Skaplig fortkörning. får ta om körkortet?

Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

lill-Danne skrev:

Mr_EmCom skrev:

lill-Danne skrev:

För att det var 70 innan och missa 50 skylten. Men jag ska skylla mig själv, jag vet!
Sen är det rätt lätt hänt om man är dum och inte kollar hastighetsmätaren och inga andra bilar runt om kring en som kör 50...

Då har man rätt dålig hastighetsuppfattning.

Det är ju 50 där av en anledning? Skola, villaområde avsmalande väg. Nånting.
Egentligen skulle inte hastighetsbegräsningar behövas om alla kunde ha lite sunt förnuft..

Där har du tyvärr fel. Det skulle kunna fortsätta vara 70 enligt polis med, MEN det är dumma påfarter som gör att dt är 50. Sätter man en stoplinje så skulle det lätt kunna vara 70 där.

Du säger det ju sjävl, dumma påfarter..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
lill-Danne
31 oktober 2009 · 5 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

lill-Danne skrev:

Mr_EmCom skrev:

Då har man rätt dålig hastighetsuppfattning.

Det är ju 50 där av en anledning? Skola, villaområde avsmalande väg. Nånting.
Egentligen skulle inte hastighetsbegräsningar behövas om alla kunde ha lite sunt förnuft..

Där har du tyvärr fel. Det skulle kunna fortsätta vara 70 enligt polis med, MEN det är dumma påfarter som gör att dt är 50. Sätter man en stoplinje så skulle det lätt kunna vara 70 där.

Du säger det ju sjävl, dumma påfarter..

Som gör att folk inte kan köra ut i 70... Vägen är en dubbelfilig 50 väg. Lätt att tro att det fortsätter vara 70 från tidigare skyllt. Skit samma... undrar bara vad påföljderna kmr bli...

D_Jag
31 oktober 2009 · 77 Inlägg

Blev stoppad av polisen efter att dom kört efter mig i över 1 mil... Inga blåljus förrän dom kom ikapp. Hastigheten överskred 210 km/h på 90 väg. en omkörning var enligt polisen mycket diskutabel, men det var den inte. dom var en bit bakom vid tillfället.
Blev duktigt utskälld och efter 30 minuter, med kroppsvisitering och en föreläsning om att sportbilar skall köras på bana, fick ja tjata mig till 20 minuter körtid på att ta mig hem.

Totalt blev det efter en del brevskrivning 4 månader och 4000:- i böter. Omkörningen togs aldrig upp pga att polisen erkände att ur deras vinkel såg allt värre ut. I början var det tal om 10 månader och rättegång, eventuellt grova dagsböter. Allt hände sent en kväll mitt i veckan

Dont take life to serious, You never get out of it alive
Ghurra
31 oktober 2009 · 61 Inlägg

lill-Danne skrev:

Mr_EmCom skrev:

lill-Danne skrev:

För att det var 70 innan och missa 50 skylten. Men jag ska skylla mig själv, jag vet!
Sen är det rätt lätt hänt om man är dum och inte kollar hastighetsmätaren och inga andra bilar runt om kring en som kör 50...

Då har man rätt dålig hastighetsuppfattning.

Det är ju 50 där av en anledning? Skola, villaområde avsmalande väg. Nånting.
Egentligen skulle inte hastighetsbegräsningar behövas om alla kunde ha lite sunt förnuft..

Där har du tyvärr fel. Det skulle kunna fortsätta vara 70 enligt polis med, MEN det är dumma påfarter som gör att dt är 50. Sätter man en stoplinje så skulle det lätt kunna vara 70 där.

Fast du hade blivit av med lappen även om det varit 70...roll

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Phenylamine Byggbas
2 november 2009 · 117 Inlägg

båge skrev:

Mortalis skrev:

NiKeMaN skrev:
Detta kommer högst troligtvis resultera i 4 månaders indraget körkort och 4000.- i böter.
Han körde 55 km/h för fort på 110väg.
Jag åkte i somras fast för 134 på 80 väg och det är 54 km/h för fort. Och jag fick 4 månader minus 1 månad pga att jag behövde körkortet i tjänsten.

Får tillbaka mitt körkort IMORGON! !!!! Det har varit en jäääääävligt lång höst!!!

Alla behöver väl för fan sina körkort? Ja verkligen avskyr att bara för att man e "yrkeschaufför" så ska man automatiskt bli särbehandlad...de om några borde ju vara försiktiga, just för att de tydligen verkligen behöver sina körkort...*gnäll*

nej vi vanliga människor "behöver" inte våra körkort, med tanke på att det finns cyklar, busar, taxi som man kan ta sig till jobb och dylikt med! medan en yrkeschaufför behöver ha kortet i sin tjänst så det dom annorlunda på detta! låter stör, är stört! men sånt är det! vi vanliga människor ska egentligen inte behöva ha körkort, men vem fan vill åka buss?

Men herregud, det är väll klart att det ska vara så.. Vi som inte är yrkeschaufförer behöver ju inte egentligen inte köra bilen till jobbet, inte jag iallafall det är av mest bekvämlighet.. Men om en yrkeschaufför blir av med sitt körkort så riskerar han att bli av med jobbet.. Men det finns några yrkeskategorier som inte borde ha denna "särbehandlingen" enligt mig.. det är mest Taxi chaufförer då mestadelen av de kör som galningar.. Sen så finns det även en hel del hantverkare som kör som galningar med sina tjänstebilar.. Men de räknas ju inte som yrkeschaufförer!

n_andersson
2 november 2009 · 689 Inlägg

lill-Danne skrev:

Mr_EmCom skrev:

lill-Danne skrev:

Där har du tyvärr fel. Det skulle kunna fortsätta vara 70 enligt polis med, MEN det är dumma påfarter som gör att dt är 50. Sätter man en stoplinje så skulle det lätt kunna vara 70 där.

Du säger det ju sjävl, dumma påfarter..

Som gör att folk inte kan köra ut i 70... Vägen är en dubbelfilig 50 väg. Lätt att tro att det fortsätter vara 70 från tidigare skyllt. Skit samma... undrar bara vad påföljderna kmr bli...

4 månader utan körkort och 2000 i böter fick jag för 107 på 50 väg. fast på den tiden va maxboten 2000 av polisen

CrilleD
2 november 2009 · 831 Inlägg

Vid förseelser där man får behålla körkortet börjar spärrtiden att räknas först från den dag man får beslutet från Länsstyrelsen.

Appropå gamla förseelser, dom ligger kvar i två år. Men dom kan däremot se dina förseelser ännu längre bak i tiden men väger bara in trafikförseelser från två år bak i tiden. Säger dom... roll Så frågan är hur pass hänsynstagande dom är med överklagande brev etc etc om dom faktiskt ser att man gjort någon grov förseelse tidigare.

Senast redigerat av CrilleD (2 november 2009)

slimetard roadrage
2 november 2009 · 188 Inlägg

en polare till mig blev tagen i ett kamerabås körandes 179 på 90-väg. 2månaders indraget och 4000 i böter blev det. han är inte yrkeschaffis, men han fick det lättat pga han mestadels jobbar söderut i landet och är därför behov av sitt körkort.

CrilleD
2 november 2009 · 831 Inlägg

Fick du 4 månader och 4000kr för 210km/h på 90 väg? Jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta... Skevt system är bara förnamnet. Och Länsstyrelsen verkar ju oneklingen ha rejält vinda puckon som arbetar också.

D_Jag skrev:
Blev stoppad av polisen efter att dom kört efter mig i över 1 mil... Inga blåljus förrän dom kom ikapp. Hastigheten överskred 210 km/h på 90 väg. en omkörning var enligt polisen mycket diskutabel, men det var den inte. dom var en bit bakom vid tillfället.
Blev duktigt utskälld och efter 30 minuter, med kroppsvisitering och en föreläsning om att sportbilar skall köras på bana, fick ja tjata mig till 20 minuter körtid på att ta mig hem.

Totalt blev det efter en del brevskrivning 4 månader och 4000:- i böter. Omkörningen togs aldrig upp pga att polisen erkände att ur deras vinkel såg allt värre ut. I början var det tal om 10 månader och rättegång, eventuellt grova dagsböter. Allt hände sent en kväll mitt i veckan

Senast redigerat av CrilleD (2 november 2009)

NiKeMaN Entreprenör
2 november 2009 · 1 286 Inlägg

slimetard skrev:
en polare till mig blev tagen i ett kamerabås körandes 179 på 90-väg. 2månaders indraget och 4000 i böter blev det. han är inte yrkeschaffis, men han fick det lättat pga han mestadels jobbar söderut i landet och är därför behov av sitt körkort.

Skitsnack. Visa bevis på detta annars så är det knappast pålitliga uppgifter.

// Niklas Johansson
slimetard roadrage
2 november 2009 · 188 Inlägg

en rättning från min sida. när han blev fotad av fartkameran fick han INTE indraget körkort!
http://img222.imageshack.us/img222/4264/fortk.jpg http://img222.imageshack.us/img222/fortk.jpg/1/w671.png

det var vid den 21a juli som han åkte fast i en fartkontroll 123 på 90 väg. jag var med han när han hämtade ut det den 21a september.
överklagan från AG:
http://img510.imageshack.us/img510/8538/overz.jpg http://img510.imageshack.us/img510/overz.jpg/1/w671.png

edit: förstorade bilderna lite. + så vill jag påpeka att en bild från bdb inte är så mkt att gå på men eftersom du sökte bevis så var det allt jag kunde erbjuda för tillfället

Senast redigerat av slimetard (2 november 2009)

Spethz_
2 november 2009 · 212 Inlägg

CrilleD skrev:
Vid förseelser där man får behålla körkortet börjar spärrtiden att räknas först från den dag man får beslutet från Länsstyrelsen.

Appropå gamla förseelser, dom ligger kvar i två år. Men dom kan däremot se dina förseelser ännu längre bak i tiden men väger bara in trafikförseelser från två år bak i tiden. Säger dom... roll Så frågan är hur pass hänsynstagande dom är med överklagande brev etc etc om dom faktiskt ser att man gjort någon grov förseelse tidigare.

Okej. Nu har jag hört två olika versioner. Har hört att spärrtiden räknas från den dagen som man blev tagen. Andra är som du nu säger, att spärrtiden räknas från den dagen som länsstyrelsen tagit beslutet. Vilket av dom är det som stämmer?

Superman
2 november 2009 · 321 Inlägg

Spärrtiden räknas från det att dom tar eller du lämnar i från dig kortet!

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
CrilleD
2 november 2009 · 831 Inlägg

Ja alltså jag kanske var lite otydlig. Men i ditt fall där dom tagit det direkt räknas det ifrån den dagen dom tagit det. Det vill säga direkt efter dom 48h. Men det jag kompletterade med var bara att i dom fall där inte körkortet tas på plats, gäller det först den dag du får beslutet från länsstyrelsen. Men detta var inte aktuellt i ditt fall och inte meningen att vilseleda dig!

Spethz_ skrev:

CrilleD skrev:
Vid förseelser där man får behålla körkortet börjar spärrtiden att räknas först från den dag man får beslutet från Länsstyrelsen.

Appropå gamla förseelser, dom ligger kvar i två år. Men dom kan däremot se dina förseelser ännu längre bak i tiden men väger bara in trafikförseelser från två år bak i tiden. Säger dom... roll Så frågan är hur pass hänsynstagande dom är med överklagande brev etc etc om dom faktiskt ser att man gjort någon grov förseelse tidigare.

Okej. Nu har jag hört två olika versioner. Har hört att spärrtiden räknas från den dagen som man blev tagen. Andra är som du nu säger, att spärrtiden räknas från den dagen som länsstyrelsen tagit beslutet. Vilket av dom är det som stämmer?

NiKeMaN Entreprenör
2 november 2009 · 1 286 Inlägg

slimetard skrev:
en rättning från min sida. när han blev fotad av fartkameran fick han INTE indraget körkort!
.http://img222.imageshack.us/img222/4264/fortk.jpg .http://img222.imageshack.us/img222/fortk.jpg/1/w671.png

det var vid den 21a juli som han åkte fast i en fartkontroll 123 på 90 väg. jag var med han när han hämtade ut det den 21a september.
överklagan från AG:
.http://img510.imageshack.us/img510/8538/overz.jpg .http://img510.imageshack.us/img510/overz.jpg/1/w671.png

edit: förstorade bilderna lite. + så vill jag påpeka att en bild från bdb inte är så mkt att gå på men eftersom du sökte bevis så var det allt jag kunde erbjuda för tillfället

Tyvärr funkar bara två bilder....  :S

// Niklas Johansson
slimetard roadrage
3 november 2009 · 188 Inlägg

la bara upp 2 bilder

Spethz_
5 november 2009 · 212 Inlägg

En till update.

Ett brev kom idag från Länsstyrelsen. Det stod en hel del men saxar lite:
Beslut: Ert körkort och körkortstillstånd återkallas tills vidare i avvaktan på att länsstyrelsen avgör ärendet slutligt eller förordnar på annat sätt. Giltighetstiden för beslutet bestäms till tre månader, räknat från den 19 oktober 2009 då Ni delgavs polismyndighetens beslut om omhändertagande av körkortet.

Ni som kan tyda byråkrat språk, snälla översätt! smile Har ju en hum om vad dom menar men är inte helt säker. Skriver som sagt åt min kompis.

Rquired Allmänt envis
5 november 2009 · 12 512 Inlägg

Tja, Länsstyrelsen drar in din bekants körkort 3 månader framöver i väntan på ett slutgiltigt beslut får jag det till? Dessa 3 månader räknas från den 19/10, vilket innebär att det snarare är 2½ månad framöver... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Spethz_
6 november 2009 · 212 Inlägg

Okej, men när den tiden har gått så kan dom besluta att ytterligare förlänga indragningen eller? Annars är det ju kanon i så fall. 2½ månad är ju inte länge för han att vänta, vad skönt.

CrilleD
6 november 2009 · 831 Inlägg

Låter som att dom inte verkar helt på det klara med vilket beslut dom ska ta. Jag tycker det verkar som om det blir minst 3 månader och får dom för sig att du ska ha 6 månader totalt t ex så lär det ju logiskt bli 3 månader till så att säga smile

Så uppfattade jag det. Men det bästa är ju att höra av sig till dom och få ett glasklart svar. Lite drygt såhär innan helgen kanske nu när det är stängt tills på måndag.

Skål!

EDIT: Men denna "giltighetstid" var ju minst sagt lite svårförståelig när jag läser det en gång till. Aja får skylla på ölen!

Senast redigerat av CrilleD (6 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang