etanol konventering?

Mavric
30 april 2006 · 176 Inlägg

vad vet ni/tycker ni om etanol konventerin? e de lönt? å hur kommer motorn bli? bensinen ida e jy så dyr så tanken har slagit mig några gånger

mvh Mavric

/Mavric\ :)
Founder
30 april 2006 · 1 414 Inlägg

Samma här faktiskt,... Jag ska ta reda på vad Saab gjort för modifiering med T7 motorn när man började köra etanol på den. Kan skriva en tråd senare och berätta vilka skillnaderna är...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
chevalillis bilmekaniker
30 april 2006 · 131 Inlägg

klart att det är lönt att konvertera till etanol..
beträffande hur motorn kommer bli beror hel på vilket sätt man konverterar den på.

Mavric
1 maj 2006 · 176 Inlägg

de finns jy ett sånt kitt för ca 2000kr som man kan göra om den med. lr de e bara skit?

/Mavric\ :)
Phaetoon
1 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Ett universalkit för 2000:-? Låter lite skumt.
Det är ju skillnad på insprutning och förgasare också. Sen så fungerar ju spriten som ett lösningsmedel, så det är ju inte säkert att alla delar gillar etanolen.

Om jag inte minns fel så finns det en tråd om etanolkonvertering någonstans i arkivet...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mavric
1 maj 2006 · 176 Inlägg

de va någon firma så sålde ett etanol kitt för 2000-2500kr lr liknande. de va till insprutning, dom hade gjort om en volvo 740, som exempel bil.

/Mavric\ :)
neno83
1 maj 2006 · 9 Inlägg

Har hört att spidarna kan ta en del stryk av etanol och efter ett tag gå sönder, detta läste jag på nått E85 forum, sen e de juh också så att bilen drar mer bränsle när du kör med etanol, ca 30% eller nått sånt tror jag, så då blir de juh ändå nästan samma kostnad när man tankar.

Rushman Evolution Garage
1 maj 2006 · 1 299 Inlägg

neno83 skrev:
Har hört att spidarna kan ta en del stryk av etanol och efter ett tag gå sönder, detta läste jag på nått E85 forum, sen e de juh också så att bilen drar mer bränsle när du kör med etanol, ca 30% eller nått sånt tror jag, så då blir de juh ändå nästan samma kostnad när man tankar.

kostnaderna blir dom samma, mmen du får bra mkt mer effekt.

Sky´s the limit...
shargo
1 maj 2006 · 2 Inlägg

Mycket info finns att hämta på etanol.nu
För att summera vad jag lärt mig där (om jag fattat rätt)
Problem: Fetare blandning krävs
   Lösningar: * Programmera om styrsystem
                     * Öka bränsletrycket till spridarna
                     * Större spridare
                     * montera extra styrbox
                     * mfl
Problem: Avlagringar i systemet
   Orsak: Dessa kommer från gamla bensinen, byt bränslefi9lter efter en tid
Problem: E85 fräte/bryter ner
   Orsak: Myt!

Är det lönt?
Svaret tycks vara att ekonomiskt - Nej    Miljömässigt - JA
Sen kan man ju konstatera att om de ärade styrande har nån hjärncell kvar ändras reglerna så att A: konverterad bil får klassas om till "miljöbil" och lämpliga lättnader i avgifter. B: Ser till att indexregleringen mot bensinpriset tas bort....

Letar själv efter "ny" bil som lämpar sig för konvertering

PS!
E85 har oktantalet 105 => gott om utrymme för högre laddtryck/kompression....

//Shargo
&
vitvalen Mymq
(Audi 100 Avant Quattro)
Founder
1 maj 2006 · 1 414 Inlägg

Etanolet bryter faktiskt ner vissa typer av gummipackningar och tätningar, detta är ingen myt. Inte alla packningar i bränsleledningarna och packningar vid filtret och pumpen klarar av bränslet...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Mavric
2 maj 2006 · 176 Inlägg

väldigt tacksam för alla svar. får kanske köpa en billig bil å prova lite på. se hur allt håller.

/Mavric\ :)
beathacker Amatör
9 maj 2006 · 444 Inlägg

fan vet e fan om jag vågar pröva på min bil e sugen som fan men man får höra så mycket olika saker .... Om en verkstad gör det borde man väll slippa oroa sig så mycket ingen som såg motorist idag ?

BMW 320d (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang