Spänningen bör då kunna hålla över 13,5 V tycker jag, med motorn på tomgång alltså.

Börja med att ladda upp dina batterier så du vet att de är fullt laddade. Eftersom du har en ny generator och den levererar 14.4 olastad så verkar den fungera som den ska. Den ska kunna leverera 14.4 även om du har helljus på ( ej extraljus )

Jag har likadana steg och de klarar sig bra på 2st Optima RÖD. Jag har 50mm per steg och batteri. Kabel till generatorn ej uppgraderad.

Det du bör göra är att gå över alla anslutningar och garantera god kontakt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

605 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#18
jag har gjort som såhär.
jag kopplade bort laddrelät fram (så att ALLT  som har med ljudet blir utkopplat)
kopplade även väck extraljus, och allt annat som inte har med själva "original" bilen att göra.
så nu hade jag ju inget onödigt som kan ta ström.
jag laddade sedan batteriet över natten (c:a 14 timmar)
när jag kom ut lyste laddaren grönt.
jag plockade bort laddaren och mätte på polerna (generatorn inte inkopplad) fick fram 12,90 volt.
sen la jag på kablarna och mätte, då fick jag 12,85 volt.
när jag startade bilen stannade laddningen på 13,40 igen oavsett varvtal.

vad i hela tomtelandet kan detta bero på ?

kan det vara batteriet?

tacksam för snabba svar, för snart sitter släggan i huven......

21 761 Inlägg
23 augusti 2009
#19
Du mäter fortfarande på generatorns B+ antar jag?
Minusmätpinnen sätter du på generatorns chassie eller kaross/batteri?

Den enda kabel du inte verkar ha uppgraderat är den mellan generatorchassie och generatorfäste, om det är dålig kontakt där så får du spänningsförlust. Då får du olika spänningsvärden beroende på om du sätter minusmätpinnen på generatorn eller på batteriet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (23 augusti 2009)

605 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#20
tack, nu fick jag lite hopp igen
men jag kan max sätta en 10mm2 där?

ja, jag mäter på b+ och jordar på batteripol
Senast redigerat av sveaochedith (23 augusti 2009)


Sök