3596
Sök

Cheffer's e34 renovering 9/6 MED FILM sid 2!

1 422 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
Nu är det här en saxning rakt över från ett annat forum och språket är väl inte direkt det bästa då jag skrivit lite halvslarvigt och simpelt utan massa komplexa detaljer men hoppas det är någon som uppskattar läsningen smile Det är först skrivet på ett mopedforum som jag är moderator på så nu vet ni det smile (www.twostrokerider.se) Så kanske ni förstår lite i hur det är skrivit.

Har hur som helst ett litet projekt i form av motorrenovering på min bil på gång här och tänkte att det kan ju vara roligt att starta en tråd för att se vad folk tycker och om någon är intresserad här på gorg. Blir nog att göra lite andra smågrejer än motorrenovering (topprenovering framförallt). Ska också försöka fixa med stereon, inget ljudbygge då utan bara försöka fixa till så att mina högtalare bak fungerar, få upp handskfacket som gått sönder och inte går att öppna samt fräsha upp den lite invändigt. Men nu kommer saxningen från det andra forumet:

http://img690.imageshack.us/img690/9343/dsc00983s.jpg

OBS! Lång läsning nu på första updaten men det är för att jag redan hunnit med en hel del innan jag börjat skriva här men delar upp den ändå i delar så det ska bli lite lättare smile Hoppas ni läser och finner det roligt och intressant! Orkar jag skriva så orkar ni allt läsa det! wink Orkar ni inte läsa historia (med det rekomenderas att göra smile så kan ni börja på del 3)

Del1: Historia om när jag köpte bilen och några bilder
Del2: Forts historia samt bilder efter rekond
Del3: Jobbet börjar
Del4: Ilska efter idiot kan man väl kalla det
Del5: Under demontering
Del6: Toppen av
Del7: Toppen planad
Del8: Delar som ska fräshas upp
Del9: Filandet med toppen påbörjas
Del10: Lackning påbörjad
Del11: Smygbilder


[size=18]Updatering 13/2[/size]

Del 1

Tänkte lägga ut en liten tråd här för er som är intresserade. Håller på att renovera bilen min lite (bmw 525 1990 med 24v motorn). Det som är orsaken till renoveringen är att den havererade lite samma dag som jag köpte den, såklart. Det som hände var att motorn kokade och efter det så började den vitryka och dra vatten så toppackningsbyte stod ju högst upp på listan men det blev även lite andra grejer. Ny nivågivare till kylaren, oljefilter, generatorrem, vattenpump, termostat, toppackningsset med alla packningar till hela toppen inkl ventiltätningar och nya topplocksbultar. Allt det för ca 3400kr och det är produkter som är original eller håller OE kvalitét (alltså samma som original) förutom vattenpumpen som jag köpte en förstärkt. Rykten om att det är dyrt att åka bmw stämmer alltså inte riktigt. Det är efter detta som det börjar bli dyrt. Jag är ju en sån som när det ska göras något så ska det fanimig göras ordentligt och då passar jag på att byta alla ventilstyrningar och fräsa in nya ventilsäten vilket kommer få en kostnad på 5000kr för allihop. Det priset är inkl montering av ventiler och fjädrar, men ändå mer än vad jag egentligen har råd med. Aja, det får lösas smile

Vi börjar väl från början då. Tog först bara in den på skolan för att rekonda den lite utvändigt innan vintern börjat på riktigt. Alltid bra att lackbehanda innan vintern och allt smuts och salt som hör den till. Gjorde även lite andra småsaker så som fyllde i glykol etc. Såhär såg den då ut innan:

Lagomt skitig framifrån
http://img23.imageshack.us/img23/994/dsc00947i.jpg
Lagomt skitig bakifrån
http://img5.imageshack.us/img5/8514/dsc00948bc.jpg

Som ni kanske ser så sitter det en plåtfälg vänster bak, det beror på en punktering (som såklart också hände dagen då jag köpte den). Nu tror ni säkert att jag hårdkörde som satan på köpedagen, men det stämmer inte alls utan jag fraktade enbart hem den från där jag köpte den ~22 mil. Det som hände var då att däcket var punkterat sedan tidigare och nu hade en däckfirma (!) lagt slang i däcket av någon anledning istället för att laga det. Mycket dumt och oprofessionellt tycker jag då, det är ju inga som gör det på moderna däck längre då de inte är gjorda för det. Aja hur som haver så visste ju inte jag det just då för f.d ägaren sa att det var gjort på ett sommardäck och inte vinterdäck som satt på. Ligger väl i runt 90 då det bara säger poff och bilen börjar vingla och slänga lite otrevligt. På med varningsblinkers och in till vägkanten och påbörja däckbyte. Tjäle som det är i marken där vid tidiga vintern är ju förrädisk och i början går det bra att hissa upp bilen med bmws dålig designade originaldomkraft (den stiger upp på höjden längs med bilen). Helt plötsligt så börjar domkraften dock sjunka ner och glida åt sidan med en hyffsad fart och då dånar den också rätt in i bakdörren där och gör en buckla samt 2 repor. Jahapp tänker man då och är allmänt sur ett tag och kör vidare med punkterat däck ca 25 meter till en grusväg och byter däck där istället.

Del 2

Kokningen av motorn kom också på vägen hemåt, ligger i vanlig landsvägsfart. Har precis kollat till tempmätaren som ligger normalt då och sedan en minut efter ungefär kommer det upp på informations displayen "külerwasser temperaturen" blickar snabbt till på tempmätaren som nu står på rött. Ord som inte ska yttras här går igenom mitt huvud samtidigt som jag slår igång varningsblinkers och stannar längs vägkanten och hör hur bilen kokar när jag stänger av motorn. Orkar inte gå in så mycket djupare på hela den historien förutom att säga att jag inte fick hem bilen samma dag utan fick lämna den där den började koka ungefär några mil hemmifrån. Körde den ju givetvis till en parkering som är bevakad och ställde den inte längs vägen. Tog ett tag att få den dit bara kan jag ju tala om. Dagen efter så åkte man dit i regnet och skruvade bort termostaten och då gick det att köra utan att den började koka men tempen går ju inte upp istället då men hellre det än kokande motor.

Aja, efter rekonden såg den ut såhär:

Framifrån
http://img218.imageshack.us/img218/8039/dsc00982j.jpg
Bakifrån
http://img402.imageshack.us/img402/3474/dsc00980s.jpg
Sidan
http://img208.imageshack.us/img208/8822/dsc00979h.jpg

Efter rekonden så använder jag bilen då den fungerar bra men drar lite kylarvätska och vitryker en aning. Iaf så anväder jag den fram till jul ungefär då jag bestämmer mig för att låta den vila tills jag lagat den.

Passar på att ta med en bild invändigt här för att fylla upp smile M ratten sitter fiiint!
http://img97.imageshack.us/img97/7809/dsc00946iz.jpg

Del 3

Efter nyår är det dags att ta ner den till skolan igen för att påbörja arbetet med den. Det som ska göras är då:
Nya packningar till hela toppen, planing, ny vattenpump, ny nivågivare till kylaren, ny generator rem. Sedan nu i efterhand har det tillkommit att jag ska byta ventilstyrningar när jag ändå håller på sedan har jag inte kunnat hålla händerna borta utan toppen åker även på en portning. Samt nya bultar då, men det ingår ju wink

Här har vi då kraftverket innan "operationen"
http://img683.imageshack.us/img683/4064/dsc01052a.jpg

Del 4

När den stod på skolan under ett "öppen dag" tillfälle så passade även någon idiot på att repa bilen, så nu har man en stor, fin repa på höger bakskärm. Ganska djup och ca 8cm lång. Inte precis osynlig om man säger så hmm "märket" ovanför repan är inget annat än en reflektion från mobilens kamerablixt.
http://img708.imageshack.us/img708/7950/dsc01081.jpg
Får jag reda på vem som är den skyldige så kommer denne att bli ett par kronor fattigare och beroende på hur svårt det är att få dedär kronorna kanske även ett par tänder smile Gillar inte folk som förstör andras saker.

Del 5

Hur som haver så har operationen påbörjats nu och uppdateringen som jag gör nu hände ju egentligen för ett litet tag sedan men hoppas ni orkar läsa så mycket på en gång smile Jag orkar ju trots allt skriva wink

Börjar ju med en nollställning av motorn så blir det lättare att montera dit allt igen.

Dubbla kamaxlar, rak 6a och kamkedjedrift is the shiiiet!
http://img200.imageshack.us/img200/5069/dsc01078yt.jpg

Sedan tar man ju några bilder för att komma ihåg hur allt sitter och för att kunna se före/efter resultat smile
http://img10.imageshack.us/img10/830/dsc01087kb.jpg

Del 6

Toppen åker av efter diverse bestyr och den ser ju sisådär lagomt sotig ut. Den har ju gått på choken mest hela tiden nu under senaste tiden utan termostat så inget kostigt med det iofs. Inte bra men inte konstigt heller. Toppackninen har någon liten brist och det ser ut som den skjutit avgaser mellan 2 cylindrar men inget tyder på vatten i förbränningsrummen, verkar ju lurt. En ordenlig tvätt behöver den också!
http://img694.imageshack.us/img694/7666/dsc01104g.jpg

Del 7

Sagt och gjort så skickas toppen iväg för planing där jag säger åt dem att ta 0,5-0,6mm och där emellan tar de. 0,55 då alltså vilket ger mig ett nytt kompressionsförhållande (Wiihoo, det ökar!) Original så ligger m50b25 motorn på 10.0:1 i komp och räknat på slaglängd, borr och originalkomp så kommer det nya kompressionsförhållandet att hamna på 10,65:1 ungefär vilket inte är så illa. Ingen jätte stor skillnad, men lite är det ju alltid och dessutom kan man ju ligga och köra på 95 oktan på det kompet också (jaja, 98/99 är bättre bla, bla, bla. Prova själv att tanka drygt 80 liter och kolla hur roligt det är med en inkomst på 1050kr i månaden). Resultat:

Förbränningsrummen är fortfarande inte riktigt rena men bra mycket bättre och planingen blev ju kanon.
http://img12.imageshack.us/img12/6670/dsc01126qwg.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/4148/dsc01127q.jpg

Del 8

Nu har jag ju givetvis tagit bort en hel del andra grejer också som ska få sig en uppfräshning. Insugskåpa, ventilkåpa, och grenrör åker på lackning. Även alla delar till toppen så som termostathus etc åker på uppfräshning och blästring. Toppen själv tror jag att jag lämnar som den är fast lite mer noggrant tvättad.
http://img651.imageshack.us/img651/1910/dsc01130o.jpg

Saker ska blästras och rengöras innan lackering!
http://img140.imageshack.us/img140/3571/dsc01154k.jpg

Del 9

Finkläderna på och det är dags att börja slipa i toppen. På bilden rengör jag förbränningsrummen och kanalerna med dremeln som jag har en stålborste till. Rent och fint ska det bli smile
http://img716.imageshack.us/img716/3697/dsc01162p.jpg

Förbränningsrum före:
http://img22.imageshack.us/img22/8804/dsc01156dd.jpg
Förbränningsrum efter:
http://img25.imageshack.us/img25/297/dsc01167ja.jpg
Vad som inte syns så bra på bilderna är att portkanalerna är mycket renare också.
http://img186.imageshack.us/img186/3665/dsc01164w.jpg

Nu är det dags att ta fram den riktiga slipmaskinen och börja porta! Det som ska göras är i grunden bara en matchportning på avgassidan mot grenröret, insuget behöver inte så mycket utan har riktigt bra passform redan original. Men ska ta lite där också. Det jag gör är att förbättra portens gång lite genom att ta bort vissa vassa kanter och släta ut dem lite för bättre flöde. Jag ändrar alltså inte storleken på porten ut mot förbränningsrummet för ska köra med originalventiler sedan smile Men går att öka portens storlek en hel del mot grenröret. Cirka 2mm bredare och 2mm högre blir portarna och det kanske gör sin lilla skillnad smile Vore roligt att testa i en flödesbänk men nu har man ju inte tillgång till det hmm På bilden ser ni nog vilken port som är filad, men för er med mindre skarp syn så är det den vänstra. Packningen sitter på där så man har något att jämföra med. Att tänka på är att jag inte alls är klar i den vänstra där utan har bara börjat med det grövsta, att ta upp den i storlek.
http://img704.imageshack.us/img704/9927/dsc01171t.jpg

Nu kan jag ta och visa lite port för och port efter bilder smile
Före:
http://img651.imageshack.us/img651/5324/dsc01175ve.jpg
Efter: (OBS! Inte helt klar men nästan)
http://img218.imageshack.us/img218/4443/dsc01174ww.jpg
http://img202.imageshack.us/img202/7636/dsc01179b.jpg

Del 10

Här har vi lite kåpor, insug och grenrör. Grenrören är färdiga på bilden, lackade i mattsvart värmetålig färg. Inte så mycket för looken utan bara för hållbarhet och rostskäl. Kåporna har fått sin grund där men kommer inte alls se ut så när de är färdiga och insuget är inte ens påbörjat smile
http://img205.imageshack.us/img205/92/dsc01181ai.jpg

Del 11
Nu idag (13/2) så är nästan all lack klar, bara klarlacken kvar och jag bjuder på några små smakprov innan morgondagens färdiga resultat smile

Vetnilkåpan helt utan klarlack så finishen är ju rätt kass:
http://img89.imageshack.us/img89/5508/dsc01212s.jpg

INTE NÖJD ALLS! Det blev rinningar på oljepåfyllningslocket och det är ju inte snyggt för 5öre... Blir så när man stressar hmm Aja, ska se om man lyckas slipa ner rinningarna imorgon annars blir locket silver, och det får väl så lov att duga även om det inte är förstahandsvalet. Bjuder iaf på ett smakprov men även det utan klarlack:
http://img709.imageshack.us/img709/9443/dsc01213ao.jpg
Senast redigerat av cheffer (9 juni 2010)


320 Inlägg
14 februari 2010
#2
bara längtar på att få höra hur den går sen smile

Bmw Ownz

1 422 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#3
[size=18]Uppdatering 14/2[/size]

Idag blev man då klar med lacken på alla delar förutom de som ska blästras. Alla grejer som ska blästras kommer att få sin behandling imorgon smile Så det löser sig det med. Blev klar med portningen också, eller det mesta iaf. Alla avgaskanaler är klara och insug är nästan fixade de med. Portarna ut mot förbränningsrummen är färdiga (Har inte gjort så värst mycket alls med storleken, bara slätat ut och tagit bort alla konstiga kanter som inte behövdes smile Blev faktiskt riktigt bra! Till bilderna och bildbeskrivningar!

Hade tyvärr lite dåligt med slippapper (hade för grovt) och det gick inte så bra att slipa bort rinningarna från oljepåfyllingslocket men skam den som ger sig! Passade på att göra något lite annorlunda istället wink Nu är locket tvåfärgat istället, var ganska drygt att skära maskeringen och blev väl inte 100% symmetriskt precis men jag är faktiskt ganska nöjd ändå.
http://img16.imageshack.us/img16/51/dsc01217ic.jpg

Silver och svart fick det bli, passar nog faktiskt bättre mot kåpan dedär än helsvart. Vad tycks? UTAN KLARLACK DÄR!
http://img695.imageshack.us/img695/7340/dsc01218p.jpg

Så, där var det lite smakprov på det, nu kan jag ta och visa lite portar innan jag går tillbaka till hur lacken blev wink Det är bra att variera!

Insugsportar. Fanns en del att jämna till, även om det inte är stora saker alls utan bara små kanter. Riktigt bra gjort från tillverkaren redan faktiskt! Men lite går det alltid att förfina
http://img715.imageshack.us/img715/3710/dsc01235.jpg

Avgasport. Där är det filat aningen mer, men in mot förbränningsrummen är det inte tagit så mycket utan samma visa som på insug att det är utjämnat. Storleken går jämt med sätet och det är sätet som begränsar nu, inget annat smile Som det ska vara!
http://img64.imageshack.us/img64/3960/dsc01237s.jpg

6st avgasportar. Alla är riktigt lika varandra, så det får man väl säga att det blev lyckat smile Nu ska den snart lämnas in och förhoppningsvis blir de färdiga med styrningarna och sätena fort.
http://img171.imageshack.us/img171/8069/dsc01253k.jpg

Ett färdigt förbränningsrum med lite nedsyn i kanalerna. Första gången i livet jag portar en topp och tycker resultatet ä ser ganska så bra ut faktiskt smile Vad tycker ni där ute då?
http://img24.imageshack.us/img24/3025/dsc01257vh.jpg

Åter till lacken, nu blir det bilder med där klarlacken är på!
Det som lackades först var insuget, och det är också de första bilderna som är på insuget smile Värt att tänka på är att förjobbet inte är så jätte noga utfört utan bara slipat tort (400) och tvättat. Hade inte så mycket papper att slipa med och det är ju ändå "bara" ett insug. Ytan är ganska grov så lacken är ju lite appelsinskal men duger helt klart. Betydligt bättre än original är det smile Värt att tänka på är också att det är lackat inne på en plåtverkstad så skitigt är det ju, väldigt skitigt. Men nästan ingen damm som landat i lacken alls så är faktiskt ganska så fint ändå smile Aja, bilderna får tala för sig själva.

Blankt blir det ju smile Varit noggrann med lackeringen iaf och inte stressat igenom det. Resultatet är helt klart godkänt. Vad tyckes?
http://img59.imageshack.us/img59/3087/dsc01229m.jpg
http://img168.imageshack.us/img168/1858/dsc01232e.jpg

Sedan blev det dags för motorkåpor och locket då smile Resultatet där blev också bra, lite bättre än insuget dessutom. Helt okej för en garagelackering deluxe! (Deluxe i dålig mening där då wink )
http://img534.imageshack.us/img534/7418/dsc01247d.jpg

Tar väl med lite närbilder också när man ändå håller på.
Insugskåpan
http://img12.imageshack.us/img12/411/dsc01238mo.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/5227/dsc01242q.jpg

Bjuder på en liknande bild på ventilkåpan som jag tog när den var utan klarlack. Ganska stor skillnad där.
http://img522.imageshack.us/img522/9818/dsc01240d.jpg

Självklart lite andra bilder på den också smile
http://img163.imageshack.us/img163/1421/dsc01241i.jpg
Metalliceffekt! Det är schnyggt!
http://img130.imageshack.us/img130/4492/dsc01248ja.jpg
Det är också ganska så blankt wink
http://img171.imageshack.us/img171/5508/dsc01249s.jpg

Nu får det räcka med lackbilder. Det var allt för idag, nu kommer det nog vara ganska lugnt här i tråden i någon vecka eller så. Men håll gärna igång den ändå, alltid roligt att höra lite åsikter och få konstruktiv kritik!

Avslutar med en bild som visar hur insuget är filat för tillfället.
http://img163.imageshack.us/img163/8267/dsc01258l.jpg

Det Får duga för idag. Det är ju inget stort projekt som synes men det är ju detaljerna som gör helheten smile Det ska vara snyggt under locken med!

EDIT!: Glömde ju att lägga in bilden på hur locket blev efter klarlack smile
http://img189.imageshack.us/img189/4347/dsc01243sx.jpg
Senast redigerat av cheffer (14 februari 2010)


1 422 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#4
Frrla skrev:
bara längtar på att få höra hur den går sen smile

Samma här du wink Ska bli riktigt roligt när den funkar igen


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
wescrape
236 Inlägg
15 februari 2010
#6
Ser grymt bra ut! vad blir det för inredning?smile

FilipEkman

2 788 Inlägg
15 februari 2010
#7
Fin renovering smile Hoppas att reflexerna under baklamporna ryker sedan också wink

Lycka till smile


4 Inlägg
16 februari 2010
#8
ser bra ut

24 Inlägg
16 februari 2010
#9
snyggt! hur många timmar har du lagt ner? smile

1 422 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#10
simmeliito skrev:
snyggt! hur många timmar har du lagt ner? smile

Jadu, inte räknat smile Inte tillräckligt många iaf wink

Jansson1 skrev:
ser bra ut

Tackar smile Roligt att höra!


_Fredrik skrev:
Fin renovering smile Hoppas att reflexerna under baklamporna ryker sedan också wink

Lycka till smile

Reflexerna ryker, det kan du vara lugn över smile Tack så mycket smile

ekma-n skrev:
Ser grymt bra ut! vad blir det för inredning?smile

Tack! Det blir originalinredning. Så gott som, kanske något som byts ut men inte klädsel och så smile Ska fixa till den lite bara.


Det kommer en update ikväll smile Skulle kommit en innan helgen men pga lite byggproblem här i området så har jag varit utan internet en liten period. men bättre sent än aldrig smile


1 422 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#11
Updatering 22/2

Lite sen update nu så jag tar och delar upp den i två delar då det är två skilda saker jag gjort smile

Del 1: Motor & stereo

Del 2: Dörrsidor



Del 1: Har tagit bort lite grejer i motorutrymmet för tvätt och uppfräshning så det inte bara är kåporna som är rena och resten smuts bara smile Har också bytt huvudenheten till stereon med lyckat resultat. Hade ju inget ljud bak alls innan och eq:n va helt fucked up (Bak och fram). Aja, till bilderna!

Tog en bild på motorn innan jag började ta bort lite saker. Ganska så skitigt och så men det ska det bli ändring på smile
http://img130.imageshack.us/img130/3092/dsc01268mw.jpg

Passade på att rengöra gasspjället på plats. Hade blivit lite sotigt men det är ju inte så konstigt efter över 27000 mil smile Nu är det rent och fint i det!
http://img121.imageshack.us/img121/2882/dsc01273y.jpg
Synd att utsidan är så pass skitig bara men ska försöka göra något åt det med smile Men utan att ta bort det.
http://img205.imageshack.us/img205/7803/dsc01274hg.jpg
http://img13.imageshack.us/img13/6918/dsc01276w.jpg

Här är lite saker som är bortplockade och ska fräshas upp lite smile
http://img251.imageshack.us/img251/2751/dsc01277j.jpg
Luftfiltret ska bytas och den trasiga kåpan har redan beställts ny smile
http://img205.imageshack.us/img205/578/dsc01278lq.jpg

Har ju som sagt även bytt huvudenheten. Har ljud bak nu och det är faktiskt helt godkänt ljud i bilen även fast det är till synes originalgrejer. Visst, det är ju inget tävlingsljud och någon djupare bas är det väl inte något snack om men så har jag ju ingen sub heller smile Men ljudet duger ju!

Gamla huvudenheten:
http://img717.imageshack.us/img717/1410/dsc01265.jpg

"Nya" huvudenheten då. Det är inte direkt en ny men det sitter en mosfet förstärkare på 45x4watt så det duger ju att åka runt med iaf smile Kanske kommer ett ljudklipp också bara för skojs skull. Blev riktigt förvånad över hur mycket bättre ljudet blev. Personligen tycker jag den nya är lite cleanare också.
http://img211.imageshack.us/img211/5963/dsc01263v.jpg


Har inte direkt några planer på någon baslåda eller så. Då byter jag hellre det övriga ljudsystemet först och en riktig förstärkare så man får riktig ljudkvalité framför bara massa dunk som man inte hör något av och sedan jobbar vidare på tyngre bas (gubbvarning?) smile Aja, ljud är inte prio 1 ändå så.

Del 2:

Fixat till dörsidorna bak nu. Såg ju ut som något skit förut bara med textilen på dörrsidorna hängandes på bägge sidor. Det är inte acceptabelt helt enkelt!
Ser förjävligt ut och känslan att åka runt i en bil som inredningen hänger på är inte något jag vill åt.

Här är hur det såg ut innan (tog bilden när jag höll på att göra ren dörrsidorna för att fästa med nytt lim). Såg likadant ut på andra sidan.
http://img214.imageshack.us/img214/1152/dsc01286f.jpg

Efter:
http://img8.imageshack.us/img8/4672/dsc01287ax.jpg

Blir ju så sjukt mycket snyggare av att bara ordna en såndär skitgrej smile
http://img517.imageshack.us/img517/2711/dsc01288g.jpg

I skrivande stund läggar jag iväg en beställning på följande artiklar också:
Monteringsset för avgassystem
Luftfilter
Kylarslang
Luftningsskruv till kylaren
10st packningar till ventilkåpan
Tanklocksfäste

Blir säkert bra. Tråkigt nog behöver jag nog ett nytt handskfack då jag kan ha brytit sönder det som sitter där lite i mitt försök att få upp det smile Det lyckades inte kan jag ju säga (Fan va tyskarna bygger inbrottssäkra handskfack!). Menmen, ska borras upp på onsdag om allt går som planerat så de blir nice smile

Håll till godo!


1 422 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#12
Updatering 28/2

Nu har det hunnits med lite fler grejer här smile Har fått upp handskfacket (Någon som har ett handskfack till en bmw e34 till salu:) ) så det blir ett nytt sådant. Behövde bryta och borra lite för att få upp det. De kan bygga inbrottssäkert, tyskarna. Iaf så hade jag en fin liten leksak där, lite instruktionsböcker (på tyska), servicebok och lite övriga böcker från tillverkaren samt ett volvoemblem i förvånansvärt fint skick, lite rundare än vanliga volvo texten och såg helt nytt ut. Aja emblemet gav jag bort till en klasskompis och glömde att ta kort på det men han har mer nytta av det än mig så såg ingen anledning till att sitta och ha kvar det.

Hur som hellst blir det ju någon tripp till skroten eller så för att få tag på ett nytt handskfack med lås och hela paketet. Men det blir först efter att jag fått klart på resten och fixat bort låset som fortfarande sitter kvar.

En annan sak som är klar nu är toppen smile Den är färdig med nya mirafrästa säten, nya styrningar och en liten omplaning av toppen på 5 hundradelar (0,05mm)

TIll bilderna!

Den lilla gubben i handskfacket. Tog och satt den i rutan tills vidare medans jag jobbar smile Blir dock inte kvar när jag är klar med bilen, ser ju inte riktigt klokt ut men lite kul måste man ha. Lite ivägen också om man ska ha att köra runt med.
http://img121.imageshack.us/img121/7413/dsc01297k.jpg
http://img138.imageshack.us/img138/1189/dsc01298zy.jpg

Toppen är ju som sagt tillbaka och den ser riktigt bra ut smile Alla ventiler är rengjorda och fixade och allt ser riktigt kanon ut!
http://img220.imageshack.us/img220/9217/dsc01304l.jpg
Jämför mot innan:
http://img694.imageshack.us/img694/7666/dsc01104g.jpg

Bjuder på en lite närmare bild också smile
http://img13.imageshack.us/img13/9870/dsc01305hn.jpg

Ska förmodligen iväg och hämta de lackade kåporna idag så kanske kommer upp en bild ikväll på dessa. Känns skönt att toppen är helt färdig så snart är det bara att montera ihop igen smile Ska bara få hem beställningen, provtrycka kylaren och byta generatorrem först smile

Ledsen för att det blir lite sena updateringar, sakerna som jag gjort blev gjorda för ett par dagar sedan men har lite pressat med tid och så nu smile Lägg gärna en peppande kommentar!

Peace!


461 Inlägg
3 mars 2010
#13
Keep up the good work! smile

BMW - Better Make Way

1 422 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#14
Updatering 3/3

http://img52.imageshack.us/img52/983/dsc01315w.jpg
Nu har min beställning kommit men det blev lite fel smile Fick fel kylarslang, så det blir att köpa ännu en ny kylarslang så får jag lite mer nytt, aldrig fel. Dock dyrt. Men resten är här så nu är det dags att börja montera på allt snart. Väntar fortfarande på delar från den lokala bmw återförsäljaren men de kommer väl snart också hoppas jag. Om jag får loss lite pengar snart som det är planerat kanske det blir en liten myspys beställning till med lite gosaker och nödvändigheter wink

Aja, jag har iaf börjat att göra rent blocket och rensa gängor så det blir bra för montering. Är inte klar än men har påbörjat så ger ut en före bild
http://img171.imageshack.us/img171/8836/dsc01323f.jpg

Kvalitéts kamera som man har :roll: så missar man ju det man vill visa men aja, det är bilder iaf så det underlättar ju läsningen lite smile

Gängorna kan jag visa före och efter bild på (aa, som att det syns nå bra då?)
Före:
http://img694.imageshack.us/img694/5154/dsc01324z.jpg
Efter:
http://img31.imageshack.us/img31/2060/dsc01325pw.jpg

Det ska rensas på insidan också! Här var det isprayat wd-40 i alla cylindrar. Tar bort koksavlagringar och skit som man inte vill ha där sedan får man ju som bonus se hur pass tätt kolvringarna håller. Nivån sjunk inte under tiden jag höll på med bilen idag så ringarna verkar ju fräsha smile Det är kul att veta! Nu ligger det en mysblandning i tråget bestående av olja, glykol och smörjmedel. Men det ska bytas ändå så det är skitsamma. Lite synd är det ju att motorn står lutad för då kan man ju inte fylla runt hela cylindern men bättre än inget.
http://img534.imageshack.us/img534/3053/dsc01330x.jpg

Tog dessutom på mig ett storjobb i form av att byta ventilationsskruven till kylaren (puhh va jobbigt, svettas fortfarande!) Det behövdes verkligen, den gamla både såg och fungerade förjävligt.
http://img94.imageshack.us/img94/9717/dsc01332yh.jpg
http://img251.imageshack.us/img251/4713/dsc01333v.jpg

Har även tagit bort alla fästen i fuelrailen för spridarna så de är bara att montera bort till veckan så ska de få sig ett litet tvättbad och nya oringar. Det ska bli fräääsht i motorn! smile

Någon som vill att jag slänger upp en bild på mina sommarfälgar btw? Annars tar jag det någon gång närmare våren.

Tack för den här gången och hoppas ni gillar't! Lägg gärna en snäll kommentar eller kom med konstruktiv kritik.

Peace!


1 422 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#15
von_blad skrev:
Keep up the good work! smile

Will do smile


320 Inlägg
6 mars 2010
#16
jag skäms lite nu när jag tänker på hur jag gjorde med min när jag renoverade toppen :S

förslag:
sätt någon form av neon i motorutrymmet som du kan tända lätt. så när du ska visa upp motorn för någon tänder du bara så är de PIMP wink

Bmw Ownz

36 Inlägg
6 mars 2010
#17
Riktigt nice, kul att det läggs ner lite tid på bilen.. Blir riktigt nice, och ang frrla:s förslag om neon - NEIN, släng inte i massa sånt o förstöra BMW kulturen, då blir de bara en kebabracer och det vill du inte big_smile


196 Inlägg
6 mars 2010
#18
Bra jobbat! Kul med många bilder också. Detta kommer följas.

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

1 422 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#19
Updatering 13/3

Kommer en liten update nu med några bonusbilder också smile Har tagit och blästrat ventilkåpan och lite smågrejer nu så nu börjar det bli ordning på grejerna och till veckan ska det nog börja monteras smile Kanon!

Det var lite dålig sikt i blästerskåpet, glaset va aningen blästrat smile Men de va bara att skruva upp trycket och köra på!
http://img411.imageshack.us/img411/2931/dsc01370j.jpg
Det blev ju ännu mer spännande när man började blästra smile Halvtaskig sikt då men det går ju att köra på känn. Vet ju vart man skulle blästra så gick finfint.
http://img28.imageshack.us/img28/4975/dsc01371i.jpg

Resultat: Det ska bara lackas på lite grann på det där nu sedan färdigt för montering så fort jag får mina grejer från bmw. Nej, plattan där är inte vit, blev bara så när jag tog kortet smile
http://img54.imageshack.us/img54/6709/dsc01372b.jpg

Bonusen kommer här då. Var iväg och tvättade fars bil en sväng i GDS hall på okq8. Tyvärr ingen vaxning men det blir i början av sommaren, den är ju ändå mr cap behandlad strax innan vintern så lacken ser ju helt okej ut ändå smile Den är blöt på sina ställen men kan ju tala om att det var relativt kallt att torka av bilen i ~0 gradigt väder med sämskskinn så det blev lite halvdant gjort och taket är lämnat helt. Slarvjobb men bättre än inget.

Rätt fräsh e46. En av de snyggaste bmw modellerna som existerar enligt mig. Dugligt blank är den ju ändå, man ska inte klaga.
http://img532.imageshack.us/img532/563/dsc01384e.jpg
http://img251.imageshack.us/img251/6809/dsc01386r.jpg


1 422 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#20
Gemini__ skrev:
Bra jobbat! Kul med många bilder också. Detta kommer följas.

Mvh:
Thomas

Tackar. Jo, det blir ju lite roligare att läsa allt med många bilder som fyller ut och dessutom säger ju bilder mer än ord ganska ofta smile

Cvitan skrev:
Riktigt nice, kul att det läggs ner lite tid på bilen.. Blir riktigt nice, och ang frrla:s förslag om neon - NEIN, släng inte i massa sånt o förstöra BMW kulturen, då blir de bara en kebabracer och det vill du inte big_smile

Något neon blir det inte, tycker det är tillräckligt fräsht ändå och blir lite epa över det tycker jag. Tackar för komplimangen

Frrla skrev:
jag skäms lite nu när jag tänker på hur jag gjorde med min när jag renoverade toppen :S

förslag:
sätt någon form av neon i motorutrymmet som du kan tända lätt. så när du ska visa upp motorn för någon tänder du bara så är de PIMP wink

Hur gjorde du då? smile Jag gör ju lite mer än bara renoverar toppen också men det gick väl bra för dig med?

Är inget fan av så mycket neon och grejer, tycker det är lite epa aktigt. Iofs är ju inte resten av bilen så i stilen men nja, gillar det mer stilrena hållet smile Men tack för förslaget ändå.



Sök