2339
Sök

Pysventil ? Fungerar att trimma?

496 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hej, kollade på en hemsida precis : http://www.ridetech.se/Shop/Application … hp?iId=122

Är det sant att man kan köpa en pysventil och höja laddtrycket snabbt och lätt? mvh Joachim

1 867 Inlägg
3 januari 2010
Det bror lite på avd du har för bil, har du en 940 LTT så kan du utan större problem höja trycket. Åker du saab kan det bli rostade kolvar av det.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
3 januari 2010
ja det är sant big_smile men de är oftast till äldre bilar fär laddtrycket inte sköts elektroniskt, men du bör ju följa upp med att chippa bilen så du inte bara höjer laddtrycket. Dock så kan du få lite skenande ladd med en pysventil så en annan wastegate som är ställd för ett högre laddtryck är en bättre lösning tycker jag.
Senast redigerat av Niklasw (3 januari 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

4 767 Inlägg
3 januari 2010
Ja, på äldre turbobilar utan laddtrycksstyrning via databoxen så kan man höja laddet via en pysventil, eller ännu hellre en boost-controller. Självklart måste man ha koll så att man håller sig inom rimliga laddtryck.

Fast istället för att köpa en sådan kan du spara pengarna och köpa ett t-kors, en slangbit och en slangklämma istället. Samma funktion för 25 kr.

Vad är det för bil du tänkt trimma?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

496 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Erick skrev:
Ja, på äldre turbobilar utan laddtrycksstyrning via databoxen så kan man höja laddet via en pysventil, eller ännu hellre en boost-controller. Självklart måste man ha koll så att man håller sig inom rimliga laddtryck.

Fast istället för att köpa en sådan kan du spara pengarna och köpa ett t-kors, en slangbit och en slangklämma istället. Samma funktion för 25 kr.

Vad är det för bil du tänkt trimma?

En volvo s40 99 2.0T . ok eller?

4 767 Inlägg
3 januari 2010
Nej, den ska du inte pystrimma. Då kan du rasa motorn.

Köp ett steg1 trim av en välkänd trimleverantör istället (dvs databox och filter).

Exempel på firmor:
http://sv.bsr.se/
http://www.atechmotor.com/

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 867 Inlägg
3 januari 2010
På en sån bil med magnetventil och grejer hade jag satsat på att chippa istället för att fuska med pysventiler och grejer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

496 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Kan man köpa T4 box? vill komma undan så billigt som möjligt om man säger så. eller vart är det billigaste stället för chip?

// Mvh Jocke

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 januari 2010
haggen90 skrev:
Kan man köpa T4 box? vill komma undan så billigt som möjligt om man säger så. eller vart är det billigaste stället för chip?

// Mvh Jocke

att köpa en t4 box går nog inte det lär dessutom bli dyrare, och fusk-trimning blir alltid dyrare i slutändan, kolla på bsr's hemsida eller googla efter chiptrim till s40 lär finnas tonvis med firmor som chippar just den bilen med varienrande priser kanske kan till och med pricerunner funka för att jämföra priser?

820 Inlägg
3 januari 2010
Har pysventil på min Audi, dock så har den en tryckvakt som slår ifrån tändningen vid 1bars ladd så jag går säker ändå eller vad man ska säga. På nyare bilar ska man nog iofs akta sig, har hört alltför många skräckexempel på vad som kan hända. Smälta kolvar och allt vad det är hmm

Om man säger

496 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Har pysventil på min Audi, dock så har den en tryckvakt som slår ifrån tändningen vid 1bars ladd så jag går säker ändå eller vad man ska säga. På nyare bilar ska man nog iofs akta sig, har hört alltför många skräckexempel på vad som kan hända. Smälta kolvar och allt vad det är hmm

tack. då vet jag :Pfår skaffa chip isf.

820 Inlägg
3 januari 2010
haggen90 skrev:
Panzar_Audi skrev:

tack. då vet jag :Pfår skaffa chip isf.

Låter bra, glömde av att säga att jag har en chippad bränsle och tändbox på min också!

Om man säger

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 januari 2010
MeloveGolf skrev:
haggen90 skrev:

// Mvh Jocke

att köpa en t4 box går nog inte det lär dessutom bli dyrare, och fusk-trimning blir alltid dyrare i slutändan, kolla på bsr's hemsida eller googla efter chiptrim till s40 lär finnas tonvis med firmor som chippar just den bilen med varienrande priser kanske kan till och med pricerunner funka för att jämföra priser?

Kan inte rekommendera att söka på chippning till S40 och sen ta den billigaste, då har man ingen aning om vad för skit program du kanske får.
Ta någon av dom kända firmorna så kan du vara lugn med att grejerna håller och bilen går bra.

Autotech

8 156 Inlägg
4 januari 2010
Håll dig helst till en tråd.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162927
Tråd låst.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök