Byta färg på bilen - foliering

widebody
23 februari 2010 · 40 Inlägg

Opelmadness skrev:
Kostar det 10-15 papp, hade jag nog lagt det på en skaplig lackering ist... smile

jo men saken är ju den att du kan få tillbaka original färgen utan kostnad. Taxi sthlm har nästan alla sina bilar inklädda då dom ska sälja dom är det bara att ta bort folien och original lacken är som ny på en bil som gått 40 000mil

Volkswagen Golf 1,9 tdi "GreenXtrem" (2000)
Audi A4 (2008)
Opelmadness German cars, quality and beyond
23 februari 2010 · 8 197 Inlägg

Ahaaa, det var så du tänkte.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Dragonbreath
23 februari 2010 · 326 Inlägg

widebody skrev:

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:
Finns väldigt många färger att välja på. Allt beror på hur duktig du är på att montera. Men wrapping filmerna som är väldigt enkla att montera pga att dom har luftkanaler i klisteret har inte så stort utbud på färger. Men är du duktig montör och kan arbeta med olika folier så finns det en mängd färger. Sen går det alltid att printa den färg eller motiv du vill ha dock så blir det lite dyrare men det går och göra värdigt mycket om man är säker i ps. Väldigt svårt att sätta ut nått pris då det skiljer enormt emellan olika företag. Så lättast är nog att kolla runt med olika firmor

Mvh:Rasmus

hehe hade viljat se dom som kan få perfekta resultat utan wrapping med luftkanaler.. wink

det är ett helvete big_smile

Du är välkommen ner till mig nästa gång ja ska wrappa en bil men vanlig gjuten folie så ska du få se hur man gör. går att få samma resultat

Ja det vill jag gärna se och granska.. sen är det ju en frågan om hur mkt man egentligen tjänar på att lira med gjuten folie istället för wrapping folie..  materialkostnad kontra tidsåtgång.. för det skiljer som fan i tid ifall man ska ha perfekt resultat..  för vem vill se bubblor/veck?

Hehe.. misstro mig inte jag är ingen direkt nybörjare i branchen

"Sweet Insane Road Maniac"
Expoze
23 februari 2010 · 2 024 Inlägg

Har bara testat en gång, då med gjuten Avery 900 folie i metallicblått, härligt formbar med bara en gnutta värme på, men visst blev det nåt veck och nån bubbla, bilen var inte perfekt och det var första gången jag provade något liknande, hade knappt applicerat skyltar innan. Hade gärna provat en bit med wrappingfolie bara för att få känna på den, alternativt se någon jobba med den.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
maco
23 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Jag har tänkt på detta ett tag nu och mailat ett företag ihop om hjälp men har inte fått svar.

Jag har en vento med några stenskott med klarlackssläpp som följd. Jag blev sugen på att foliera panelerna i fråga; huv tak och ev. baklucka.

Frågorna jag har är som vanligt om hur mycket det skulle kosta, men även om man skulle kunna köpa lös folie och montera sj samt om man kan beställa med eget tryck?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick några vettiga svar härifrån.

Edit: hittade precis denna sida när jag sökte på google på "avery"
http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/

Någon som vet något om pris osv därifrån?

Senast redigerat av maco (23 februari 2010)

MrKerm Avstängd
23 februari 2010 · 1 557 Inlägg

widebody skrev:

Opelmadness skrev:
Kostar det 10-15 papp, hade jag nog lagt det på en skaplig lackering ist... smile

jo men saken är ju den att du kan få tillbaka original färgen utan kostnad. Taxi sthlm har nästan alla sina bilar inklädda då dom ska sälja dom är det bara att ta bort folien och original lacken är som ny på en bil som gått 40 000mil

Har inte sett en ända taxi som har det bra gjort hmm

Jobbar inte med det själv men gjort en del mindre jobb typ fönster en o annan lastbilssida o det är väldigt sällan det blir 100 bra tycker jag (även om inte jag gjort det)..

Den mattsvarta m3an någon visa.. Säker på att den inte är lackad så?

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
maco
23 februari 2010 · 1 207 Inlägg

MrKerm skrev:

widebody skrev:

Opelmadness skrev:
Kostar det 10-15 papp, hade jag nog lagt det på en skaplig lackering ist... smile

jo men saken är ju den att du kan få tillbaka original färgen utan kostnad. Taxi sthlm har nästan alla sina bilar inklädda då dom ska sälja dom är det bara att ta bort folien och original lacken är som ny på en bil som gått 40 000mil

Har inte sett en ända taxi som har det bra gjort hmm

Jobbar inte med det själv men gjort en del mindre jobb typ fönster en o annan lastbilssida o det är väldigt sällan det blir 100 bra tycker jag (även om inte jag gjort det)..

Den mattsvarta m3an någon visa.. Säker på att den inte är lackad så?

Det är folie. Finns en tråd där det diskuteras om det på zatzy (tror jag att det va)

MrKerm Avstängd
23 februari 2010 · 1 557 Inlägg

maco skrev:
Jag har tänkt på detta ett tag nu och mailat ett företag ihop om hjälp men har inte fått svar.

Jag har en vento med några stenskott med klarlackssläpp som följd. Jag blev sugen på att foliera panelerna i fråga; huv tak och ev. baklucka.

Frågorna jag har är som vanligt om hur mycket det skulle kosta, men även om man skulle kunna köpa lös folie och montera sj samt om man kan beställa med eget tryck?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick några vettiga svar härifrån.

Edit: hittade precis denna sida när jag sökte på google på "avery"
http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/

Någon som vet något om pris osv därifrån?

Du kan köpa folie hos vilken tryckare som helst... Självklart måste dom dock hålla på med folie... Kolla om du inte kan få det vi sidan av brukar vara bättre om man inte skall ha massor eller har företag wink

Senast redigerat av MrKerm (23 februari 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
maco
23 februari 2010 · 1 207 Inlägg

MrKerm skrev:

maco skrev:
Jag har tänkt på detta ett tag nu och mailat ett företag ihop om hjälp men har inte fått svar.

Jag har en vento med några stenskott med klarlackssläpp som följd. Jag blev sugen på att foliera panelerna i fråga; huv tak och ev. baklucka.

Frågorna jag har är som vanligt om hur mycket det skulle kosta, men även om man skulle kunna köpa lös folie och montera sj samt om man kan beställa med eget tryck?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick några vettiga svar härifrån.

Edit: hittade precis denna sida när jag sökte på google på "avery"
http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/

Någon som vet något om pris osv därifrån?

Du kan köpa folie hos vilken tryckare som helst... Självklart måste dom dock hålla på med folie... Kolla om du inte kan få det vi sidan av brukar vara bättre om man inte skall ha massor eller har företag wink

Hittade precis prisuppgifter på sidan jag länkade till tidigare.
Vissa vinyler verkar orimligt billiga. Runt 40kr löpmetern på en 1.24 meters rulle? Kan det vara någon folie att ha?

MrKerm Avstängd
23 februari 2010 · 1 557 Inlägg

http://feber.se/bil/art/144339/folierad … cabriolet/
Hitta en annan smile Gick på 20+moms enligt länken..
Jag skulle råda dig o kolla närmare på någon av dom "riktigt gjorda" o inte någon taxi bil för dom e skräp tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Dragonbreath
24 februari 2010 · 326 Inlägg

maco skrev:
Jag har tänkt på detta ett tag nu och mailat ett företag ihop om hjälp men har inte fått svar.

Jag har en vento med några stenskott med klarlackssläpp som följd. Jag blev sugen på att foliera panelerna i fråga; huv tak och ev. baklucka.

Frågorna jag har är som vanligt om hur mycket det skulle kosta, men även om man skulle kunna köpa lös folie och montera sj samt om man kan beställa med eget tryck?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick några vettiga svar härifrån.

Edit: hittade precis denna sida när jag sökte på google på "avery"
http://www.foliepapper.se/produkt/folie___papper/

Någon som vet något om pris osv därifrån?

Averyn wrapping folie kostar 400kr/metern här på företaget.. å sen tar vi ca 400kr/h.

Så skall du ha huv + tak + baklucka så räkna med ca 3k

"Sweet Insane Road Maniac"
widebody
24 februari 2010 · 40 Inlägg

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:

Dragonbreath skrev:

hehe hade viljat se dom som kan få perfekta resultat utan wrapping med luftkanaler.. wink

det är ett helvete big_smile

Du är välkommen ner till mig nästa gång ja ska wrappa en bil men vanlig gjuten folie så ska du få se hur man gör. går att få samma resultat

Ja det vill jag gärna se och granska.. sen är det ju en frågan om hur mkt man egentligen tjänar på att lira med gjuten folie istället för wrapping folie..  materialkostnad kontra tidsåtgång.. för det skiljer som fan i tid ifall man ska ha perfekt resultat..  för vem vill se bubblor/veck?

Hehe.. misstro mig inte jag är ingen direkt nybörjare i branchen

Kan du inte rappa utan luftkanaler så är inte duktig nog att jobba att klä in bilar.. jo visst går det fortare men man måste samtdidigt uppfylla kundens önskemål vad det gäller färg. Då det inte finns så många färger i wrappinng serien. Har jobbat med foile ett X antal år

Audi A4 (2008)
Volkswagen Golf 1,9 tdi "GreenXtrem" (2000)
Dragonbreath
24 februari 2010 · 326 Inlägg

widebody skrev:

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:

Du är välkommen ner till mig nästa gång ja ska wrappa en bil men vanlig gjuten folie så ska du få se hur man gör. går att få samma resultat

Ja det vill jag gärna se och granska.. sen är det ju en frågan om hur mkt man egentligen tjänar på att lira med gjuten folie istället för wrapping folie..  materialkostnad kontra tidsåtgång.. för det skiljer som fan i tid ifall man ska ha perfekt resultat..  för vem vill se bubblor/veck?

Hehe.. misstro mig inte jag är ingen direkt nybörjare i branchen

Kan du inte rappa utan luftkanaler så är inte duktig nog att jobba att klä in bilar.. jo visst går det fortare men man måste samtdidigt uppfylla kundens önskemål vad det gäller färg. Då det inte finns så många färger i wrappinng serien. Har jobbat med foile ett X antal år

Hahaha.. jag tror nog vi avslutar diskutionen innan jag säger något man inte borde wink  Men det är fint att du är så duktig wink

"Sweet Insane Road Maniac"
DaViper
24 februari 2010 ·

Polaren fick ge 17 000 kr för sin Viper, blev hur bra som helst, och blir det hål,repor eller dyl så lovar dom fixa till den panelen, AutoStripe ute i Haninge is the shit!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/639/866120_tr4c2s.jpg

Senast redigerat av DaViper (24 februari 2010)

ftaube
24 februari 2010 · 75 Inlägg

Jag skall använda AutoStripe för tak och huv på Toyotan, när barnen är friska och bilen har töat fram. Verkar mycket bra och svarar snabbt på mail.

Volvo XC90 "Familje SÄPO" (2010)
SoNic- Okejbratja
24 februari 2010 · 255 Inlägg

DaViper skrev:
Polaren fick ge 17 000 kr för sin Viper, blev hur bra som helst, och blir det hål,repor eller dyl så lovar dom fixa till den panelen, AutoStripe ute i Haninge is the shit!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/639/866120_tr4c2s.jpg

AutoStripe kan sina saker, rekommenderar dom starkt! Såg en X5´a dom hade gjort och det blev riktigt snyggt.

Riktigt bra att ha å göra med, både trevliga och kunniga.

Mvh Sonic

BMW 325 e36 (1994)
SoNic- Okejbratja
24 februari 2010 · 255 Inlägg

http://www.autostripe.se/

För dem som inte vet vad google är.

BMW 325 e36 (1994)
VLN denkz
24 februari 2010 · 323 Inlägg

widebody skrev:

Opelmadness skrev:
Kostar det 10-15 papp, hade jag nog lagt det på en skaplig lackering ist... smile

jo men saken är ju den att du kan få tillbaka original färgen utan kostnad. Taxi sthlm har nästan alla sina bilar inklädda då dom ska sälja dom är det bara att ta bort folien och original lacken är som ny på en bil som gått 40 000mil

Taxi Sthlm har inte hela bilarna folierade. Dem har bara dekaler osv på lacken (kör för taxi sthlm ibland).

Däremot Kurir och 020 har sina bilar helt folierade har jag för mig wink .

Detta gör ju taxibolagen i stort sett bara för att få samma färg på alla bilar, taxi sthlms bilar är ju svarta så dem behöver ju inte göra detta.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
widebody
24 februari 2010 · 40 Inlägg

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:

Dragonbreath skrev:

Ja det vill jag gärna se och granska.. sen är det ju en frågan om hur mkt man egentligen tjänar på att lira med gjuten folie istället för wrapping folie..  materialkostnad kontra tidsåtgång.. för det skiljer som fan i tid ifall man ska ha perfekt resultat..  för vem vill se bubblor/veck?

Hehe.. misstro mig inte jag är ingen direkt nybörjare i branchen

Kan du inte rappa utan luftkanaler så är inte duktig nog att jobba att klä in bilar.. jo visst går det fortare men man måste samtdidigt uppfylla kundens önskemål vad det gäller färg. Då det inte finns så många färger i wrappinng serien. Har jobbat med foile ett X antal år

Hahaha.. jag tror nog vi avslutar diskutionen innan jag säger något man inte borde wink  Men det är fint att du är så duktig wink

är nog lika bra. Du får ta o träna lite så ska du få se att det går utan:) Lycka till

Volkswagen Golf 1,9 tdi "GreenXtrem" (2000)
Audi A4 (2008)
Dragonbreath
24 februari 2010 · 326 Inlägg

widebody skrev:

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:

Kan du inte rappa utan luftkanaler så är inte duktig nog att jobba att klä in bilar.. jo visst går det fortare men man måste samtdidigt uppfylla kundens önskemål vad det gäller färg. Då det inte finns så många färger i wrappinng serien. Har jobbat med foile ett X antal år

Hahaha.. jag tror nog vi avslutar diskutionen innan jag säger något man inte borde wink  Men det är fint att du är så duktig wink

är nog lika bra. Du får ta o träna lite så ska du få se att det går utan:) Lycka till

Hahaha jo eller hur wink   Jag tror du får öva på lite ödmjukhet, googla det om du är osäker på dess betydelse

Men så är det inom reklambranchen.. alla tror att dom är "bäst"  speciellt unga grabbar.. men du lär dig nog med tiden hur man blir ödmjuk så håll ut grabben å lycka till med dina folieringar

"Sweet Insane Road Maniac"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang