Bussningarna i panhardstaget volvo 740

_Limpan MulleRacing
26 november 2009 · 499 Inlägg

Hejsan! Bussningarna i panhardstaget ska dom verkligen vara jätte mjuka? Jag misstänkte att dom var dåliga eftersom bilen suger tag i spår med baken och är känslig i sidled i baken, och i sidled bak så är det bara panhardstaget som håller i iaf det mesta är väl det. Så jag var in på volvo och beställde nya och böt bussningarna, men det var inte bättre! Var under igen och tittade, och det går verkligen att rubba utan problem?
Nårgon som kan ge tips om vart man får tag på hårdare bussningarna?

Mvh Jimmy

Volvo 242 (1975)
jml
26 november 2009 · 31 Inlägg

bakaxeldelar.se

Stockholm Streetrace Crew - SSC
We Own The Streets!
_Limpan MulleRacing
26 november 2009 · 499 Inlägg

jml skrev:
bakaxeldelar.se

hittar inte bussningarna:P

Volvo 242 (1975)
plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
28 november 2009 · 70 Inlägg

Montera en uniball stället för bussningen på axeln och fixa en hårdare till den i karossen kommer att göra susen dessutom kan man ju justera axeln i sidled om man sänker.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
_Limpan MulleRacing
29 november 2009 · 499 Inlägg

skruffse skrev:
Montera en uniball stället för bussningen på axeln och fixa en hårdare till den i karossen kommer att göra susen dessutom kan man ju justera axeln i sidled om man sänker.

utveckla dig:)

Volvo 242 (1975)
plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
2 december 2009 · 70 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

skruffse skrev:
Montera en uniball stället för bussningen på axeln och fixa en hårdare till den i karossen kommer att göra susen dessutom kan man ju justera axeln i sidled om man sänker.

utveckla dig:)

Vilket är det du inte fattar tycker det är rätt simpelt det som står.

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
_Limpan MulleRacing
2 december 2009 · 499 Inlägg

skruffse skrev:

GLT_Racing_ skrev:

skruffse skrev:
Montera en uniball stället för bussningen på axeln och fixa en hårdare till den i karossen kommer att göra susen dessutom kan man ju justera axeln i sidled om man sänker.

utveckla dig:)

Vilket är det du inte fattar tycker det är rätt simpelt det som står.

vad menar du med uniball? och justera axeln i sidled?

Volvo 242 (1975)
Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

när man sänker bilen flyttar sig bakaxeln en aning i sidled, därför kan de vara bra att justera in den.

De sitter ju ett stag som går på tvären för att hålla bakaxeln rätt i sidled, och den är en aning vinklad neråt när bilen är originalhög. Sänker man då ner bilen så blir staget mer och mer horisontellt och blir då längre om man mäter i en vågrät axel, därför flyttar sig axeln en aning i sidled wink

Uniball= Är väl en bussning med metallkula har ja för mej ?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
_Limpan MulleRacing
3 december 2009 · 499 Inlägg

Bensinskallen skrev:
när man sänker bilen flyttar sig bakaxeln en aning i sidled, därför kan de vara bra att justera in den.

De sitter ju ett stag som går på tvären för att hålla bakaxeln rätt i sidled, och den är en aning vinklad neråt när bilen är originalhög. Sänker man då ner bilen så blir staget mer och mer horisontellt och blir då längre om man mäter i en vågrät axel, därför flyttar sig axeln en aning i sidled wink

Uniball= Är väl en bussning med metallkula har ja för mej ?

det har du rätt i! nu när jag tänker efter, eftersom hela bakaxeln bara sitter i det staget i sidled. vart justerar man?

Volvo 242 (1975)
Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

GLT_Racing_ skrev:

Bensinskallen skrev:
när man sänker bilen flyttar sig bakaxeln en aning i sidled, därför kan de vara bra att justera in den.

De sitter ju ett stag som går på tvären för att hålla bakaxeln rätt i sidled, och den är en aning vinklad neråt när bilen är originalhög. Sänker man då ner bilen så blir staget mer och mer horisontellt och blir då längre om man mäter i en vågrät axel, därför flyttar sig axeln en aning i sidled wink

Uniball= Är väl en bussning med metallkula har ja för mej ?

det har du rätt i! nu när jag tänker efter, eftersom hela bakaxeln bara sitter i det staget i sidled. vart justerar man?

De vet ja faktiskt inte. Lägg dig under och kolla på själva staget. Är själva staget justerbart så sitter de en "hylsa" på mitten som man vrider på för att förlänga/förkorta. Sitter då en låsmutter på ena eller båda sidorna som man får lossa först.

Sen kan de va så att de går att justera vid infästningen i karossen eller bakaxeln. Antingen går själva skruven att flytta mellan hål eller så justerar man genom att vrida på skruven.

Har du inget av dessa får du mäta hur pass mycke du behöver flytta axeln, sedan plocka bort staget och kapa av de och anpassa längd, sen svetsa ihop igen. Fick göra så på min 140 för där fanns de inte ett spår efter justeringsmöjligheter. Tror inte de går på 240 heller...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Matspetter
3 december 2009 · 139 Inlägg

Nae det gör det inte utan justering får man bygga själv.

Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

Matspetter skrev:
Nae det gör det inte utan justering får man bygga själv.

mm då var de som ja misstänkte wink

Går säkert att köpa justerbart stag annars om man vill vara riktigt seriös wink Eller konvertera ditt originalstag till justerbart

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 december 2009 · 10 427 Inlägg

Finns en "lirare" på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som brukar kunna svetsa ihop
ett justerbart begagnat stag för ungefär 500kr +frakt .

Vill man ha lite rejälare doningar från USA så kan man kika här:

http://www.kaplhenke.com/

700/900 Adjustable Panhard Bar
http://www.forumbilder.se/images/f73200911110166de.jpg

Key Benefits

    * Adjustable 3 Piece Teflon lined solid rod ends (Aurora/FK type)
    * 4130 chromolly tubing and hardware
    * Provides fine-tune adjustment of axle position left to right.
    * Additional adjustment can make fitting larger tires easier.
    * Electroless nickel plated for long lasting durable corrosion prevention.

Pricing


200 USD + Shipping

Alternativt från IPD i USA:

8K0700 Adjustable Panhard Rod

http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/9976.jpg
http://www.ipdusa.com/product.asp?strPa … CAT_ID=195
Sitter "vanliga" polybussningar i ändarna på det staget till skillnad mot wursting-grejerna på Kaplhenke-staget tongue
Kostar 99 € +frakt från European Tuning (officiella återförsäljaren för Europa) i Nederländerna
http://www.europeantuning.nl/

Kan vara intressant att veta om att det finns att köpa om
det finns ett överskott på tusenlappar ute i stugorna wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang