Spelar det nån roll på db med bas och port riktad uppåt?

snipercat
8 december 2009 · 669 Inlägg

som frågan:

spelar det nån roll på db med bas och port riktad uppåt mot hatthyllan?

i en bmw 318i e36

Senast redigerat av snipercat (8 december 2009)

Frissan
8 december 2009 · 4 693 Inlägg

Till skillnad från vad?

Booyakasha!
HiFiMick
8 december 2009 · 124 Inlägg

snipercat skrev:
som frågan:

spelar det nån roll på db med bas och port riktad uppåt mot hatthyllan?

i en bmw 318i e36

Om du menar till skillnad från riktat bakåt eller framåt så är svaret som följer.
I en kombi är svaret ja det spelar roll. Spela högt på fast frekvens bas och port bakåt. Spela högt till musik bas och port upp mot taket. Detta gäller min bil men har en känsla av att många kommer hålla med.
I en sedan skulle jag ha både port och bas riktat mot ryggstödet men det förutsätter också att det går att fälla baksätet. Går det inte att fälla är det ett omöjligt project att spela högt men allt är ju relativt.smile

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
snipercat
9 december 2009 · 669 Inlägg

jag har byggt en låda så att bas och port riktas upp mot hatthyllan.(gick inte på annat vis)

lådan är inte klar än. men allafall. till frågan. nu när bas/port riktas mothatthyllan. kan ja kapa plåten och pappen där och tex sätta 2 st 6" portar?

så att luften kommer in i cupen?. alltså bara hål genom hatthylllan. inget med lådan att göra! bara hål.


kommer det göra sån skillnad så det är värt att göra det?

Senast redigerat av snipercat (9 december 2009)

snipercat
9 december 2009 · 669 Inlägg

eller nån som vet?

snipercat
9 december 2009 · 669 Inlägg
Frissan
9 december 2009 · 4 693 Inlägg

Men hur snyggt var det där på en skala?

Booyakasha!
snipercat
9 december 2009 · 669 Inlägg

PRINCIPEN! skriv inte om du inte vill svara seriöst.

Frissan
9 december 2009 · 4 693 Inlägg

Vad är det med dig nu då tjurskalle? Säger bara vad jag tycker. Vill du ha det så där i din bil så visst, ha det så du...

Bara för att svara så ja, du kan ha det så...

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 december 2009 · 8 744 Inlägg

Men, om du nu ska ha portarna så där, vart kommer då basarna att hamna? Under hatthyllan bara eller?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
10 december 2009 · 3 466 Inlägg

Bygg en bandpasslåda och dra en 6" port ur lådan rakt upp genom hatthyllan, På så sätt tvingar du allt ljud från basen upp genom hathyllan och du får inget "spill" i bagaget.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Mad_Dad
10 december 2009 · 5 Inlägg

HiFiMick skrev:
I en kombi är svaret ja det spelar roll. Spela högt på fast frekvens bas och port bakåt. Spela högt till musik bas och port upp mot taket. Detta gäller min bil men har en känsla av att många kommer hålla med.

Kanske skulle prova att vända den lilla lådan och rikta den uppåt och prova dB'n som blir då.

Det är aldrig försent för en lycklig barndom
Frissan
10 december 2009 · 4 693 Inlägg

Jag spelade ca 136 db med lådan vänd bakåt och 144,5 db med lådan vänd uppåt big_smile

Samma låda, steg och tillfälle.

Booyakasha!
striper
10 december 2009 · 392 Inlägg

Jag har samma problem. Jag monterade bort högtalarna i hatthyllan så att luft ska kunna komma in lättare. Det gjorde definitivt skillnad och tycker därför att sätta in rör borde hjälpa dig rätt mkt oavsett hur du riktar basen.

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
Black-Angel
11 december 2009 · 260 Inlägg

M_icke_ skrev:
Bygg en bandpasslåda och dra en 6" port ur lådan rakt upp genom hatthyllan, På så sätt tvingar du allt ljud från basen upp genom hathyllan och du får inget "spill" i bagaget.

Säger detsamma satsa på en bandpasslåda du kommer att få mer glädje av det alla gånger..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang