3999
Sök

Koppla in hydralisk handbroms volvo 240 89:a. jag har en ide kommer de funka ?

242 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
hej ska koppla in hydraulisk handbroms i min volvo 240 89:a. jag har läst lite här och där och tror jag förstått hur jag ska göra. har kladdat lite i paint hur jag tror de ska göras.

så de jag undrar är kommer de funka ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/69733/831863_w3v7cj.jpg

va lite svårt att se va de stog men hoppas ni fattar.


Mvh Tim
Senast redigerat av timpa_ (6 januari 2010)

4 001 Inlägg
6 januari 2010
#2
snyggt jobbat i paint wink

jo, så ska det funka men du har två rör ut till varje bromsok fram om du inte har ABS så du får sätta en fördelning till vid varje fjäderben (jag har 1 slang ut till fjäderbenet och fördelningen skruvad där)
men du kommer inte att kunna besiktiga med det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

242 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
snyggt jobbat i paint wink

jo, så ska det funka men du har två rör ut till varje bromsok fram om du inte har ABS så du får sätta en fördelning till vid varje fjäderben (jag har 1 slang ut till fjäderbenet och fördelningen skruvad där)
men du kommer inte att kunna besiktiga med det.

haha tack tongue

okej men det behöver jag väl inte röra det kan väl vara som det är då ? det är ju bara bak man måste bygga om väl ?

att man inte kommer kunna besiktiga är jag medveten om smile

4 001 Inlägg
6 januari 2010
#4
jo, du måste ändra det eftersom det är triangelsystem på bilen.
antingen får du ändra det ute vid fjäderbenet eller inne vid den befintliga fördelningen, jag rekommenderar att göra det vid fjäderbenet utav 2 anledningar:
1. bara en bromsslang = bättre känsla i bromsarna
2. det kan sitta någon slags reducering i fördelningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

242 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#5
kolvas skrev:
jo, du måste ändra det eftersom det är triangelsystem på bilen.
antingen får du ändra det ute vid fjäderbenet eller inne vid den befintliga fördelningen, jag rekommenderar att göra det vid fjäderbenet utav 2 anledningar:
1. bara en bromsslang = bättre känsla i bromsarna
2. det kan sitta någon slags reducering i fördelningen

okej jag vet ärligt talat in hur det funkar med triangelsystem.

funkar de med bara ett t-kors ute vid varje fjäderben ?
sen hur man plugga ena ingången då förstås  ?

Mvh Tim

4 001 Inlägg
6 januari 2010
#6
timpa_ skrev:
kolvas skrev:
jo, du måste ändra det eftersom det är triangelsystem på bilen.
antingen får du ändra det ute vid fjäderbenet eller inne vid den befintliga fördelningen, jag rekommenderar att göra det vid fjäderbenet utav 2 anledningar:
1. bara en bromsslang = bättre känsla i bromsarna
2. det kan sitta någon slags reducering i fördelningen

okej jag vet ärligt talat in hur det funkar med triangelsystem.

funkar de med bara ett t-kors ute vid varje fjäderben ?
sen hur man plugga ena ingången då förstås  ?

Mvh Tim

du har alltid bromsar på minst 3 hjul med triangelsystem, huvudbromscylindern har 2 kretsar, varje krets går till bägge framoken + 1 bakok.

Det finns lite olika alternativ hur du kan bygga men här är 2 iaf:
Alt. 1: Ett rör ifrån huvudbromscylindern till ett T-kors och därifrån till ett T-kors vid respektive fjäderben fram
Ett rör ifrån huvudbromscylinderns 2:a krets till handbromsen och sen vidare till bakoken.

Alt. 2: Ett rör ifrån huvudbromscylindern till den befintliga fördelning och därifrån till respektive fjäderben fram, i den fördelningen pluggar man dom som skulle gå till bakbromsarna, här är det dock viktigt att man håller koll på in & utgångar i fördelningen
Ett rör ifrån huvudbromscylinderns 2:a krets till handbromsen och sen vidare till bakoken.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

242 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#7
kolvas skrev:
timpa_ skrev:
kolvas skrev:
jo, du måste ändra det eftersom det är triangelsystem på bilen.
antingen får du ändra det ute vid fjäderbenet eller inne vid den befintliga fördelningen, jag rekommenderar att göra det vid fjäderbenet utav 2 anledningar:
1. bara en bromsslang = bättre känsla i bromsarna
2. det kan sitta någon slags reducering i fördelningen

okej jag vet ärligt talat in hur det funkar med triangelsystem.

funkar de med bara ett t-kors ute vid varje fjäderben ?
sen hur man plugga ena ingången då förstås  ?

Mvh Tim

du har alltid bromsar på minst 3 hjul med triangelsystem, huvudbromscylindern har 2 kretsar, varje krets går till bägge framoken + 1 bakok.

Det finns lite olika alternativ hur du kan bygga men här är 2 iaf:
Alt. 1: Ett rör ifrån huvudbromscylindern till ett T-kors och därifrån till ett T-kors vid respektive fjäderben fram
Ett rör ifrån huvudbromscylinderns 2:a krets till handbromsen och sen vidare till bakoken.

Alt. 2: Ett rör ifrån huvudbromscylindern till den befintliga fördelning och därifrån till respektive fjäderben fram, i den fördelningen pluggar man dom som skulle gå till bakbromsarna, här är det dock viktigt att man håller koll på in & utgångar i fördelningen
Ett rör ifrån huvudbromscylinderns 2:a krets till handbromsen och sen vidare till bakoken.

okej tror jag börjar hänga med lite.

i alternativ 2 så skriver du att jag måste ha koll på in och utgångar i fördelningen menar du att ingång är den som kommer från huvudcyl och utgång den som går till bromsarna?

323 Inlägg
6 januari 2010
#8
Parkeringsbroms och färdbroms ska vara separerade. går ett bromsrör sönder bak så har du ingen broms alls


4 001 Inlägg
6 januari 2010
#9
Froborg skrev:
Parkeringsbroms och färdbroms ska vara separerade. går ett bromsrör sönder bak så har du ingen broms alls

Han är redan medveten om detta

timpa_ skrev:
okej tror jag börjar hänga med lite.

i alternativ 2 så skriver du att jag måste ha koll på in och utgångar i fördelningen menar du att ingång är den som kommer från huvudcyl och utgång den som går till bromsarna?

jepp, precis

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

761 Inlägg
6 januari 2010
#10
Froborg skrev:
Parkeringsbroms och färdbroms ska vara separerade. går ett bromsrör sönder bak så har du ingen broms alls

Det är dom ju, förutsatt att man behåller original handbroms också

Men det måste finnas handbromscylindrar med dubbla in/utgångar så du kan få det helt godkänt.

alternativt köper du 2 stycken fördelningscylindrar/backventiler från sellholm, så funkar det med.

Men dom kostar ju 1200:- styck så det blir ju lite dyrt.


4 001 Inlägg
6 januari 2010
#11
dannnej skrev:
Froborg skrev:
Parkeringsbroms och färdbroms ska vara separerade. går ett bromsrör sönder bak så har du ingen broms alls

Det är dom ju, förutsatt att man behåller original handbroms också

Men det måste finnas handbromscylindrar med dubbla in/utgångar så du kan få det helt godkänt.

alternativt köper du 2 stycken fördelningscylindrar/backventiler från sellholm, så funkar det med.

Men dom kostar ju 1200:- styck så det blir ju lite dyrt.

ifall ni läser i tråden så ser ni att TS blivit upplyst om att han inte kan besiktiga med detta och det ska han inte göra heller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök