3043
Sök

Dags för byte av slitna Skivor Audi A4 B7, original vs brembo max vs hoppplock av eftermarknadskit?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Tjena! Är i behov av nya bromsar dvs nya skivor me original ok!
Mina nuvarande skivor är slitna nått så fruktansvärt(3-5mm mot original tjocklek) så är i funderingarna av vad man skall uppgradera till...

Skivor fram mäter 320x30mm bak 288x12mm
Bilen är en Audi A4 avant 2.0tq med en tjänstevikt på ca 1650kg så är lite maskin att få stopp på...

Mina krav eller snarare önskemål på bromsarna är att dem skall palla lite tuffare tag dvs hård körning på gatan, konbana(sällan men förekommer), och kvalité nog att kunna tas ut på bana då det antagligen kommer förekomma nån/några ggr per år. självklart vet jag att alla bromsar inte får bli för varma men dem ska funka när dem svalnat och inte gett upp totalt liksom... Bromsarna ska även vara helt okej att köra till vardags då bilen används som pendlarbil också och bromsarna ska inte behöva vara varma för att ta.....

Det jag tittat på är slitsade(fram) Brembo max skivor + belägg från Mekonomen med ett totalpris på ca 5000kr

Även Audi original med borrat och vent fram och solida bak med Audi original belägg pris på ca 6-7k totalt.

Och nu till poängen! Har fått ett förslag på denna setupen och vänder mig till er som har bättre koll för att se om det är någe o ha!

Belägg fram: Roesch
Belägg bak: Roesch
Skivor fram: DBA 4000 Skivor
Skivor bak: Stoptech Skivor

Både skivor fram och bak är slitsade, totalpris mellan 7-9k för denna setup.

Är stålomspunna bromsslangar värt att byta till?

Då är frågan vad som är mest värt för mig? och vilka grejer håller högst kvalité egentligen? Alla egna erfarenheter och synpunkter är välkomna!

//Danne

Four rings to rule them all!

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Ingen som har någon personlig erfarenhet av brembo max skivor?

Four rings to rule them all!

Bilmekaniker
235 Inlägg
18 september 2009
Är väll som alla andra! smile Mekonomen ger nog 3års garnti med -inte om dom anser att det var ditt fel-, mkt viktigt att du bromsar lugnt i börjar så de inte slår sig o blir vibrationer! men så e de med alla skivor!  Men e skivorna fina så banka bort kanten på skivan istället! Går säkert ett tag till!

Bak används inte så mkt så är dom inte rostiga/slut så fungerar dom säkert kanon ett tag till dom med!

Körde med greenstuff belägg innan o dom va sjukt bra, håll länge med! Kör på krokiga vägar med tunga fötter! wink
Senast redigerat av Peran (18 september 2009)

325 Inlägg
19 september 2009
Vars får man tag i greenstuff då? Vill ha.

OPEL

DFFL
9 020 Inlägg
19 september 2009
ambarbofolkis skrev:
Vars får man tag i greenstuff då? Vill ha.

Typ, mekonomen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök