2879
Sök

Cheva corvette chassi med saab 900 bottenplatta?

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
minns när jag var yngre i samma veva jag började med mitt moppeintresse att jag hittade min morbrors gamla bilsportsamling från nån gång på 80talet att det var nån som hade tagit ett chassi från en corvette och bultat fast det på en bottenplatta från en saab 900. han använde motorn och drivlinan från saaben med.
tyvärr försann dessa tidningar i samband med flytt för några år sen så jag kan inte visa reportaget.

nån som har mer info om detta bygge? finns den fortfarande?

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 september 2009
#2
Scorn89 skrev:
minns när jag var yngre i samma veva jag började med mitt moppeintresse att jag hittade min morbrors gamla bilsportsamling från nån gång på 80talet att det var nån som hade tagit ett chassi från en corvette och bultat fast det på en bottenplatta från en saab 900. han använde motorn och drivlinan från saaben med.
tyvärr försann dessa tidningar i samband med flytt för några år sen så jag kan inte visa reportaget.

nån som har mer info om detta bygge? finns den fortfarande?

Sven Hansson Raus (Skåne) sedan många år utflyttad till Kalifonien var upphovsman till detta tilltag. vet inte hur många som byggdes men det planerades en serietillverkning och ett flertal finns kvar.

Edit; Här är bilder på en:
http://www.geting.se/image.php/180229-nostalga%20087.jpg/full http://www.geting.se/image.php/180227-nostalga%20086.jpg/full http://www.geting.se/image.php/180228-nostalga%20088.jpg/full

Och man kunde köpa den som byggsats:
http://www.geting.se/image.php/178283-skanna0077.jpg/full  http://www.geting.se/image.php/178285-skanna0037.jpg/full
Senast redigerat av hotrodder (21 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#3
man tackar smile
måste ha varit många brydda miner då en sån skulle ställa sig och burna lol

Edit: du har ingen bild på själva motorrummet? hade varit intressant att se smile
Senast redigerat av Scorn89 (21 september 2009)

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 september 2009
#4
Scorn89 skrev:
man tackar smile
måste ha varit många brydda miner då en sån skulle ställa sig och burna lol

Edit: du har ingen bild på själva motorrummet? hade varit intressant att se smile

Nope inte vad jag vet men minns det såg ut som under huven på vilken 900 som helst.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#5
ja iofs det borde det ju göra smile men tackar så hemskt mycket smile

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

310 Inlägg
10 juni 2012
#6
Jag har ju funderat på det omvända? Tänk att ta chassit från en tillexempel brunnen Corvette med 454a minnst och montera en rensad kaross från en Saab 99 man stylar så den ser ut som något man ärvde från Morfar? Bakfälgarna breddar man enbart innåt och alla spår av performens döljs av orginal navkapslar. Att däcken är breda inåt döljs av rejäla stänkskydd hämtade från 1975 års Biltema katalog. Varför inte löpa linan fullt ut och gjuta av en 99a kaross i glasfiber och även tillverka lättvikts kulisser som målas seriöst så det ser ut som baksätet med överdrag en Morfar monterat då han fick hem sin mossgröna Saab 99a på 70-talet? Hjulbas och bredd måste ju stämma hyfsat eftersom det blev så trovärdiga Corvette förfalskningar då man byggde om Saaben. För att fixa konceptet fullt ut skulle man klä ut sig till Kjell-Åkes Morfar med rutig keps och brun fritids jacka och hetsa några vassa ungtuppar vid några rödljus. Tänk minen då man får pisk av en gubbe i en gammal grön Saab 99a som går upp på bakhjulen som en svart Dodge i slutet på en viss film? Jag har idéerna men nån annan får gärna som har tid och ork får gärna sno dom!


310 Inlägg
10 juni 2012
#7
http://www.tspr.se/gallery_99.html

Kolla denna länk och tryck på bilden med Corvetten som är övergiven någonstans i Sverige. Ser inte bakhjulet misstänkt likt något man sett på en 900 på 80 talet?


3 259 Inlägg
10 juni 2012
#8
Tyvärr en minicorvette på bilden! (Opel Manta)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 412 Inlägg
10 juni 2012
#9
Är det inte Opel GT som borde kallas minicorvette?  smile

3 259 Inlägg
10 juni 2012
#10
Hahaha jo det har du rätt i! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

310 Inlägg
10 juni 2012
#11
JonR skrev:
Tyvärr en minicorvette på bilden! (Opel Manta)

Mvh/Jon

Aldrig! Jag har dels ägt Mantor av bägge generationer och lackerat en Corvette 69a jag slipade för hand. Jag vet hur en Corvette ser ut med både mina ögon och handflator. Så vida inte en av Snen Hansons karosser hamnade på stommen av en Opel Manta är det antingen en äkta Corvette med något väldigt Saab liknande bakhjul eller en Raus Corvette. Bilen som Sven Hanson byggde var dessutom svart med diskret dekor i guld inte helt olikt det man ser på bilden. Tror han snålade in på kromkostnaderna genom att köra med guld då stötfångare och liknande var guldlackerade på hans bil.

Mantan (den med dubbla runda bakljus (ägt 4 stycken) har slutande bakruta med redig hatthylla (mins högtalar hålen) medans det jag hävdar vara en Corvette på bilderna har en plan ruta inbyggd i targabågen.


310 Inlägg
10 juni 2012
#12
OpelP1 skrev:
Är det inte Opel GT som borde kallas minicorvette?  smile

Opel GT hade inte lika mjuk form över hjulhuset! Dom har dessutom sidoruta bakom dörren och inget som liknar en targabåge. Har målat några Opel GT i min ungdom också.


1 412 Inlägg
10 juni 2012
#13
Jo men du måste ju hålla med om att grunddesignen i en GT är extremt lik corvetten.

310 Inlägg
10 juni 2012
#14
Opel GT hade mer plåt mellan dörrarna och bakre hjulhuset. På bilden syns att dörren börjar precis framför skärmkanten. Opel GT gick dessutom bra att slipa med maskin. Corvette av denna generation har i stort sett inte en enda plan yta och ska man få en perfekt lack måste man handslipa och nästan tänka igenom varenda slipdrag.


310 Inlägg
10 juni 2012
#15
OpelP1 skrev:
Jo men du måste ju hålla med om att grunddesignen i en GT är extremt lik corvetten.

Opel GT var ju inspirerad av Corvette och jag skulle inte bli förvånad om designen haft samma stab. Opel Admiral ritades ju av samma folk som ritade Impala har jag hört. Det som skiljer är att Corvetten är mer kompromisslöst designad och Opel GT snarare nedtonad för att inte skrämma dom torra kunderna i Europa.


3 259 Inlägg
10 juni 2012
#16
Ja du har fasiken rätt, den är inte alls lik en manta eller gt när man väl jämför! Det som gjorde att jag direkt trodde att det var en opel var att den ser för kort ut vid första titten, men tittar man på stolparna vid bakrutan så är det ju garanterat en corvette! Nån som vet vart huset i fråga ligger?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

310 Inlägg
10 juni 2012
#17
JonR skrev:
Ja du har fasiken rätt, den är inte alls lik en manta eller gt när man väl jämför! Det som gjorde att jag direkt trodde att det var en opel var att den ser för kort ut vid första titten, men tittar man på stolparna vid bakrutan så är det ju garanterat en corvette! Nån som vet vart huset i fråga ligger?

Mvh/Jon

Jag har försökt men inte lyckats. Skulle viljat få ett reg nummer på bilen. Har alltid velat ha en Saab Corvette, ja mycket hellre än en äkta faktiskt. Hur ballt vore det inte att lägga en rökare med framhjulen? Konceptet borde ju blivit en dunderhit med tanke på hur många Saabar det fanns till bra priser när dom var aktuella?


3 259 Inlägg
10 juni 2012
#18
Antar att du mailat dom som har hemsidan? Ja snacka om att folk skulle samlas runt den där på en bilträff! smile Men det vore ju kul om nån visste vart huset låg och sen kanske ge en ledtråd om i vilken del av landet som huset ligger i och sen PM:a den som visar intresse för bilen! För jag antar att dom är väldigt hemliga om sina "övergivna" platser...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

310 Inlägg
10 juni 2012
#19
JonR skrev:
Antar att du mailat dom som har hemsidan? Ja snacka om att folk skulle samlas runt den där på en bilträff! smile Men det vore ju kul om nån visste vart huset låg och sen kanske ge en ledtråd om i vilken del av landet som huset ligger i och sen PM:a den som visar intresse för bilen! För jag antar att dom är väldigt hemliga om sina "övergivna" platser...

Mvh/Jon

Av andra ställen dom besökt verkar dom röra sig kring Eskilstuna och Strängnäs med omnäjd. Det är jävligt svårrt att få loss info från ruinturister även om man är med i huvudforumet för sådana aktiviteter.


3 259 Inlägg
10 juni 2012
#20
Ja jag misstänkte det, det förstår man ju med, sådana ställen skulle ju översvämmas av folk som ofta också bara förstör om dom skulle skriva vart ställena finns.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök