Samlingstråd: Vad är min bil värd?

Oreggad Ruter Knekt
15 november 2023 · 673 Inlägg

TaxiBenz skrev:

iFerz skrev:

TaxiBenz skrev:
Jag köpte 4 st nya vinterdäck förra veckan för 8000 kr och tankade full tank. Nu har det hänt vissa saker, som inte har med bilen att göra, som gör att jag överväger att sälja bilen ganska snart. Kan jag hänvisa till nya däck och full tank och på så vis öka värdet på bilen?

Full tank kan nog vara svårt, ingenting jag själv skulle betala extra eller mindre för, men vinterdäcken kan du absolut höja värdet på bilen med, förutsatt att de såklart följer med big_smile

Full tank är ändå ca 1700 kr i värde.

Den bil du hänvisat till i andra trådar har värde från 100t, ska du vara så dumsnål att neka prut på 1000kr vid första bästa med hänvisning att tanken inte har spindelväv i sig?
Håller med föregående, förväntar mig att det finns sås i bilen vid köp, annars är det ju ingen vidare bra grej. Trist att inte kunna provköra bilen, trist att få soppatorsk första som händer efter köp

Senast redigerat av Duvetdet (15 november 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
TaxiBenz
15 november 2023 · 130 Inlägg

Duvetdet skrev:

TaxiBenz skrev:

iFerz skrev:
Full tank kan nog vara svårt, ingenting jag själv skulle betala extra eller mindre för, men vinterdäcken kan du absolut höja värdet på bilen med, förutsatt att de såklart följer med big_smile

Full tank är ändå ca 1700 kr i värde.

Den bil du hänvisat till i andra trådar har värde från 100t, ska du vara så dumsnål att neka prut på 1000kr vid första bästa med hänvisning att tanken inte har spindelväv i sig?
Håller med föregående, förväntar mig att det finns sås i bilen vid köp, annars är det ju ingen vidare bra grej. Trist att inte kunna provköra bilen, trist att få soppatorsk första som händer efter köp

100k? Enligt en bilvärderingssajt är den värd drygt 70k. Men de kanske luras? Skulle inte förvåna mig.
Jag kan sträcka mig så långt som en halv tank.

Senast redigerat av TaxiBenz (15 november 2023)

TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Senast redigerat av TaxiBenz (12 januari )

Oreggad Ruter Knekt
12 januari · 673 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Beror på storlek, märke, årsmodell m.m. m.m. MEN skulle säga 500.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mack Forum- och sitemoderator
12 januari · 26 172 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Eftersom du inte ens bemödar dig med att slänga upp en bild så säger jag..ptja..200 spänn.
Halvslitna däck på originalfälgar..är det plåt också antar jag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Mack skrev:

TaxiBenz skrev:
Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Eftersom du inte ens bemödar dig med att slänga upp en bild så säger jag..ptja..200 spänn.
Halvslitna däck på originalfälgar..är det plåt också antar jag?

Bilder från i somras:
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236403/236403-02c4e5bd3a0944df8e0866aacee8a2a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236403/236403-5fc164dca084d10771505e2c80374587.jpg

TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Oreggad skrev:

TaxiBenz skrev:
Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Beror på storlek, märke, årsmodell m.m. m.m. MEN skulle säga 500.

500 kr st eller 500 för alla fyra?

Oreggad Ruter Knekt
12 januari · 673 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Oreggad skrev:

TaxiBenz skrev:
Ingen bil, men vad kan fyra halvslitna sommardäck med halvslitna original Mercedes-fälgar vara värda? 1000 kr?

Beror på storlek, märke, årsmodell m.m. m.m. MEN skulle säga 500.

500 kr st eller 500 för alla fyra?

500 totalt absolut. DU skriver inte någonting om dem. Då¨är allt mellan 200 till 20000 rimliga gissningar. Bemöda dig istället för att vara en slasktask till lat jävel som ingen kan råda till hjälp.

Senast redigerat av Oreggad (12 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Oreggad skrev:

TaxiBenz skrev:

Oreggad skrev:
Beror på storlek, märke, årsmodell m.m. m.m. MEN skulle säga 500.

500 kr st eller 500 för alla fyra?

500 totalt absolut. DU skriver inte någonting om dem. Då¨är allt mellan 200 till 20000 rimliga gissningar. Bemöda dig istället för att vara en slasktask till lat jävel som ingen kan råda till hjälp.

Jag postade 2 bilder på framdäcken. Fälgarna är från 2016. Suttit på en E klass.

2 st GOODYEAR EAGLE 6,0 mm (enligt däckverkstaden)
2 st PIRELLI P ZERO 3,5 mm (enligt däckverkstaden)

Senast redigerat av TaxiBenz (12 januari )

Low
12 januari · 3 318 Inlägg

När är däcken tillverkade? Hur mycket mönster?

Skulle säga är däcken skapliga, inte äldre än 5 år, så 2500-3500 med en ordenlig puts.

Fälgarna tycker jag är värda iaf 1500:-

Men vad vet jag om mb fälgar😁

Senast redigerat av Low (12 januari )

TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Low skrev:
När är däcken tillverkade? Hur mycket mönster?

Skulle säga är däcken skapliga, inte äldre än 5 år, så 2500-3500 med en ordenlig puts.

Fälgarna tycker jag är värda iaf 1500:-

Men vad vet jag om mb fälgar😁

När däcken är tillverkade vet jag inte. Jag tycker det är så mycket fusk angående däck. Men köper nya däck som har legat på ett lager i flera år, ungefär.

Senast redigerat av TaxiBenz (12 januari )

Low
12 januari · 3 318 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Low skrev:
När är däcken tillverkade? Hur mycket mönster?

Skulle säga är däcken skapliga, inte äldre än 5 år, så 2500-3500 med en ordenlig puts.

Fälgarna tycker jag är värda iaf 1500:-

Men vad vet jag om mb fälgar😁

När däcken är tillverkade vet jag inte. Jag tycker det är så mycket fusk angående däck. Men köper nya däck som har legat på ett lager i flera år, ungefär.

Dock så står det tydligt på däcken när dom är tillverkade, något man kollar när man köper däcken.

TaxiBenz
12 januari · 130 Inlägg

Low skrev:
Dock så står det tydligt på däcken när dom är tillverkade, något man kollar när man köper däcken.

Det har jag aldrig sett. Men då jag inte har en bil längre så har jag ingen användning av hjulen så jag får väl nöja mig med 1000 kr, momsfritt så att säga.

Low
12 januari · 3 318 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Low skrev:
Dock så står det tydligt på däcken när dom är tillverkade, något man kollar när man köper däcken.

Det har jag aldrig sett. Men då jag inte har en bil längre så har jag ingen användning av hjulen så jag får väl nöja mig med 1000 kr, momsfritt så att säga.

Finns 4 siffror på däck: två första är vecka, två andra är år. Tex  1019 vecka 10, 2019.

SportPilot Ubåtsingenjör
15 januari · 7 239 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Oreggad skrev:

TaxiBenz skrev:

500 kr st eller 500 för alla fyra?

500 totalt absolut. DU skriver inte någonting om dem. Då¨är allt mellan 200 till 20000 rimliga gissningar. Bemöda dig istället för att vara en slasktask till lat jävel som ingen kan råda till hjälp.

Jag postade 2 bilder på framdäcken. Fälgarna är från 2016. Suttit på en E klass.

2 st GOODYEAR EAGLE 6,0 mm (enligt däckverkstaden)
2 st PIRELLI P ZERO 3,5 mm (enligt däckverkstaden)

Lägg ut för 1000kr st och se hur responsen är smile någonstans mellan 500-1000kr st är rimligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TaxiBenz
15 januari · 130 Inlägg

SportPilot skrev:
Lägg ut för 1000kr st och se hur responsen är smile någonstans mellan 500-1000kr st är rimligt

Jag ska ringa däckverkstan och se om de vill köpa hjulen.

Oreggad Ruter Knekt
15 januari · 673 Inlägg

TaxiBenz skrev:

SportPilot skrev:
Lägg ut för 1000kr st och se hur responsen är smile någonstans mellan 500-1000kr st är rimligt

Jag ska ringa däckverkstan och se om de vill köpa hjulen.

De vill inte ha söndersmällda fälgar, garanterat. Ej heller begagnade taxidäck.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari · 17 554 Inlägg

Äsch som sportpiloten säger: 1000:- Går det så går det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blanke
15 januari · 353 Inlägg

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Såg en 940 på FB. b230f, 36000 mil. Småskavanker och ytlig rost någonstans (som man kunde se). Nya bromsar runtom och service gjord men trasigt topplockspackning. Ville ha 20000kr för den.

Jag skulle säga att det här var ett bra köp. Speciellt med tanke på att den har en turbo. Volvo-marknaden har ett rådande problem nu med att alla tror att deras skitiga och förstörda 2-,7 och 940s är klassiker som är värda ett multum. Även om den har överhettat blocket, läckage runt alla packningar och packboxar samt hål i golv och tak med kapade fjädrar och raka rör.

Oreggad Ruter Knekt
15 januari · 673 Inlägg

Blanke skrev:

BlackCreek skrev:
Har just införskaffat en Volvo 945 Super Polar med B200FT motor. Motor och låda är helt kanon, ny turbo, startmotor, etc etc. Ska fixa ABS:en på den.

Lacken är relativt ok för en bil som gått 37.000 mil, men lite skavanker och ytlig rost på sina ställen.

jag betalade 15.000 för den, blev jag blåst?

Såg en 940 på FB. b230f, 36000 mil. Småskavanker och ytlig rost någonstans (som man kunde se). Nya bromsar runtom och service gjord men trasigt topplockspackning. Ville ha 20000kr för den.

Jag skulle säga att det här var ett bra köp. Speciellt med tanke på att den har en turbo. Volvo-marknaden har ett rådande problem nu med att alla tror att deras skitiga och förstörda 2-,7 och 940s är klassiker som är värda ett multum. Även om den har överhettat blocket, läckage runt alla packningar och packboxar samt hål i golv och tak med kapade fjädrar och raka rör.

Är det inte en "swedish classic" med dem modifikationerna, då?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang