3585
Sök

Allmänna trafikförsäkringen

475 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
tjej kompisen har nu en skuld där på 24tusen kr då hon trodde bilen var försäkrad av sin man.
hörde om en annan kille som har en skuld på 80tusen kr

är det fan illa att dom inte ens behöver kontakta ägaren till bilen och infomera om att det är nu deras problem att fixa en försäkring på bilen... det är ju en SJUK dyr avgift dom tar per dag 180kr hörde jag något om..

finns det någon mer som har hamnat i denna sits?

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

German Engineering
9 083 Inlägg
22 oktober 2009
När man köper en bil så måste man vara säker på att man har en försäkring. Ring bara försäkringsbolaget och berätta att man har köpt en bil och vill teckna en försäkring, svårare än så är det inte. Om din tjejkompis kan göra nåt åt skulden på 24.000 kr vet jag inte.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

642 Inlägg
22 oktober 2009
Nästan alla jag känner har fått den där jävla skulden någon gång, men jag fick iaf ett brev hem både från vv där det stod att bilen saknade gällande trafikförsäkring och ett brev från TFF att jag hade en skuld på xxxx kr. En riktigt jävla dyr läxa men man ska egentligen vara 100% säker på att bilen är försäkrad från första ägarbytesdagen när man köper den ifall den köps påställd. Värre är det för de som köper en mc och köper den i tron att den var avställd, för den avgiften ligger runt 300 spänn per dag.

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
skulden lär hon nog inte komma undan men det brukar gå att få till någon avbetalningsplan hos dom.

Surt men som DanneJ skrev så har de flesta man känner åkt på den, jag åkte på 3500kr för att han jag köpte en bil av sa att den var avställd och dum som man var så kollade man inte det.

Har för mig att premien baseras på den dyraste försäkringen där man bor eller nåt sådant.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

342 Inlägg
22 oktober 2009
attackhamster skrev:
... är det fan illa att dom inte ens behöver kontakta ägaren till bilen och infomera om att det är nu deras problem att fixa en försäkring på bilen... det är ju en SJUK dyr avgift dom tar per dag 180kr hörde jag något om..

Om man skaffar en bil och blir dess juridiske rättsmäktige ägare så är det väl ganska självklart att det är en själv, och ingen annan, som ska fixa en försäkring till fordonet?
Att tro att någon annan fixar en försäkring på bilen som man själv äger låter nästan naivt.

Det är ju inte ens möjligt för dig att försäkra egendom som inte tillhör dig, så ...

Jag tycker det är kanonbra att straffavgiften är så hög som den är, för det gör det grymt oattraktivt för folk att köra runt med oförsäkrade bilar.
Ser inget märkligt alls med det faktiskt ...
Senast redigerat av 9Femma (22 oktober 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 915 Inlägg
22 oktober 2009
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=169

Trafikförsäkringsavgift
Vem ska betala trafikförsäkringsavgift?

Om fordonet inte är avställt och trafikförsäkring saknas har Trafikförsäkringsföreningen enligt 34 § Trafikskadelagen rätt att ta ut särskild avgift, s.k. trafikförsäkringsavgift av ägaren. Om fordonet innehas av någon annan än ägaren på grund av kreditköp eller leasing, ska det istället hållas försäkrat av innehavaren. Är ägaren omyndig ska fordonet försäkras av vårdnadshavaren.
När tar Trafikförsäkringsföreningen ut trafikförsäkringsavgift?

Debiteringen av trafikförsäkringsavgift startar från och med den dag man blir ägare till ett trafikförsäkringspliktigt oförsäkrat fordon. Ägaren måste därför trafikförsäkra sitt fordon senast samma dag som han/hon blir ägare.

Det är en spridd missuppfattning att man har sju dagar på sig att försäkra sitt fordon och att föregående ägares försäkring gäller under den perioden. Detta är fel, föregående ägares försäkring upphör alltid från och med ägarbytet.

Vid beräkning av trafikförsäkringsavgiften utgår man från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex. personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.
Varför trafikförsäkringsavgift och vad går avgiften till?

Trafikförsäkringsavgiften är avsedd att täcka Trafikförsäkringsföreningens skadekostnader. Trafikförsäkringsföreningen bär betalningsansvar för skador som orsakas av oförsäkrade fordon. Avgiften är en fastställd sanktion som inträder då fordonsägaren har sitt fordon lagstridigt oförsäkrat. Den är också avsedd att vara ett påtryckningsmedel på fordonsägaren att teckna trafikförsäkring.
Gällande avgiftstabell
http://www.tff.se/upload/avgiftstabell% … %A4nkt.pdf

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 230 Inlägg
22 oktober 2009
det står ju även på ägarpapprena då dom kommer att den är oföräkrad eller liknande, skanar skatt osv.. visst blir ju lite pengar iaf men ja läser man inte papper så får man ju skylla sig själv. köper man en bil så ska man försäkra den samma dag annars blire dyrt. och komma undan går inte.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Teddan
2 495 Inlägg
22 oktober 2009
attackhamster skrev:
tjej kompisen har nu en skuld där på 24tusen kr då hon trodde bilen var försäkrad av sin man.

är det fan illa att dom inte ens behöver kontakta ägaren till bilen och infomera om att det är nu deras problem att fixa en försäkring på bilen... det är ju en SJUK dyr avgift dom tar per dag 180kr hörde jag något om..

180kr/dagen... det blir några dagar innan det blir 24 000kr , man får ju brev, räkning och påminnelse
innan det springer iväg i sånna summor.
Är manitne läskunnig skall man fan inte ha körkort heller, klarar samma person av att förstå när
bilen skall besiktigas elelr går det flera år innan hon fattar ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

DFFL
9 020 Inlägg
22 oktober 2009
Alltid lika genialt att överlåta sånt åt andra, vad kan gå fel?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
22 oktober 2009
Fattar man inte att en bil ska ha försäkring,, elelr tror nån annan ska fixa.. då ska man inte ha bil heller.....eller låter det så här........ Jag visste inte..... då kanske man klarar ej

blacken
22 oktober 2009
attackhamster skrev:

Njaa det är ju i grunden stålar till staten, och då så finns det ingen chans att komma undan eller få en ärlig chans. Bara att bita i det sura äpplet..

4 005 Inlägg
22 oktober 2009
Så din tjejkompis väntade 133 dagar på att att något försäkringsbolag skulle kontakta henne och erbjuda henne en försäkring?

Eller trodde hon att det skulle gå på automatiskt? Hur ska den selekteringen gå till bland alla olika försäkringsbolag?

Men nu till viktigaste frågan:

Är hon blond?

5 198 Inlägg
22 oktober 2009
Om det är en sjuk avgift kan man ju diskutera, anledningen till denna avgift är ju just att så många skiter (glömmer,, inte visste) i att försäkra bilen. Om alla skötte den biten skulle inte denna avgift finnas.

1 915 Inlägg
22 oktober 2009
lollollol

linuslinje skrev:
Men nu till viktigaste frågan:

Är hon blond?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 oktober 2009
r-ted skrev:
attackhamster skrev:

180kr/dagen... det blir några dagar innan det blir 24 000kr , man får ju brev, räkning och påminnelse
innan det springer iväg i sånna summor.
Är manitne läskunnig skall man fan inte ha körkort heller, klarar samma person av att förstå när
bilen skall besiktigas elelr går det flera år innan hon fattar ?

Avgiften ligger på lite drygt 100kr/dag för en vanlig personbil, lite dyrare ifall det är en minibuss eller sportbil.
24000kr är ju en skaplig summa att komma upp till, 133 dagar ifall man räknar med att varje dag kostat 180kr.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 915 Inlägg
22 oktober 2009
Om hon inte redan försäkrat bilen så säg till henne att göra det direkt för att inte öka skulden ännu mer.
Sen får hon ringa TFF och se om det går att lösa med någon avbetalning.

En dyr läxa att lära, men hon lär aldrig komma ifrån att behöva betala den....

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

475 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
hennes x var han den som hade försökringen och dom gjorde slut.. etc etc.. på den vägen är det.. och jag sa aldrig att det inte var hennes fel.. men det är ju en jävla dyr försökring tongue

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
22 oktober 2009
Ett x kan inte ha en försäkring på en bil han inte äger (t ex hennes). Han kan inte heller säga upp en försäkring som står gäller hennes bil, eftersom då är försäkringen även den hennes.

Och som folk säger, läs papperna som kommer hem. Låter ju lite som alla dom i "lyxfällan" på TV som får räkningar och lägger dom oöppnade kuverten i en hög och låtsas som det regnar...
Då går det bara åt ett håll - "autogiro" (läs: fogden)

/Mattias

1 297 Inlägg
22 oktober 2009
var ju nån som var med i lyxfällan som körde på tff ett år istället för att skaffa försäkring smile

Sök