4144
Sök

Storfight med Atava

2 911 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Har inte skrivit något men nu när dom visat vad de går för så ska de få vad de förtjänar.

Har ägt endel bilar senaste tiden, några på Atava, andra på folksam.
Problemet har uppstått i att jag står som ägare på bilarna, men autogirot pengarna dras från är ett gemensamt konto med min fru, dock är hon första kontohavare.

Vad som uppstått och vad Atava totalvägrar att lösa.

Hade en BMW 530 tidigare, försäkrad via Folksam från början.
090429 gick jag över till Atava.
090816 sålde jag bilen, fick då en slutfaktura på 1300 spänn för perioden fram till 090816
Fordonsstatus:  Avställd 2009-08-14
Senaste reg-bevis, 28;e aug. Även VV bekräftar ägarbytet till 16;e aug.
Inga fel so far...

090803 köpte jag en Saab och försäkrade den via Atava.

Nu när de ska dra pengarna för Saaben, så får jag info om hur mycket de ska dra...
BIL Bmw 530i, 20090731 - 20090930 - 715,89
BIL Saab 9000 T16, 20090816 - 20090930 - 359,25
Totalt 1 075,14

Atava vill alltså ha betalt för en försäkring på en bil jag inte äger, dessutom via ett autogiro BMW;n ALDRIG varit ansluten till. BMW;n hade jag på ett annat autogiro tidigare och har ingenting gemensamt för fem öre med det på Saaben, förutom att jag och min fru har samma adress smile

Trots att jag betalat för perioden t.o.m 090816 via mitt andra konto så kräver Atava mig på ovanstående summa genom min fru´s autogiro på Saaben.

Det roliga i kråksången är att de VÄGRAR åtgärda felet, de vill ha betalt för en försäkring på en bil jag inte äger, under en försäkringsperiod bilen inte ens var påställd än mindre ägd av mig.

Talade med en handläggare tidigare, det framkom en hel del ord som inte står i bibeln.
Faxade just en kopia till Atava på stämningsansökan i tingsrätten. Får se om möjligen jag blir uppring inom någon dag tongue

Känns som denna följetång kan vara rätt roande, to be continued smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
22 september 2009
Har nog bara hört dåligt om ATAVA, Avstå ATAVA!smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 september 2009
Fy faaaan !
Du är inte den enda som har haft samma problem, jag hade det me min gamle Audi 100.
Dom ville ha betalt i 4 mån efter ägarbyte. Ringde o skällde ut o skrek det ena o det andra. Sedan nån vecka efteråt fick jag brev via post att allt varit ett stort missförstånd o blabla.,
Stå på dig bara. Dom vill bara ha pengar, jävla SK*T företag är det va det är !
Hoppas vi får reda på lite mer inom soon big_smile

C H E V R O L E T <3

2 337 Inlägg
22 september 2009
Det där med att ta betalt i efterhand verkar de vara duktiga på (ska se om jag får tillbaka två månaders försäkring på en såld bil nu, som jag blev lovad dyrt och heligt förra månaden). Ska bli intressant att följa den här historien.

Darth Vader
1 644 Inlägg
22 september 2009
Väntar gladeligen på en uppdatering kring detta lilla drama smile

Braaaaap?

2 182 Inlägg
22 september 2009
Memme skrev:
Har nog bara hört dåligt om ATAVA, Avstå ATAVA!smile

Duger dock till vinterbil wink 100:- i månaden tongue

Har inte haft såna problem med ATAVA som Decibel har, har dock fått en faktura en gång på en av mina gamla bilar 2 år efter att ja sålt den. Behövde inte betala den efter att ha kommit i kontakt med dem.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
Jag har också hört väldigt mkt illa om Atava, men ändå vägde den billiga försäkringen mest och valet blev atava på mina bilar (peppar peppar ifall det händer en olycka...).

Jag har aldrig haft problem varken när jag sålt eller avställt en bil.
Nu senast när jag avställde Audi 100an som jag har på autogiro och köpte en annan bil så drogs det jag hade "till godo" hos atava av från det jag skulle betala för den "nya" bilen. Inga problem.

Var så tidigare också när jag avställde en bil, då låg pengar "till godo" men när jag var i kontakt med supporten så fick jag summan in på kontot då jag önskade detta.

Har haft 7-8 bilar på atava nu under en tid utan problem, men ju mer man läser så blir man mer och mer orolig att det går åt h-vete ifall det händer något. Så jag håller tummarna och hoppas att det löser sig!

Lycka till!

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 911 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Det normala vore ju att de skrotar den nyaste fakturan, då den korsar en period som redan är betald och dessutom är längre än när jag ägde kärran.

Humorn i det hela är ju att de totalvägrar göra det.

Kommer låta slantarna dras från kontot, stämningsansökan i tingsrätten kostade 500kr och satte skadeståndskravet till 5000kr (felaktig debiterad försäkring, ansökningskostnader, förlorad arbetstid, tidsspillan, telefonkostnader)

1 297 Inlägg
22 september 2009
Har atavas system noterat att det gjorts ett ägarbyte på bilen? Även fast CBR(centrala bilregistret) har noterat ett ägarbyte kan det ta ett tag innan försäkringsbolagets system är med på ägarbytet. Anledningen då att du ska betala 2 månader är för att atava ser bara att du har en aktiv försäkring. Sen när ägarbytet går igenom i deras system för du tillbaka pengar efter 16 aug då ägarbytet kom in.
Det som låter lite konstigt är att du säger att du fått en slutfaktura. Där är jag inte med på noterna.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
MrTobias skrev:
Har atavas system noterat att det gjorts ett ägarbyte på bilen? Även fast CBR(centrala bilregistret) har noterat ett ägarbyte kan det ta ett tag innan försäkringsbolagets system är med på ägarbytet. Anledningen då att du ska betala 2 månader är för att atava ser bara att du har en aktiv försäkring. Sen när ägarbytet går igenom i deras system för du tillbaka pengar efter 16 aug då ägarbytet kom in.
Det som låter lite konstigt är att du säger att du fått en slutfaktura. Där är jag inte med på noterna.

Det brukar inte ta länge innan transportstyrelsen meddelat försäkringsbolaget att bilen är avställd eller såld. Så det tycker jag är orimligt lång tid. Max två dagar har det tagit för mig, ibland samma dag. Och när jag fått papper från försäkringsbolaget så har dom noterat att försäkringen slutat gälla sen det datumet transportstyrelsen gjort ägarbytet vid försäljning eller samma dag en avställning gjorts.

Därmed ska du aldrig kunna betala försäkring för den tiden transportstyrelsen tagit för att meddela transportstyrelsen eller för den tidet det dagit f.bolaget att få in det i sina system.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 september 2009)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 911 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
MrTobias skrev:

Deras system uppdateras enl. kundtjänst varje vecka.
Det har nu gått 36 dagar sedan ägarbytet, d.v.s. 5st uppdateringar.
Bad dem även göra en manuell kontroll, vilket gjordes men ändå tar de inte bort kostnaden.

Slutfakturan på BMW;n (07-22 är när det drogs från autogiro, blev nån krona tillgodo också)
2009-07-22    103XXX28    Large Bilförsäkring XXXXXX    Faktura     1388 SEK    2009-04-29    2009-08-16

Nya fakturan
BIL Bmw 530i, reg.nr XXXXXX 2009 07 31 - 2009 09 30 715,89

Ser ni konstigheterna wink
Senast redigerat av Decibel (22 september 2009)

8 883 Inlägg
22 september 2009
Har varit med om ett liknande fall men då med  Folksam.
När jag köpte 9-3an så fick jag en "prova på försäkring" i 6-mån kruxet var att när jag efter 6-månader böt bolag så skulle Folksam promt fortsätta ha mig som kund och det roliga i det hela är att det var på en Toyota Corolla ett bilmärke jag aldrig ägt big_smile

Efter diverse mailande så blev jag av med Folksam

Fotograf på tierpidag.se

1 297 Inlägg
22 september 2009
Decibel skrev:
MrTobias skrev:

Bad dem även göra en manuell kontroll, vilket gjordes men ändå tar de inte bort kostnaden.

Slutfakturan på BMW;n (07-22 är när det drogs från autogiro)
2009-07-22    103XXX28    Large Bilförsäkring XXXXXX    Faktura     1388 SEK    2009-04-29    2009-08-16

Nya fakturan

Okej där står det väldigt klart och tydligt att senaste fakturan gäller till datumet som du sålt bilen.
Har bilen varit avställd och påställd under perioden som du haft försäkringen hos Atava?

2 911 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
MrTobias skrev:
Decibel skrev:
MrTobias skrev:

Nya fakturan

Okej där står det väldigt klart och tydligt att senaste fakturan gäller till datumet som du sålt bilen.
Har bilen varit avställd och påställd under perioden som du haft försäkringen hos Atava?

Nej, inte avställd. Däremot körförbud några dagar innan jag besiktade.
Den på 1388kr är ju korrekt, och betald.
Den på 715 är ju helt uppåt väggarna.

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
22 september 2009
Jag tycker ni är duktiga som orkar stå på er, jag hade bara pröjsat de 715 kronorna för att slippa ringa och tjafsa o ha mig. Inte värt den tiden och mödan om det inte är så mycket pengar, men jag önskar att jag tyckte det och tog lite fler konflikter med ondskefulla företag smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

1 297 Inlägg
22 september 2009
Decibel skrev:
MrTobias skrev:
Decibel skrev:

Nya fakturan

Nej, inte avställd. Däremot körförbud några dagar innan jag besiktade.
Den på 1388kr är ju korrekt, och betald.
Den på 715 är ju helt uppåt väggarna.

Körförbud har ingen betydelse, bara påställd och avställd som spelar roll.
Det du måste göra då är att räkna ut hur mycket det är du ska betala för försäkringen och hur mycket du verkligen har betalat.

typ: årspremie delat på 360dagar (ett försäkringsår brukar vara det)
Sen räknar du hur många dagar du har haft den försäkrad hos atava.
sen kollar du vad du betalat.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 september 2009
te_wik skrev:
Jag har också hört väldigt mkt illa om Atava, men ändå vägde den billiga försäkringen mest och valet blev atava på mina bilar (peppar peppar ifall det händer en olycka...).

Jag har aldrig haft problem varken när jag sålt eller avställt en bil.
Nu senast när jag avställde Audi 100an som jag har på autogiro och köpte en annan bil så drogs det jag hade "till godo" hos atava av från det jag skulle betala för den "nya" bilen. Inga problem.

Var så tidigare också när jag avställde en bil, då låg pengar "till godo" men när jag var i kontakt med supporten så fick jag summan in på kontot då jag önskade detta.

Har haft 7-8 bilar på atava nu under en tid utan problem, men ju mer man läser så blir man mer och mer orolig att det går åt h-vete ifall det händer något. Så jag håller tummarna och hoppas att det löser sig!

Lycka till!

Mvh Tommy

Skit i det jag skrev ovan, fick just ett autogiro meddelande och inte har jag något till godo längre, dom har försvunnit och det är fullt belopp på "fakturan".. Så nu får jag oxå bråka lite tongue

Mvh Tommy

4 001 Inlägg
22 september 2009
Jag fattar inte en grej, hur kan du ha fått en slutfaktura och betalat den 07-22 när ägarbytet skedde 08-16, det går inte ihop sig eller?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 911 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Jag fattar inte en grej, hur kan du ha fått en slutfaktura och betalat den 07-22 när ägarbytet skedde 08-16, det går inte ihop sig eller?

Slutdatumet (08-16) redigerades (av atava) i efterhand och jag fick ett tillgodosaldo.
Minns inte vad det stog från början, har för mig det var 2010-04-30 eller nåt.

Sök