2533
Sök

Guldbox till 940 turbo

149 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#1
va e skillnaden mellan vanliga boxen å guldboxen till turbo motorn???


MoffeGreven
9 september 2009
#2
Vanliga boxen är för bränsle och guldboxen är för tändning

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 september 2009
#3
Antar att han menar vanliga tändboxen och guldboxen.
Guldboxen går att chippa, det är därför den är eftertraktad.
Dock finns det guldboxar som inte går att chippa.

Autotech

4 001 Inlägg
9 september 2009
#4
Busgrabb skrev:
Antar att han menar vanliga tändboxen och guldboxen.
Guldboxen går att chippa, det är därför den är eftertraktad.
Dock finns det guldboxar som inte går att chippa.

den vanliga boxen går också att chippa...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
9 september 2009
#5
Jag vet att vi har haft diskussionen uppe förut, men hur chippar du den vanliga boxen som inte har en sockel för ett EPROM? Vem säljer chip till Bosch 0 227 400 148 eller 0 227 400 196.
Jag vet att det går att modifera boxen med annan kristall och även lura boxen med modifierad lastsignal - men för vanliga Svenne att köpa ett chip och trycka i?

/Göran

kolvas skrev:
den vanliga boxen går också att chippa...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
9 september 2009
#6
Sharky skrev:
Jag vet att vi har haft diskussionen uppe förut, men hur chippar du den vanliga boxen som inte har en sockel för ett EPROM? Vem säljer chip till Bosch 0 227 400 148 eller 0 227 400 196.
Jag vet att det går att modifera boxen med annan kristall och även lura boxen med modifierad lastsignal - men för vanliga Svenne att köpa ett chip och trycka i?

/Göran

kolvas skrev:
den vanliga boxen går också att chippa...


Jag skrev inte att vem som helst kunde göra det, jag skrev bara att det går.
Lången på MPRE fixar dom boxarna också, hur han gör kan jag inte svara på men jag vet att han gör det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
9 september 2009
#7
Är det för VOC bilar då? Vad varvar dom i så fall?
(max varv är nämligen intressant, jag hade precis denna diskussion upp för 10 år sedan med Lillen på Magnum Racing. Du kan nämligen "chippa" tändboxarna med två helt olika mål)

/Göran

kolvas skrev:
Jag skrev inte att vem som helst kunde göra det, jag skrev bara att det går.
Lången på MPRE fixar dom boxarna också, hur han gör kan jag inte svara på men jag vet att han gör det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
9 september 2009
#8
Sharky skrev:
Är det för VOC bilar då? Vad varvar dom i så fall?
(max varv är nämligen intressant, jag hade precis denna diskussion upp för 10 år sedan med Lillen på Magnum Racing)

/Göran

kolvas skrev:
Jag skrev inte att vem som helst kunde göra det, jag skrev bara att det går.
Lången på MPRE fixar dom boxarna också, hur han gör kan jag inte svara på men jag vet att han gör det.


jodå, det är för Voc, jag har inte koll på vart dom sätter varvskyddet men det är nog ganska lågt, runt 7000rpm tror jag, kan kolla det med en polare som kör Voc

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
9 september 2009
#9
Då "chippar" man dessa boxar för att få map-punkter över 6000 rpm. I orginal tändboxar är nämligen sista map-punkten 6000 rpm. Men genom att byta processorkristall så kan man "dra isär" map-punkterna så att man kan få sista map-punkt på tex 7000 rpm.

Detta är inte samma syfte som man har i en turbomotor där man vill sänka tändläget vid höga lastsignaler från LMM och inte primärt är ute efter att varva över 6000 rpm. Chippen som normalt tillverkas till "guld-boxen" gör just detta.

I detalj:

I orginal så kanske tändboxen ger 32 grader förtändning på en lastsignal från LMM som "motsvarar" 0.6 bar laddtryck. Men när man sätter dit större spridare och större LMM så kommer mer luft att passera LMM för ett givet laddtryck (egentligen luftmassa) och då kanske 1.2 bar ger 32 grader förtändning vilket är för högt. Därför vill man ha tändchip med sänkt tändmap.
Även med orginal storlek på LMM så vill man att sista map-punkterna i "chippet" skall ha lägre tändläge än orginaö eftersom man med över typ 220Hkr och orginal LMM bottnar signalen från LMM (5V max) och över denna punkt har sprutet bara varvtal som signal. Skall man då med orginal LMM slippa för högt tändläge över 220Hkr så måste sista map-punkten i chippet "dumpas".

/Göran


kolvas skrev:
jodå, det är för Voc, jag har inte koll på vart dom sätter varvskyddet men det är nog ganska lågt, runt 7000rpm tror jag, kan kolla det med en polare som kör Voc

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
9 september 2009
#10
Finns lite olika varianter, men i regel så har guldboxen chippet i en sockel, vilket alltså innebär att det bara är att lyfta bort det och stoppa i ett annat. "Icke-guldboxarna" har chippet lött direkt på kortet och då måste man alltså löda bort originalchippet och löda dit det nya (eller en sockel).
Sen finns det som sagt lite olika varianter, men det är på grund av det "lösa" chippet som guldboxarna brukar vara eftertraktade.

149 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#11
okej tackar för svaren då vet ja lite mera smile mvh rickard


2 452 Inlägg
10 september 2009
#12
ang för att kunna chippa dessa svarta boxar som heter 148 och 196 så finns det att köpa lödsatsen på kretskort för 650 kr på hi tunning...

döden kommer tillbaka

1 758 Inlägg
10 september 2009
#13
turbodeath skrev:
ang för att kunna chippa dessa svarta boxar som heter 148 och 196 så finns det att köpa lödsatsen på kretskort för 650 kr på hi tunning...

650 spänn? Var ingår i en sån sats?
Sockel för chippet finns ju på Elfa för några tior!

1 008 Inlägg
30 oktober 2009
#14
Gammal tråd, men det som ingår i en sådan sats "externt minne" är  ett dotterkort med en sockel monterad på samt en logikkrets och nån konding och motstånd och en bygling.
Detta dotterkort löds fast på tändboxens kretskort där det är förberett för detta.
Byglingen på kortet säger till processorn som annars har programmet inbyggt i sig att läsa från E-prom på dotterkortet istället.
Precis så som det funkar original "guldbox" eller annan original svart box med externt minne/Eprom.

http://img257.imageshack.us/img257/3117/ezk6.th.jpg


2 452 Inlägg
30 juni 2012
#15
ang varv på vocbilarna så är det det chipet du stoppar i som styr vad det ger mpre har chip till dom bilarna o varvstopp var på ca 7200.....

samnt så kan han löda dotterkort till dom vanliga svarta boxarna...

döden kommer tillbaka


Sök