4309
Sök

Vilken bakaxel, diff osv? (Volvo 940 ltt)

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Vet att det finns många trådar om detta, men ingen som riktig svarar på min fråga.

Ja hej, jag undrar vilken bakaxel som passar till min bil efter om man bara kan byta innehållet i den jag har, ja ni märker så kan jag inget om detta...
Jag vet om sidan http://www.bakaxel.se/ och har läst mycket där, finns några frågor jag ändå har.
Efter att ha fått lite effekt i motorn så går bilen loss i 2:an nu med, så vill gärna att den ska sluta enhjula. Jag vill ha en bakaxel som tål mycket effekt eftersom jag kommer trimma bilen mer senare, alltså ska den hålla för nästan 400hk eller liknande.

Jag kommer använda bilen till lite allt möjligt, både driftig och dragracing. Jag har hört att Aussi Locker är bra, men nu är den stora frågan, måste jag byta hela bakaxeln eller bara innehållet?
Ja och vad tycker ni man ska satsa på?

Bilen är en Volvo 940s (ltt) -96
Bilder om det nu underlättar:
http://img46.imageshack.us/img46/2081/bakaxel080.jpg
http://img707.imageshack.us/img707/3649/bakaxel079.jpg

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 december 2009
#2
Köp inte locker diffen om du tänker använda bilen dagligen, mer irriterande än att åka svetsdiffat.

Torsendiffen dom har är en mycket behagligare diff.

Lyssna i slutet så hör du nackdelen med lockerdiffen.

[video]http://www.garaget.org/video/ra7ly1vcxipl[/video]
Senast redigerat av Volvo_Mannen (7 december 2009)

Jonas

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Köp inte locker diffen om du tänker använda bilen dagligen, mer irriterande än att åka svetsdiffat.

Torsendiffen dom har är en mycket behagligare diff.

Lyssna i slutet så hör du nackdelen med lockerdiffen.

[video]http://www.garaget.org/video/ra7ly1vcxipl[/video]

Verkar inte som om jag hörde nått. Men ja har också hört att de ska väsnas.
Kommer nog inte använda bilen dagligen så därför bryr jag mig inte så mycket om ljudet.
Men annars är det en bra diff va?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

854 Inlägg
7 december 2009
#4
Många som haft problem med dom. Troligen pga slitna diffhus vad jag förstått... Man får nog vad man betalar för som med allt annat. Vissa är nöjda andra inte.


369 Inlägg
7 december 2009
#5
hejsan! annars kan du alltid få tag på en bakaxel från en 960 billigt på t ex en bilskrot.. Dom är ju diffade och ska hålla bra vad jag har hört men rätta mig om jag har fel smile Mvh Robin

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2009
#6
T.o.m jag hör när locker-diffen tuggar. tongue

Volvo 960 har multi-link bakvagn, det är något helt annat än en stel bakaxel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Pan
7 december 2009
#7
Lever lite om lockern annars är den kul. Det där ljudet när den kuggar över tänker man ju inte ens på. Jag köpte en komplett axel från bakaxel.se funkade bra. Är väl som sagt lite aggresiv för en daily driver. Men man lär sig köra med den.

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#8
Pan skrev:
Lever lite om lockern annars är den kul. Det där ljudet när den kuggar över tänker man ju inte ens på. Jag köpte en komplett axel från bakaxel.se funkade bra. Är väl som sagt lite aggresiv för en daily driver. Men man lär sig köra med den.

Okej låter bra, men är Aussi Locker en så kallad slung- eller lamell-diff?
Så jag måste byta hela bakaxel?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 december 2009
#9
BrajjAxx skrev:
Pan skrev:
Lever lite om lockern annars är den kul. Det där ljudet när den kuggar över tänker man ju inte ens på. Jag köpte en komplett axel från bakaxel.se funkade bra. Är väl som sagt lite aggresiv för en daily driver. Men man lär sig köra med den.

Okej låter bra, men är Aussi Locker en så kallad slung- eller lamell-diff?
Så jag måste byta hela bakaxel?

Varken slung- eller lamelldiff. Om du är van att skruva behöver du inte byta axel, själv bytte jag bara dreven i diffhuset när jag bytte till lockerdiff.

Jonas

Pan
8 december 2009
#10
Aussielockern är en diffspärr. Framtagen för offroad bilar den låser alltså 100% eller inget. Krävs inte mkt gas för att den ska låsa därför är den perfekt till drifting. När jag svänger in lite aggresivt utan sladd i små rondeller kan man höra att det är spärrat tuggar om innerhjulet smile Kan vara lite dryg vid 25-30km/h rycker i hela bilen då hehe. Men det är bara lära sig att köra med den lite speciell teknik. Är själv inte jättevan har bara kört 150-200mil max med den. Men jävlar vad det skickar upp röven lätt! har bara kört öppen diff innan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#11
Volvo_Mannen skrev:
BrajjAxx skrev:
Pan skrev:
Lever lite om lockern annars är den kul. Det där ljudet när den kuggar över tänker man ju inte ens på. Jag köpte en komplett axel från bakaxel.se funkade bra. Är väl som sagt lite aggresiv för en daily driver. Men man lär sig köra med den.

Okej låter bra, men är Aussi Locker en så kallad slung- eller lamell-diff?
Så jag måste byta hela bakaxel?

Varken slung- eller lamelldiff. Om du är van att skruva behöver du inte byta axel, själv bytte jag bara dreven i diffhuset när jag bytte till lockerdiff.

Okej, får nog köpa en helt ny axel då. Men när jag väljer axel, vad bör jag tänka på, kvittar det om den är från 140, 240 eller 740? Ja ni fattar vad jag undrar!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

854 Inlägg
8 december 2009
#12
Nej, det kvittar inte. Men köper du en hel axel så vet han på bakaxel eller vart du nu köper den vad du ska ha. Finns olika hastighetskransar. Sen finns det en massa olika utväxlingar också. Jag har en låg utväxling (4.10) vilket gör att bilen har bra acc men "låg" topphastighet (240 km/h vilket brukar räcka). Sen är det inte kul att pendla med heller då man ligger på höga varv och slukar soppa. Men man får använda växlarna och ha kul när man gasar istället smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#13
Kmarcus skrev:
Nej, det kvittar inte. Men köper du en hel axel så vet han på bakaxel eller vart du nu köper den vad du ska ha. Finns olika hastighetskransar. Sen finns det en massa olika utväxlingar också. Jag har en låg utväxling (4.10) vilket gör att bilen har bra acc men "låg" topphastighet (240 km/h vilket brukar räcka). Sen är det inte kul att pendla med heller då man ligger på höga varv och slukar soppa. Men man får använda växlarna och ha kul när man gasar istället smile

Okej, låter bra! Men tycker du jag ska ha Aussi Locker? Är det en bra allround diff?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

854 Inlägg
9 december 2009
#14
Har som sagt inte testat den, men jag skulle aldrig köpa en om jag var tvungen. Jag är grymt nöjd med min lamelldiff. Alla säger olika hur bra dom håller för effekt men se vilka bilar jag piskar och chansa själv på effekten. Kan lägga till att jag kört jämnt med en M3 e46 vilket brukar anses som rätt snabba bilar. Finns även Torsen för liknande summa. Det är värt att lägga lite extra på en pålitlig drivlina anser jag.
Finns för och nackdelar med både lamell och torsen. Valet är ditt.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 december 2009
#15
BrajjAxx skrev:
Okej, låter bra! Men tycker du jag ska ha Aussi Locker? Är det en bra allround diff?

nja allround vet jag inte. Funkar bra att sladda med, meb som sagt så är den för rå och brutal för att palla med att ha på en brukis enl. mej

Jonas

040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#16
Volvo_Mannen skrev:
BrajjAxx skrev:
Okej, låter bra! Men tycker du jag ska ha Aussi Locker? Är det en bra allround diff?

nja allround vet jag inte. Funkar bra att sladda med, meb som sagt så är den för rå och brutal för att palla med att ha på en brukis enl. mej

Hur fungerar den på dragracing då? Finns det alternativ som är bättre till det?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 december 2009
#17
Locker är till för busbilar och race enligt mig. På en bruksbil ska man ha något behagligt, inte något som tuggar och lever jävel. Torsen verkar vara det bästa, väsnas inte och gör sitt jobb! SJälv har man slungdiff på 940´n, funkar ok men slutar som sagt att diffa över 40 km/h, visst lägger man lakrits på 2:an diffar den längre, men ska man sladda är det inte säkert den diffar, går dock modifiera så den diffar uppåt 100km/h. Torsendiff är nog det rätta för dig.


040 RedLine
1 219 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#18
Marcus_89 skrev:
Locker är till för busbilar och race enligt mig. På en bruksbil ska man ha något behagligt, inte något som tuggar och lever jävel. Torsen verkar vara det bästa, väsnas inte och gör sitt jobb! SJälv har man slungdiff på 940´n, funkar ok men slutar som sagt att diffa över 40 km/h, visst lägger man lakrits på 2:an diffar den längre, men ska man sladda är det inte säkert den diffar, går dock modifiera så den diffar uppåt 100km/h. Torsendiff är nog det rätta för dig.

Okej, min bil kommen inte bruksköras. Men finns det några anda fördelar med Torsendiffen mer än att den går tyst?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 december 2009
#19
Ok

Har inte provat nån av dom så vet inte skillnaden direkt


Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 december 2009
#20
BrajjAxx skrev:
Marcus_89 skrev:
Locker är till för busbilar och race enligt mig. På en bruksbil ska man ha något behagligt, inte något som tuggar och lever jävel. Torsen verkar vara det bästa, väsnas inte och gör sitt jobb! SJälv har man slungdiff på 940´n, funkar ok men slutar som sagt att diffa över 40 km/h, visst lägger man lakrits på 2:an diffar den längre, men ska man sladda är det inte säkert den diffar, går dock modifiera så den diffar uppåt 100km/h. Torsendiff är nog det rätta för dig.

Okej, min bil kommen inte bruksköras. Men finns det några anda fördelar med Torsendiffen mer än att den går tyst?

Torsendiffen fördelar kraft till de hjul som har bäst fäste. Och är mycket bättre än locker på bana tex. Fråga ACfreaker om torsendiffen

Jonas


Sök