Märke & modell volvo 242 dl
Årsmodell 1983
Mätarställning 255 469km
Effekt & vridmoment 107hk / 170nm
Prestanda i runda slängar 0-100km/h ca 13sec. toppfart ca 170km/h när bilen var ny.
Historia om bilen en man som mamma var gift me köpte den för 5000kr av en jobbar kompis sommaren 08 för att jag skulle ha den att övningsköra i. och när den skulle besiktigas i februari förra året så gick den inte igenom pga för högt avgasvärde, och det visade sig att det inte fanns någon kommpression i motorn och då vart den bara ståendes. jag fick ta över bilen i sommras i samband med skillsmässan.
Syfte jag vill ha en fin bil som ska kunna användas.
Motor B21A.
Växellåda & kraftöverföring M45.
Kaross två dörrars. tyvär en parkerings skada på högra framskärmen från förra ägaren. rost finns.
Chassi fräscht.
Fälgar & Däck sommar: 14" stål med snobbringar och centrumtallrik. vinter: 14"stål med plastnavkapslar
Inredning fin och blå
Elektronik & Stereo blaupunkt kasset spelare och 2st knutsson rs140k.
Framtidsplaner
få bilen fin.
Mål få en fräsch bil som man vågar använda.
Övrigt
såhär såg bilen ut när vi hade köpt den ganska precis
har plockat bort kofångare och lister m,m för att kunna komma åt att slipa bort rosten:
usch
jag provade oxå att montera vita mätare, men ärligt talat så tyckte jag faktiskt att det var snyggare med original.
blev tvungen att starta duetten med startkablarna en dag så blev ett foto på det.
update 07/01 - 10
fick köpa en sånhär, jag hade inte råd med 600kr på bensin i veckan till epan. med denhär kan jag tanka gratis diesel hos grannen.
ska iväg till biltema och köpa motorstativ och lite verktyg nu.
update 17/1-10
nu har jag varit på biltema och köpt lite verktyg bla, moment nyckel, honingsvertyg och motorstativ.
får ursäkta den värdelösa bildkvalitén men våran kamera är trasig så jag får använda mobilkameran tills vi har köpt en ny.
MVH/Christian
händer inte mycket nu, anledningen ser ni här:View My Video
efter jul är snö inte önskvärt.
köpte ett fullt fungerande dls D1000 för en tusenlapp av grannen, ny pris år 2001=ca 12 000kr.
MODEL D 1000
Digital class ”D” subwoofer amplifier
Channels 1
Mode D
Output power at 14,4 Volt:
4 ohm nom. power RMS (0,3% THD) 350 Watts
2 ohm nom. power RMS (0,5% THD) 700 Watts
1 ohm nom. power RMS (1% THD) 1000 Watts
S/N ratio, A-weighted > 80 dB
Damping factor 4 ohm 100 Hz > 300
Frequency response 27 - 235 Hz
Input sensitivity 0,2 - 6 volt
Input impedance 22 kohm
Efficiency 80%
Crossover, subsonic 15 - 35 Hz
Crossover, lowpass 35 - 250 Hz
Bass EQ (boost) 18 dB (46 Hz)
Fuses(external) 80 A
Max size for power cables 21 mm2
Max size for speaker cables 6 mm2
Protection circuits Current and thermal
Power consumption:
Idle 0,9 A
Max current 97 A
Remote 30 mA
Dimensions:
Width 407 mm
Heigth 65 mm
Depth 240 mm
Weigth 5,4 kg
se bifogad fil för mer info: http://www.dls.se/econtent/files/66/ampd1000e.pdf
byggde ihop en baslåda lite fort också för att ha i mopedbilen, dessvärre klarar den inte att driva både fordon och slutsteg så den sackar i takt med musiken vid hög volym.
monterade ett par gamla knutsson rs 140k, har ett par knutsson rs 146 som ska monteras i hathyllan senare oxå. hittade dessa bak i kompisens gärdesbil helt oanvända och köpta på ok q8 på typ 80-talet. kostade då 347 och 352kr/paret. kul med gamla fina grejer, låter dessutom faktiskt riktigt bra:)
börjat rensa ur inredningen för att dra kablar till förstärkare och högtalare och se över golvet om jag hittar någon rost.
har kapat bort rosten i golvet nu. det var värre än jag trott från början, men detta var endå den enda rosten som fanns under, bortsett från ytrost på bakaxel och bärarmar bak. förvånansvärt fin under för att vara 27år gammal och gått nära 26 tusen mil.
har förberett för att kunna lyfta ur motorn.
och såhär står bilen nu.
väntar på gas till svetsen så jag kan lägga igen hålet i golvet. och ska in till stan i veckan och köpa lite bitumen matta, dämpmatta, rostätare, spackel och korallskiva och kabelskor m.m.
update 15/05-10
var rent och fint här tyckte jag
var på och kopplade lite med stereon och så, tänkte sätta dit en grov kabel jävel till stereon för att vara säker på att den fick ström så de räckte och blev över, såg då att det redan satt en 2.5 kvadrat kabel där och då blev jag glad, sen hitta jag den här skarven 0.75 kabel till vänster från säkrings hållaren skarvad till en 2.5 till stereon, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. så numera är det 2.5 hela vägen och de borde vell räcka. dålig bild dock
handlade lite på biltema
buntband, alltid bra att ha. har säkert använt närmare 30-40st plus silicon för att hålla fast ström och lågnivåkablar till kofferten. skruvar ju lastbilar i min utbildning så jag har fått fobi för lösa kablar.
hemmabyggd motorkudde, säger inte vad den är gjord av men jag hitta den i källaren. får hoppas att det inte blir för stumt.
har även målat spolen och hållaren mattsvart.
hållaren till expansions kärlet svartlackad. hållaren till spolar vätske burken håller jag på med.
har slipat ner och målat upp hela front partiet med hagmans rostskydds grund.plåten över kylaren med men har ingen bild på de.
målade upp batteri hyllan oxå. själva "hyllplanet" som batteriet står i har jag kladdat fullt med underredesrost skydd.
tagit dän maskeringen nu.
har även sprayat upp framvagns balken, kylar balken och ram benen i motor rummet med ett par lager underredesmassa. ser bra ut och hoppas de håller rosten borta.
hart dessutom stått med en thinner trasa o gnott och torkat ur hela motor rummet, så nu blir det riktigt rent och snyggt. har såkert blivit lite dummare av alla ångor oxå.
update 10/07 - 10
köpte en blästerpistol och 25kg sand
såhär blev batteri hyllan
tagit bort dörren för att blästra och måla upp underkanten
såhär blev motorrummet efter lite thinnertrasa och färg
börjar dra lite grövre sladdar och totalt 4 reläer till strålkastare för att få bort allt spänningsfall till strålkastarna. original ljus relä används som styrning till de externa reläerna.
monterat reläerna så nära strålkastarna som möjligt
monterat fyra säkringar nära batteriet,
en till varje relä för att lättare se vilken krets som felar om en går.
håller på och flyttar ner till ladan, svalt och skönt att hållas här när det är varmt om sommaren.
på plats bredvid en gammal bubbla som stått för vinterförvaring i tre år.
köpte en reservdels bil av en kompis för 1500kr.
en 244dl -84 med strax över 18000mil på mätaren, går kanon i motor och låda.
rost finns men inga baljor
här ar mina två bilar bredvid varandra i ladan
lite oväntat sitter det en 1031 axel på 244an, så den och motorn ska plockas ur, blästras och målas och sen sättas i 242an.
update 11/07 -10
låsbart tanklock från 244
nu har jag tagit ur motorn ur 244, skulle gärna haft ett lyftblock i en ställning i stället men hjullastaren funkar ju bra med.
motorn uppsat i stativ.
grannens rallybil i bakgrunden
har tillverkat täckplåtar för avgassidan. bra att ha om man ska tvätta, blästra eller måla toppen.
till förgasaren
sähär ser "burken" på vänster sida av blocket ut inuti
förlängde växelspaken 1,3cm under kula för kortare växellägen.
update 25/07 -10
tvättade rent topplocket med diesel
målat upp blocket
dieseltvättat generator och målat upp lite rör, remskivor och kamremskåpan m,m och monterat tillbaka det
monterat dit motorvärmare med
motorn sitter monterad i bilen nu, bara kardan och spakställ kvar att montera och sen några liter bensin så jag kan provstarta och köra en sväng
ljud isolering på brandvägg och golvet under baksätet
svetsat och slipat
tagit bakluckan från reservdels bilen
köpte två recarostolar för 400kr
bygde en adapter av mdf och monterade en knutsson rs 146
i instrumentbrädan
såhär ser bilen ut nu
nu sitter racaro stolarna i
handtagen från reservbilen. svartare och raka och fina
jord flätan var av så jag satte dit en 10mm2 kabel.
Blev faktiskt ännu mer lättstartad nu
ner slipat och uppspacklat
en upp -och- nervänd hatthylla som trycks fast över originalhathyllan. bildar en liten låda som högtalarna kan spela i och som man kan gömma delningsfilter i plus att högtalarna riktas mer mot lyssnarna.
Ska förstärkas med MDF bafflar,tätas och dämpas med en stabil dämpmatta och självklart kläs in.
Högtalar kittet är DLS UR5i och är mycket nöjd med dessa
Nya MAC audio Fearless Two steget
bafflarna till hatthyllan, avfasade för att ge maximalt med luft till och från högtalarna
baslådan. lite liten egentligen.
65AH batteri i hgöra baljan.
slipad och maskerad för att primas
höger framskärm däntagen, riktad och spacklad.
och såhär ser bilen ut nu.
Årsmodell 1983
Mätarställning 255 469km
Effekt & vridmoment 107hk / 170nm
Prestanda i runda slängar 0-100km/h ca 13sec. toppfart ca 170km/h när bilen var ny.
Historia om bilen en man som mamma var gift me köpte den för 5000kr av en jobbar kompis sommaren 08 för att jag skulle ha den att övningsköra i. och när den skulle besiktigas i februari förra året så gick den inte igenom pga för högt avgasvärde, och det visade sig att det inte fanns någon kommpression i motorn och då vart den bara ståendes. jag fick ta över bilen i sommras i samband med skillsmässan.
Syfte jag vill ha en fin bil som ska kunna användas.
Motor B21A.
Växellåda & kraftöverföring M45.
Kaross två dörrars. tyvär en parkerings skada på högra framskärmen från förra ägaren. rost finns.
Chassi fräscht.
Fälgar & Däck sommar: 14" stål med snobbringar och centrumtallrik. vinter: 14"stål med plastnavkapslar
Inredning fin och blå
Elektronik & Stereo blaupunkt kasset spelare och 2st knutsson rs140k.
Framtidsplaner
få bilen fin.
Mål få en fräsch bil som man vågar använda.
Övrigt
såhär såg bilen ut när vi hade köpt den ganska precis
har plockat bort kofångare och lister m,m för att kunna komma åt att slipa bort rosten:
usch
jag provade oxå att montera vita mätare, men ärligt talat så tyckte jag faktiskt att det var snyggare med original.
blev tvungen att starta duetten med startkablarna en dag så blev ett foto på det.
update 07/01 - 10
fick köpa en sånhär, jag hade inte råd med 600kr på bensin i veckan till epan. med denhär kan jag tanka gratis diesel hos grannen.
ska iväg till biltema och köpa motorstativ och lite verktyg nu.
update 17/1-10
nu har jag varit på biltema och köpt lite verktyg bla, moment nyckel, honingsvertyg och motorstativ.
får ursäkta den värdelösa bildkvalitén men våran kamera är trasig så jag får använda mobilkameran tills vi har köpt en ny.
MVH/Christian
händer inte mycket nu, anledningen ser ni här:View My Video
efter jul är snö inte önskvärt.
köpte ett fullt fungerande dls D1000 för en tusenlapp av grannen, ny pris år 2001=ca 12 000kr.
MODEL D 1000
Digital class ”D” subwoofer amplifier
Channels 1
Mode D
Output power at 14,4 Volt:
4 ohm nom. power RMS (0,3% THD) 350 Watts
2 ohm nom. power RMS (0,5% THD) 700 Watts
1 ohm nom. power RMS (1% THD) 1000 Watts
S/N ratio, A-weighted > 80 dB
Damping factor 4 ohm 100 Hz > 300
Frequency response 27 - 235 Hz
Input sensitivity 0,2 - 6 volt
Input impedance 22 kohm
Efficiency 80%
Crossover, subsonic 15 - 35 Hz
Crossover, lowpass 35 - 250 Hz
Bass EQ (boost) 18 dB (46 Hz)
Fuses(external) 80 A
Max size for power cables 21 mm2
Max size for speaker cables 6 mm2
Protection circuits Current and thermal
Power consumption:
Idle 0,9 A
Max current 97 A
Remote 30 mA
Dimensions:
Width 407 mm
Heigth 65 mm
Depth 240 mm
Weigth 5,4 kg
se bifogad fil för mer info: http://www.dls.se/econtent/files/66/ampd1000e.pdf
byggde ihop en baslåda lite fort också för att ha i mopedbilen, dessvärre klarar den inte att driva både fordon och slutsteg så den sackar i takt med musiken vid hög volym.
monterade ett par gamla knutsson rs 140k, har ett par knutsson rs 146 som ska monteras i hathyllan senare oxå. hittade dessa bak i kompisens gärdesbil helt oanvända och köpta på ok q8 på typ 80-talet. kostade då 347 och 352kr/paret. kul med gamla fina grejer, låter dessutom faktiskt riktigt bra:)
börjat rensa ur inredningen för att dra kablar till förstärkare och högtalare och se över golvet om jag hittar någon rost.
har kapat bort rosten i golvet nu. det var värre än jag trott från början, men detta var endå den enda rosten som fanns under, bortsett från ytrost på bakaxel och bärarmar bak. förvånansvärt fin under för att vara 27år gammal och gått nära 26 tusen mil.
har förberett för att kunna lyfta ur motorn.
och såhär står bilen nu.
väntar på gas till svetsen så jag kan lägga igen hålet i golvet. och ska in till stan i veckan och köpa lite bitumen matta, dämpmatta, rostätare, spackel och korallskiva och kabelskor m.m.
update 15/05-10
var rent och fint här tyckte jag
var på och kopplade lite med stereon och så, tänkte sätta dit en grov kabel jävel till stereon för att vara säker på att den fick ström så de räckte och blev över, såg då att det redan satt en 2.5 kvadrat kabel där och då blev jag glad, sen hitta jag den här skarven 0.75 kabel till vänster från säkrings hållaren skarvad till en 2.5 till stereon, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. så numera är det 2.5 hela vägen och de borde vell räcka. dålig bild dock
handlade lite på biltema
buntband, alltid bra att ha. har säkert använt närmare 30-40st plus silicon för att hålla fast ström och lågnivåkablar till kofferten. skruvar ju lastbilar i min utbildning så jag har fått fobi för lösa kablar.
hemmabyggd motorkudde, säger inte vad den är gjord av men jag hitta den i källaren. får hoppas att det inte blir för stumt.
har även målat spolen och hållaren mattsvart.
hållaren till expansions kärlet svartlackad. hållaren till spolar vätske burken håller jag på med.
har slipat ner och målat upp hela front partiet med hagmans rostskydds grund.plåten över kylaren med men har ingen bild på de.
målade upp batteri hyllan oxå. själva "hyllplanet" som batteriet står i har jag kladdat fullt med underredesrost skydd.
tagit dän maskeringen nu.
har även sprayat upp framvagns balken, kylar balken och ram benen i motor rummet med ett par lager underredesmassa. ser bra ut och hoppas de håller rosten borta.
hart dessutom stått med en thinner trasa o gnott och torkat ur hela motor rummet, så nu blir det riktigt rent och snyggt. har såkert blivit lite dummare av alla ångor oxå.
update 10/07 - 10
köpte en blästerpistol och 25kg sand
såhär blev batteri hyllan
tagit bort dörren för att blästra och måla upp underkanten
såhär blev motorrummet efter lite thinnertrasa och färg
börjar dra lite grövre sladdar och totalt 4 reläer till strålkastare för att få bort allt spänningsfall till strålkastarna. original ljus relä används som styrning till de externa reläerna.
monterat reläerna så nära strålkastarna som möjligt
monterat fyra säkringar nära batteriet,
en till varje relä för att lättare se vilken krets som felar om en går.
håller på och flyttar ner till ladan, svalt och skönt att hållas här när det är varmt om sommaren.
på plats bredvid en gammal bubbla som stått för vinterförvaring i tre år.
köpte en reservdels bil av en kompis för 1500kr.
en 244dl -84 med strax över 18000mil på mätaren, går kanon i motor och låda.
rost finns men inga baljor
här ar mina två bilar bredvid varandra i ladan
lite oväntat sitter det en 1031 axel på 244an, så den och motorn ska plockas ur, blästras och målas och sen sättas i 242an.
update 11/07 -10
låsbart tanklock från 244
nu har jag tagit ur motorn ur 244, skulle gärna haft ett lyftblock i en ställning i stället men hjullastaren funkar ju bra med.
motorn uppsat i stativ.
grannens rallybil i bakgrunden
har tillverkat täckplåtar för avgassidan. bra att ha om man ska tvätta, blästra eller måla toppen.
till förgasaren
sähär ser "burken" på vänster sida av blocket ut inuti
förlängde växelspaken 1,3cm under kula för kortare växellägen.
update 25/07 -10
tvättade rent topplocket med diesel
målat upp blocket
dieseltvättat generator och målat upp lite rör, remskivor och kamremskåpan m,m och monterat tillbaka det
monterat dit motorvärmare med
motorn sitter monterad i bilen nu, bara kardan och spakställ kvar att montera och sen några liter bensin så jag kan provstarta och köra en sväng
ljud isolering på brandvägg och golvet under baksätet
svetsat och slipat
tagit bakluckan från reservdels bilen
köpte två recarostolar för 400kr
bygde en adapter av mdf och monterade en knutsson rs 146
i instrumentbrädan
såhär ser bilen ut nu
nu sitter racaro stolarna i
handtagen från reservbilen. svartare och raka och fina
jord flätan var av så jag satte dit en 10mm2 kabel.
Blev faktiskt ännu mer lättstartad nu
ner slipat och uppspacklat
en upp -och- nervänd hatthylla som trycks fast över originalhathyllan. bildar en liten låda som högtalarna kan spela i och som man kan gömma delningsfilter i plus att högtalarna riktas mer mot lyssnarna.
Ska förstärkas med MDF bafflar,tätas och dämpas med en stabil dämpmatta och självklart kläs in.
Högtalar kittet är DLS UR5i och är mycket nöjd med dessa
Nya MAC audio Fearless Two steget
bafflarna till hatthyllan, avfasade för att ge maximalt med luft till och från högtalarna
baslådan. lite liten egentligen.
65AH batteri i hgöra baljan.
slipad och maskerad för att primas
höger framskärm däntagen, riktad och spacklad.
och såhär ser bilen ut nu.
Senast redigerat av crilee_ko (16 september 2010)
0
0
0
0