3282
Sök

Planing av volvo 530 topp

342 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
tjo tongue tänkte under juluppehållet nu renovera min 530 topp på min 740 gl. (och så kalla bonnatrimma) 
hur många milimeter kan man plana dessa toppar??
har hört att om man planar mer än 3 milimeter så måste man byta kamrem?? 

någon som har erfarenhet om detta??

sedan skulle jag behöva tips vart man kan plana i runt alingsåstrakten med ett par mils omkrets.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
plana om den är skev, det som ger mest på f-motorer är att byta kam, då originalkammen är totalt värdelös, om man inte heter agda, är 86 år och inte tycker om bilar som varvar över 1500.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

466 Inlägg
19 december 2009
kolla me hansen racing i frölunda *grimmered*

Christer *Dieselkungen*

471 Inlägg
19 december 2009
NITROUS skrev:
plana om den är skev, det som ger mest på f-motorer är att byta kam, då originalkammen är totalt värdelös, om man inte heter agda, är 86 år och inte tycker om bilar som varvar över 1500.

haha de är ju gamla agda som ligger på 6k varv när hon ska iväg big_smile

Skiiit du nedde ! ;)

342 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
jupp skall stoppa i en a-kam eller k-kam har lite beslutångest där..  toppen i sin fråga är troligtvis skev (kokat flertalet ggr) så den ska in å planas men tänkte ta lite extra för att få lite mer komp i motorn.. men frågan e hur mkt??

471 Inlägg
19 december 2009
volvodrifter skrev:
jupp skall stoppa i en a-kam eller k-kam har lite beslutångest där..  toppen i sin fråga är troligtvis skev (kokat flertalet ggr) så den ska in å planas men tänkte ta lite extra för att få lite mer komp i motorn.. men frågan e hur mkt??

ja är den för skev så bör du ju byta topp hmm men annars så.. ja fråga dom du ska plana hos men kring en milimeter eller 2 däremellan nånstans.. men hör med dom som kan sånt där.. jag bara gissar xD

Skiiit du nedde ! ;)

342 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
har hört att man kan plana upp emot fyra milimeter men då måste även kamrem bytas till kortare. men skall ringa på måndag morgon och kolla med några ställen som planar..

471 Inlägg
19 december 2009
volvodrifter skrev:
har hört att man kan plana upp emot fyra milimeter men då måste även kamrem bytas till kortare. men skall ringa på måndag morgon och kolla med några ställen som planar..

hm lät ju att ta i.. men gör så att hör med lokala firmer och gärna folk här på garaget åxå ! smile

Skiiit du nedde ! ;)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2009
Ja har fått sagt till mig att 1.5mm är MAX om man kör med original 123 kuggars rem om man vill vara på säkra sidan. Jag planade nyligen en 398 2mm och då passade 122 kuggars remmen perfekt.

Har ytterligare en topp som är planad 2.5mm, går säker och ta mer men ja vet ej hur mycke wink

Sök