Steave skrev:
Har en Suzuki SX4 S-Cross 1.4 T AllGrip från 2017 (i bruk 2018), som under sina första år fram till i januari i år stått i garage hos min farfar och bara gått ~700 mil. Sedan jag tog över den så har den nu kommit upp i ~1150 mil. Har fått bud från en bilhandlare som vill köpa in den för 187k, men det var baserat på tron att den alltid servats i tid.
Efter att ha begärt ut den digitala serviceboken visar det sig att den har servats med ungefär 1 års mellanrum, men lite fördröjt.
Servicar som gjorts, med körsträcka och tid sedan servicen innan:
Mar 2018 Leveransservice
Apr 2019 1 års service (2550km, 13 månader)
Sep 2020 2 års service (1743km, 17 månader)
Dec 2021 3 års service (1432 km, 15 månader)
Jan 2023 4 års service (1142 km, 13 månader)
Med tanke på att den stått skyddad i garage fram tills jag tog över den i januari i år och hur lite den har gått så har jag dock väldigt svårt att tro att den skulle tagit någon skada av det, men skulle ni se det som ett rimligt skäl att dra ner på priset ändå? Fördröjningarna har byggts upp så att den egentligen skulle ha fått sin 5 års service i mars i år om man följt schemat, men enligt serviceschemat är det inget utöver det vanliga som ska bytas då, bara grejer som oljebyte och några kontroller som ska göras vartannat år.
Jag tycker priset känns rimligt baserat på det jag sett på marknaden, men osäker på om jag ska acceptera ett prisnedrag och i så fall hur mycket baserat på service fördröjningarna.
Jag har meddelat köparen om det via mail men inte fått något svar än, så osäker på om han kommer försöka få till nåt eller inte. VIll dock vara beredd om så skulle ske.