Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Decibel
20 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

MagnumR skrev:

camaro67 skrev:

jagarbosse skrev:
Jag har en generell fråga om kolfiber som Decibel kanske kan svara på:

kan man färga kolfibern med färgämnen? Inte karamellfärg direkt, men något slags färgmedel. Jag har inga exempel, utan tänkte bara höra om det är möjligt.

T.ex. om jag vill ha röd-svart väv, kan jag stryka på färgen så den sugs upp i fibret? eller tappar man karaktären på duken då?

Jag har en ren gissning och det är att man kan ta candy och lacka med. Den är ju "genomskinlig"

Eller också så köper man färdigfärgad väv: http://shop.r-g.de/en/Reinforcement-fab … k/red.html

1025kr per kvadratmeter, yikes!

Fast man blev bra jäkla sugen att prova smile

TopRocker
23 oktober 2009 · 45 Inlägg

§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

sjunne75
23 oktober 2009 · 111 Inlägg

ingen som har sett blå/svart väv ????

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
Adez
23 oktober 2009 · 38 Inlägg

härlig tråd ska sparas tills man själv ska göra de här! (Y)

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
EPG Kärnkraftstomte
23 oktober 2009 · 766 Inlägg

TopRocker skrev:
§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Vad skulle jag ha för ekonomisk vinning på att tipsa om att en viss produkt finns på ett visst ställe?

Fick känslan av att inlägget var riktat till mig...hmm

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Decibel
24 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

MagnumR skrev:

TopRocker skrev:
§9 Marknadsföring och försäljning
Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte. Masspostning av gästboksinlägg, kommentarer eller PM tas på stort allvar och kan leda till avstängning. Försäljning och annonsering får inte förekomma på annan plats än Köp & sälj.

Vad skulle jag ha för ekonomisk vinning på att tipsa om att en viss produkt finns på ett visst ställe?

Fick känslan av att inlägget var riktat till mig...hmm

Personen ifråga skrev ett inlägg enbart i syfte av att sälja något och tillförde inte direkt något till tråden.

Antar att en moderator raderade det han skrev och ersatte med regeltexten bara wink

Fellow
24 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Mindre snack o mer pics! big_smile

davzan
24 oktober 2009 · 141 Inlägg

svin bra tråd massa med bra tips så nu kanske jag äntligen skall fixa min A stolpe

Nafets86
26 oktober 2009 · 821 Inlägg

har faktiskt 2 delar till som jag tänkte börja med här nästa vecka smile
får väl se hur bra man lärt sig nu.. ska prova utan att läsa innan till wink

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
CarbonLoader Team Carkings
27 oktober 2009 · 2 300 Inlägg

Jag tror aldrig man blir helt fullärd när det gäller kolfiber...tror alla stöter på problem med jämna mellanrum oavsett erfarenhet. Känner man sig det minsta trött, okoncentrerad & stressad så är kolfiber fel material att jobba med.
Jag är själv väldigt missnöjd med många delar på min bil pga att jag arbetat under tidspress med materialet.
Ett tips är att alltid ha god tid på sig & sätta igång när man är 100% fokuserad annars kan allt gå käpprent åt skogen smile
Kolla gärna in min projekttråd här på garaget för massor av bilder på kolfiberdelar som jag gjort.

///Alex

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Nafets86
27 oktober 2009 · 821 Inlägg

CarbonFieSTa1 skrev:
Jag tror aldrig man blir helt fullärd när det gäller kolfiber...tror alla stöter på problem med jämna mellanrum oavsett erfarenhet. Känner man sig det minsta trött, okoncentrerad & stressad så är kolfiber fel material att jobba med.
Jag är själv väldigt missnöjd med många delar på min bil pga att jag arbetat under tidspress med materialet.
Ett tips är att alltid ha god tid på sig & sätta igång när man är 100% fokuserad annars kan allt gå käpprent åt skogen smile
Kolla gärna in min projekttråd här på garaget för massor av bilder på kolfiberdelar som jag gjort.

///Alex

då ska man alltså inte börja en lördag kväll kl 22.00 alltså wink
men det är så sant som du säger.. kolfiber är så tidskrävande och pilligt och har man inte tid eller ork så ska man inte testa detta.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
jsonracing
29 oktober 2009 · 95 Inlägg

Bra tråd! men var kan jag vända mig om jag vill att någon annan ska drapera åt mig?

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap
Nafets86
30 oktober 2009 · 821 Inlägg

jsonracing skrev:
Bra tråd! men var kan jag vända mig om jag vill att någon annan ska drapera åt mig?

decibel t ex?? eller någon annan som är villig att hjälpa dig för någon peng.
Jag har fått förfrågan men känner mig ej redo på detta område ännu!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Fellow
30 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

När kommer bilder senqstr? Jag inväntar mitt draperingskit så jag kan starta med detta:)

Nafets86
31 oktober 2009 · 821 Inlägg

jag tänkte börja med det nu i veckan.. haft fullt upp hela helgen med jobb och div..
imorgon åker man även ner till guldmatchen i göteborg.. Så ska försöka börja med det nästa vecka. ska även jobba på en kompis bil med baslåda och div smile Så det blir så fort jag har tid

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nasty_Girl
5 november 2009 · 32 Inlägg

Riktig bra tråd som kommer hälpa många. smile

Volvo S40 / S40N 2,4 BSR "The Dark Evil" (2005)
Nafets86
9 november 2009 · 821 Inlägg

funmoto skrev:
Proffs tips är alltid uppskattade!!! Keep up the good work! så vi andra kan åka lite snålsjuts på din kunskap...TACK!

proffs och proffs vet jag inte.. haha big_smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Lite bidrag efter mina 2 första testbitar. Den som ni ser först sitter bakom mittkonsolen så den syns inte.
Hoppas att dessa bitar blivit bra! Har ingen aning hur det bör se ut vid det här skedet.
Ingen epoxy eller gelcoat lagd, endast sprutlim använt ännu plus lite kontaktlim för fäste på undersida.
Nästa bit blir b-stolpar och hansdfack, kåpa under ratt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/large/799454_1xbp35.jpg

Denna sitter i taket, någon elektronikenhet som sitter i den plattan i mitten av taket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/large/799460_zlups3.jpg

Som ni ser så är det lite trådigt längs kanterna men det kommer väl binda sig när epoxyn och gelcoaten kommer på

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/large/799462_7fpiab.jpg

Närbild på trådningen

Senast redigerat av Fellow (7 december 2009)

Putteliten
11 november 2009 · 9 085 Inlägg

Monterade du kolfibern endast med sprutlim alltså??

Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Jupp. I väntan på epoxyn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang