3211
Sök

Fördelare Audi A4 1.6 -96

9 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Någon som har bytt fördelare på sin Audi?
Skulle lyfta min, men det går inte! Trots att jag lossat bulten under och plockat bort haken, som håller fast den. Fördelaren är lös och det går att vrida, men den kommer inte upp.

Någon som kan detta?

En anna fråga, jag skulle också nollställa motorn. Hittaden ett märke på framsidan av kugghjulet. Ställde den mot pilen på plastskyddet, som ligger mellan kugghjulet och motorn. Nollställd?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 september 2009
Det är nog bara oringen som håller fast fördelaren.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Hmmm. kan inte hitta någon o-ring...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2009
http://www.vagcat.com/p/B119/905500.png

Oringen är nr 6 på bild. Vad jag ser på bilden så finns inget annat som kan hålla fast den.
Inte helt rätt motor på bild, men det ska se likadant ut på din.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Konstigt att jag inte kan se o-ringen. Men det ju ganska trångt. Jag ska ta en ordentlig titt!

Tusen tack Tommy!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 september 2009
AudiEsa skrev:
Konstigt att jag inte kan se o-ringen. Men det ju ganska trångt. Jag ska ta en ordentlig titt!

Tusen tack Tommy!

Oringen ser du inte med fördelaren på plats. Utan du måste få bort fördelaren först, men den oringen kan hålla, suga sig fast i motorn/fördelaren så det blir svårt att få bort den.

Glöm inte att markera hur du har haft fördelaren innan så du inte får problem vid montering.

Mvh Tommy

9 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Jag ska skruva lite nu i helgen. Det är nämligen så, att hallgivaren sätter kod. Vad jag förstår så kan man byta den. Men det finns två att välja på...
Fick hög CO och HC på besiktning och har bytt allt annat...

Jag har fått två olika förklaringar. Den ena är att kass hallgivara = motor startar inte. Den andra är att hallgivaren kan skicka felaktig signal och få cylindrarna att tända aningen sent = hög HC.

9 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Oringen ser du inte med fördelaren på plats. Utan du måste få bort fördelaren först, men den oringen kan hålla, suga sig fast i motorn/fördelaren så det blir svårt att få bort den.

Sitter o-ringen alldeles ovanför kugghjulet (5)? Jag kan se var fördelaren går ner i motor, men lade inte märke till någon o-ring. Men som sagt, jag ska försöka kolla mer i helgen. Gott i alla fall att veta att det ska finnas en o-ring någonstans, innan jag försöker med kofot:lol:

9 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Enl. min uppfattning sitter o-ringen 6 djupare in i motorblocket, alltså den är inte synlig...
Som du ser på bilden, o-ringer sitter i spåret, ovanför kugghjulet.

7:n, som håller hela paketet på plats skruvar man på precis nedanför själva fördelarhuset, där själva axeln är lite bredare och längre ner ser man inte.

Jag tror, att i det här fallet håller o-ringen 6 själva axeln, som snurrar inuti, på plats...

Börjar misstänka, att fördelaren på bilden är inte riktig samma som på min A4.

Kan det vara så, att jag inte vågar använda tillräckligt mycket våld...?
I alla enl. bilden borde det vara bara att rycka upp den:P

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 september 2009
Ja det låter konstigt. Det ska nog inte finnas något annat som håller fördelaren förutom bygeln där.
Oringen kan få den att sitta lite, kugghjulet samma sak.

Mvh Tommy

Sök