2992
Sök

Volvo V40 Dör oregelbundet och startar inte!!

______________JDM______________
204 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Hej hej!
Har problem med min Volvo V40 2.0T -99. Problemet är att den inte startar och när den inte gör de kan jag ha varit inne och handlat eller så motorn är alltså varm, inga lampor eller dyligt lyser för att något ska ha varit fel eller är.

Den startar igen efter ca 2 till 3 timmar, jag tycker inte heller att det ska ha något med att den blir varm då jag körde i förrgår till Göteborg problemfritt. Detta har nu hänt 2 gånger inom loppet av 5 dagar innan dess har den gått som en klocka. Kanske ska tillägga att när den bestämmer sig för att starta igen gör den det som den aldrig blivit startad förr alltså som en klocka, och gissa om jag blir förbannad när man ring efter bogsering efter 2 timmar och när dom kommer fram startar bilen *GGGGGRRRRRRRR*.

Jag har en teori "Bränslepumpen" Vad tycker ni är jag ute och cyklar?

Mvh V40 sunk.

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Kan även tilläga att när den inte startar så, startar den men dör vid gaspådrag man kan förklara det som att den står och hulkar sig på 600 rpm precis som den blir strypt eller vad man ska säga och dör.

Efter man provat i en timme så startar den inte alls inte ens hulkar sig på tomgång.

724 Inlägg
27 februari 2010
Åkt till volvo och läs av felkoderna. men jag gissar på LMM hade samma på min 850 förut. sen kan du ju kolla igenom alla luft/tryck slangar till turbon osv...kan vara dåliga slangar, när dom blir varma så blir dom mjuka vilket gör att dom ej håller tät.

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Jo jag kan ju alltid åka dit men det känns dumt med en fungerade bil då den bara krånglar när den själv känner för det, är det så att det står i felkoderna att något är skumt fast den går?

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Är det lätt o byta en LMM och vad kostar en?

724 Inlägg
27 februari 2010
felkoderna sparas så dom kan läsas av...dumt att köpa en lmm för ca 2-3000kr om det inte är den..lmm sitter mellan luft burken och insugsröret till turbon.

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Okej nä det är ju klart att jag ska läsa av felkoderna antingen själv eller åka någonstans, men jag skulle vilja ha fler förslag på vad det kan vara tänkte man kunde byta ut massa små grejer som bränsle filter och så men ingen verkar vara särskilt nykter idag på o skriva mer än du smile

724 Inlägg
27 februari 2010
Låter som ett el fel detta. testa att dra ut lmm(kontakten) när bilen är igång och om bilen går oförändrat så är den trasig....går ju fort att testa.
Senast redigerat av volvo-racer (27 februari 2010)

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Vart sitter kontakten direkt på LMM?

724 Inlägg
27 februari 2010
Ja smile bara att dra ur.

204 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
Har nog både bra och dåliga nyheter nu!? hmm
Jag tittade efter LMM:en och fann en sak som såg ut som en lmm efter lufburken precis, där det satt en kontakt, startade bilen den gick som vanlig igång svajade lite på tomgången och låg sen stabilt på 800 varv.

Drog ut kontakten ingen skillnad fortfarande stabilt på varven, men motorlapan för elfel började lysa, jag tänkte jag sätter tillbaka kontakten och så sloknar den men ikke, drog av + polen och väntade en minut för att se om den sloknade när jag startade igen men ikke.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta bra eller dålig nu lyser i alla fall en lampa som säger att något är fel!

Funderingar någon?!

204 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
Det var bränslepump, men tack för alla svar smile

204 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Hej hade ju problem det löste sig, men volvon är fortfarande lite gnellig ibland när man ska starta den, kan det vara så att bränsle filtret börjar o bli lite igensatt, så det är lite problem för soppan förbi där?!

Sök