4375
Sök

Öppen dump, Volvo 940 LTT -96

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#1
Tja,

Jag håller på att mekar lite med bilen. Har nyligen köpt mig ett BSR steg 205 Hk chip, men är även sugen på att montera en öppen dump på detta.

Frågan:  Hur stor är risken med att jag kommer " förlora " tomgången?
             Finns det något sätt att förhindra detta, med att montera den någon annanstans ?
             typ mellan turbo och lmm? Vet att många har gjort detta på just dessa motorer.

Om ni vill veta vad för sort av öppen dump jag hade tänkt mig är Feltemas dump på 0.8-1.3 bar. Just för att testa kvaliteten på dumpen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 567 Inlägg
7 februari 2010
#2
Jag hadde en HKS ssqv dump på min 940ltt och den gick bra men ville ibland dö på tomgång när man släppte gasen ( på låga varv) eller tryckte ner kopplingen innan rödljus .Lat som är så lärde man sig att ha lite lite gas hela tiden så motorn inte stannade.För att det skall fungare utan problem så behöver du en återcirkulerande dump..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

283 Inlägg
7 februari 2010
#3
940R skrev:
Jag hadde en HKS ssqv dump på min 940ltt och den gick bra men ville ibland dö på tomgång när man släppte gasen ( på låga varv) eller tryckte ner kopplingen innan rödljus .Lat som är så lärde man sig att ha lite lite gas hela tiden så motorn inte stannade.För att det skall fungare utan problem så behöver du en återcirkulerande dump..

ja fy fan va jobbigt det var i början:Phahaha

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#4
okej okej, men denna återcirkulerande dump? vart hittar jag den. om du kanske kan länka en pålitlig dump ?


940R skrev:
Jag hadde en HKS ssqv dump på min 940ltt och den gick bra men ville ibland dö på tomgång när man släppte gasen ( på låga varv) eller tryckte ner kopplingen innan rödljus .Lat som är så lärde man sig att ha lite lite gas hela tiden så motorn inte stannade.För att det skall fungare utan problem så behöver du en återcirkulerande dump..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

283 Inlägg
7 februari 2010
#5
bosch org. dump:)

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#6
Hmm okej, men den orginal dumpen eller vad de nu är som redan finns monterad. är inte de en Bosch org ?? smile

bear_volvo skrev:
bosch org. dump:)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 250 Inlägg
7 februari 2010
#7
Originalet är inte en bosch. Och den som redan sitter där duger alledes utmärkt, så det finns ingen större ide med att byta.


Whatever :)
1 652 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#8
hmm okej, för med detta BSR chipet så laddar jag 0.95-1.0 bar.. och vad jag har läst och hört här på forumet så är den inte så bra att ladda så mycket med en sån här lite turbo.. bra om man kan dumpa ut.. om du hänget med

Marlboroman skrev:
Originalet är inte en bosch. Och den som redan sitter där duger alledes utmärkt, så det finns ingen större ide med att byta.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 250 Inlägg
7 februari 2010
#9
XeptiQ skrev:
hmm okej, för med detta BSR chipet så laddar jag 0.95-1.0 bar.. och vad jag har läst och hört här på forumet så är den inte så bra att ladda så mycket med en sån här lite turbo.. bra om man kan dumpa ut.. om du hänget med

Nej, det är inte bra att ladda för mycket med en liten turbo eftersom den bara blir ineffektiv och blåser varmluft. Men det har inte nånting överhuvudtaget med dumpventilen att göra. Du kan ladda 1,5 bar+ utan bekymmer för dumpens del.


1 915 Inlägg
7 februari 2010
#10
Det där låter konstigt, det funkar inte bättre att ha högt laddtryck, bara för att man har en öppen dump monterad.

Med öppen dump går motorn oftast sämre.

Med original turbon så funkar det att ladda 0,9-1,0bar, över det så blåser den mest varmluft.

Motorn mår bäst av en återcirkulerande dump, som sitter från fabrik.
Vill man tex ha pysljudet så räcker det med ett öppet filter.

Här finns det info om öppen dump på motorer med LMM: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798


XeptiQ skrev:
hmm okej, för med detta BSR chipet så laddar jag 0.95-1.0 bar.. och vad jag har läst och hört här på forumet så är den inte så bra att ladda så mycket med en sån här lite turbo.. bra om man kan dumpa ut.. om du hänget med

Marlboroman skrev:
Originalet är inte en bosch. Och den som redan sitter där duger alledes utmärkt, så det finns ingen större ide med att byta.

Senast redigerat av Louksor (7 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#11
hmm okej.. undrade ju bara om detta. för jag kommer ju inte ladda över 1.0 bar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 februari 2010
#12
Original dumpen är väll inbyggd i turbon? Så som man byter till en turbo utan dump måste man sätta dit en separat, stämmer detta?
Det går att köra utan dump, vissa gör ju det. Vad är nackdelar med det om om det kanske finns några fördela med?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

556 Inlägg
7 februari 2010
#13
BrajjAxx skrev:
Original dumpen är väll inbyggd i turbon? Så som man byter till en turbo utan dump måste man sätta dit en separat, stämmer detta?
Det går att köra utan dump, vissa gör ju det. Vad är nackdelar med det om om det kanske finns några fördela med?

nackdelen är att du sliter mycket mer på turbon efterssom all luft som inte kommer ut via en dump trycks till baka in i turbon, det är därför man får de så kallade kvitterljudet, luften slår mot impellrarna i turbon.

vissa kör utan dumt för lite bättre ladd mellan växlingar typ troor ja, om man kör extremt trimmat och kör på strippen.. annars e de bara dumt att köra utan dump

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 februari 2010
#14
Marbu skrev:
BrajjAxx skrev:
Original dumpen är väll inbyggd i turbon? Så som man byter till en turbo utan dump måste man sätta dit en separat, stämmer detta?
Det går att köra utan dump, vissa gör ju det. Vad är nackdelar med det om om det kanske finns några fördela med?

nackdelen är att du sliter mycket mer på turbon efterssom all luft som inte kommer ut via en dump trycks till baka in i turbon, det är därför man får de så kallade kvitterljudet, luften slår mot impellrarna i turbon.

vissa kör utan dumt för lite bättre ladd mellan växlingar typ troor ja, om man kör extremt trimmat och kör på strippen.. annars e de bara dumt att köra utan dump

Okej, T3/T4 har ingen dump va? Då får man skaffa en återsirkulerande om man sla köra med lmm va?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

556 Inlägg
9 februari 2010
#15
BrajjAxx skrev:
Marbu skrev:
BrajjAxx skrev:
Original dumpen är väll inbyggd i turbon? Så som man byter till en turbo utan dump måste man sätta dit en separat, stämmer detta?
Det går att köra utan dump, vissa gör ju det. Vad är nackdelar med det om om det kanske finns några fördela med?

nackdelen är att du sliter mycket mer på turbon efterssom all luft som inte kommer ut via en dump trycks till baka in i turbon, det är därför man får de så kallade kvitterljudet, luften slår mot impellrarna i turbon.

vissa kör utan dumt för lite bättre ladd mellan växlingar typ troor ja, om man kör extremt trimmat och kör på strippen.. annars e de bara dumt att köra utan dump

Okej, T3/T4 har ingen dump va? Då får man skaffa en återsirkulerande om man sla köra med lmm va?tongue

japp, eller hybrid, dom ska funka ganska bra också.. hälften ut i luften och hälften tillbaka till insuget :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

040 RedLine
1 219 Inlägg
10 februari 2010
#16
Marbu skrev:
BrajjAxx skrev:
Marbu skrev:

nackdelen är att du sliter mycket mer på turbon efterssom all luft som inte kommer ut via en dump trycks till baka in i turbon, det är därför man får de så kallade kvitterljudet, luften slår mot impellrarna i turbon.

vissa kör utan dumt för lite bättre ladd mellan växlingar typ troor ja, om man kör extremt trimmat och kör på strippen.. annars e de bara dumt att köra utan dump

Okej, T3/T4 har ingen dump va? Då får man skaffa en återsirkulerande om man sla köra med lmm va?tongue

japp, eller hybrid, dom ska funka ganska bra också.. hälften ut i luften och hälften tillbaka till insuget :p

Okej:) Man blir sugen på ställbart sprut så man kan köra med öppen dump, för då kvitar det va?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök