2937
Sök

tänkte dämpa mina framdörrar i bilen, undrar hur.

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
hejsan

tänkte dämpa mina framdörrar i bilen, undrar bara ska man lägga dämpmatta över hålen i dörren? eller ska man inte göra det? har ju 3 rätt så stora hål i dörren, dämpmattan jag använder mig av är brls M1 matta,  om nu det spelar någon roll:P

stort tack för svar:)

1 581 Inlägg
28 januari 2010
Hålen ska täckas:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2010
Om du kan så tycker jag du ska göra plåtar eller plasta lock dom du lägger över hålen och sen sätta dämpmatta på dom. Fördelarna du får är att det dels blir stummare och sen så om du måste komma åt i dörren för att fixa tex fönsterhissarna så kan du enkelt ta bort locket istället för att skära sönder dämpmattan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Fellow skrev:

okej tackar;)

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du kan så tycker jag du ska göra plåtar eller plasta lock dom du lägger över hålen och sen sätta dämpmatta på dom. Fördelarna du får är att det dels blir stummare och sen så om du måste komma åt i dörren för att fixa tex fönsterhissarna så kan du enkelt ta bort locket istället för att skära sönder dämpmattan. smile

okej stort tacktipset:)

du har inget tips vad man kan göra för att backspeglen ska vibbrera mindre vid mycket bas i bilen? lider tyvärr av det:(

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2010
Inre eller yttre backspegel? Det bästa du kan göra är nog att ta reda på mer exakt vad det är som låter illa, om det är plastytor som rör sig mot varandra eller om det är plasten i sig som låter. Går ju alltid att lösa med dämpmatta, fönsterlist, lim, skumgummi eller vad som. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Inre eller yttre backspegel? Det bästa du kan göra är nog att ta reda på mer exakt vad det är som låter illa, om det är plastytor som rör sig mot varandra eller om det är plasten i sig som låter. Går ju alltid att lösa med dämpmatta, fönsterlist, lim, skumgummi eller vad som. smile

det är den inre backspegeln, det är en sådan som sitter i framrutan och när jag spelar med hög bas så börjar den vibrera och då låter den, sen kan man inte se i den när man kör men det skiter jag i, men det låter för riktigt tråkigt:(

några förslag?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 januari 2010
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:

det är den inre backspegeln, det är en sådan som sitter i framrutan och när jag spelar med hög bas så börjar den vibrera och då låter den, sen kan man inte se i den när man kör men det skiter jag i, men det låter för riktigt tråkigt:(

några förslag?

Ta bort den då?

Thereifixedit.com

Sitter den limmad på framrutan kan de va läge att ta bort då många som får sprickor i framrutan har just backspegeln limmad på rutan som i sin tur knäcker lite på glaset när den skakar eller hur ja ska förklara det.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:

några förslag?

Ta bort den då?

Thereifixedit.com

Sitter den limmad på framrutan kan de va läge att ta bort då många som får sprickor i framrutan har just backspegeln limmad på rutan som i sin tur knäcker lite på glaset när den skakar eller hur ja ska förklara det.

ja den sitter limmad, men vill verkligen ha en backspegel:( det kan ju vara bra å ha ibland:P finns det inget annat sätt?

372 Inlägg
28 januari 2010
Du har ju hittat att det är backspegeln som låter illa. Ta reda på vilken del det är i backspegeln. Du kan testa lite olika.

-limma fast backspegeln.
-dämpa den ytan som vibrerar och låter illa
-häng en stor 15kg vikt i backspegeln som gör att den ej får chansen å vibrera.
-dämpa taket? (borde ju släcka delar av vibrationerna till backspegeln.)

Hjälper det ifall du håller fast backspegeln och spelar?

3 187 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Du har ju hittat att det är backspegeln som låter illa. Ta reda på vilken del det är i backspegeln. Du kan testa lite olika.

-limma fast backspegeln.
-dämpa den ytan som vibrerar och låter illa
-häng en stor 15kg vikt i backspegeln som gör att den ej får chansen å vibrera.
-dämpa taket? (borde ju släcka delar av vibrationerna till backspegeln.)

Hjälper det ifall du håller fast backspegeln och spelar?

ja håller jag i den så låter det inget:) det är ju hela backspegeln som låter det blir ju ljud av vibrationerna:( hänga en vikt funkar ju men blir inte så snyggt:P

1 581 Inlägg
28 januari 2010
Lånar tråden. Mitt tanklock låter som satan! Någon som vet hur man fixerar denna bra? Dämpmatta lär ju inte hjälpa så mkt.

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 januari 2010
Fellow skrev:
Lånar tråden. Mitt tanklock låter som satan! Någon som vet hur man fixerar denna bra? Dämpmatta lär ju inte hjälpa så mkt.

om det låter som att den knackar alltså slår fram och tillbaka så borde nog en matta kunna tryckas in emellan så du kan spänna åt den lite?

4 074 Inlägg
28 januari 2010
Fellow skrev:

Tätnings list?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

210 Inlägg
20 februari 2010
Lånar också tråden, två problem som tagits upp här har även jag stött på.
Först plattan i taket som backspegeln sitter i (har en V70 -97a). Låter som fan, men trycker jag på den (uppåt) så blir den tyst.

Sen även tanklocket, låter också sjukt mycke hmm

Sen har plasten som går upp på bakrutan på insidan lossnat, så den låter helt sjukt mycket.

Är det bara att riva loss helt och trycka på M1 matta?

tacksam för svar

The best part of fighting is the make up sex

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
21 februari 2010
Fellow skrev:

Är det bättre att dämpa den plåten hålen är i?? Är det inte bättre att dämpa den plåten som är "utanför", den man ser genom hålen. På Saaben min är det redan lite dämpning på den "inre plåten" så jag satte min isolering på den "yttre". Vad är bäst? För och nackdelar??

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 februari 2010
mrfjonsson skrev:
Fellow skrev:

Är det bättre att dämpa den plåten hålen är i?? Är det inte bättre att dämpa den plåten som är "utanför", den man ser genom hålen. På Saaben min är det redan lite dämpning på den "inre plåten" så jag satte min isolering på den "yttre". Vad är bäst? För och nackdelar??

Mycket med dämpning är en smaksak ändå. Varför vissa rekommenderar att täcka hålen är för att du då får ett så tätt slutet utrymme som möjligt för elementet att spela i. Det blir nästan som en överdimensionerad låda för elementet. Sedan om du ska dämpa plåten som är närmast dörrsidan (innerplåten) på insidan eller yttersidan är en smaksak egentligen. Många dämpar den på insidan för att de har problem med dörrsidan annars. Jag dämpade min på utsidan för att det fungerade till dörrsidans fördel.

Viktigast är att du dämpar den plåten som du säger redan har fått sig en dämpmatta från fabrik, alltså den yttre plåten i dörren. Den ytan ska täckas så gott det går med matta då den vätter utåt och kommer vara den första ytan att ta emot vägbuller.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
21 februari 2010
michieff skrev:
mrfjonsson skrev:
Fellow skrev:

Mycket med dämpning är en smaksak ändå. Varför vissa rekommenderar att täcka hålen är för att du då får ett så tätt slutet utrymme som möjligt för elementet att spela i. Det blir nästan som en överdimensionerad låda för elementet. Sedan om du ska dämpa plåten som är närmast dörrsidan (innerplåten) på insidan eller yttersidan är en smaksak egentligen. Många dämpar den på insidan för att de har problem med dörrsidan annars. Jag dämpade min på utsidan för att det fungerade till dörrsidans fördel.

Viktigast är att du dämpar den plåten som du säger redan har fått sig en dämpmatta från fabrik, alltså den yttre plåten i dörren. Den ytan ska täckas så gott det går med matta då den vätter utåt och kommer vara den första ytan att ta emot vägbuller.

Ok tack ska du ha big_smile

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Sök