2822
Sök

Super Seven Nova R1

692 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#1
Här kommer en projekttråd på mitt första amatörbygge: Super Seven Nova R1 med en Yamaha R1 motor i.
Bilen är idag registrerad och klar som amatörbygge, men tänkte att det kunde vara roligt att visa hur detta bygget är gjort från början.
Jag kommer att lägga upp bilder från starten av bygget och fram tills idag då den nu kommer att förses med en Vortech kompressor och mappbart sprut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897697_zcv2so.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897553_fj6rel.jpg
Hela chassiet är byggt av mig själv av sk "lösvirke" - ingen byggsats bil här inte.. 6-7 längder 25x25x2 rör gick det åt.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897562_1tndac.jpg
Här har vi påbörjat svetsningen av alla rören.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897564_sk0ee8.jpg
Plåtfästen till diffen urkapade och svetsade på plats. Diffen är en Ford Sierra XR 4x4 (diffad) med 3,9 någonting i utväxling.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897565_y4x3gc.jpg
Bilen är så lätt så hållbarheten med den här klumpen skall inte vara några problem. Vi får se hur den tål kompresormatningen senare bara..
Senast redigerat av 33Coupe (7 april 2010)


692 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897575_smwkhr.jpg
Många meter rör blir det..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897578_tamb51.jpg
Pedalställ från Wilwood provmonterat.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897581_at8ni1.jpg
Motorn provmonterad. Det är en Yamaha R1 insprutare från 2003 med låga mil på mätaren.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897594_jhuztt.jpg
Mer provmonteringar. Hjulen är OZ 17" som väger cirka 6,5 kilo/st skodda med Pirelli Nero i 205/40-17.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897597_syvxek.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897600_41n12u.jpg
Lätta fälgar på en lätt bil.
Senast redigerat av 33Coupe (6 april 2010)


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897698_me5m5v.jpg
Pedalstället provmonteras på rattstångsinfästningen. Rattstången blir en justerbar historia från en Volvo 850.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897699_i5hckz.jpg
Chassiet byggdes efter McSorley +4 ritningarna som återfanns på Internet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897700_c619al.jpg
Första "touch down" med dom gamle bärarmarna etc för att kolla frigång etc.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897701_snique.jpg
Rattstångsinfästningen klar.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897702_i4eytn.jpg
Så här blev det med dom gamle bärarmarna - görs om med nya rör i hydraulkvalitet för att godkännas av SFRO.
Senast redigerat av 33Coupe (7 april 2010)


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897703_8n7sna.jpg
Motorn ligger ganska nära vänstersidan.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897704_f0adtq.jpg
Ser lite fjuttigt ut med originalbromsarna från Ford bakom 17" hjul..men bilen kommer bara att väga strax över 400 kilo så dom räcker.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897705_wrwenv.jpg
Stolen provmonteras.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897706_u6i7oy.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897707_glmyc3.jpg
Bakre bärarmarna kommer också att göras om framöver.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897708_36zh68.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897709_x0fts7.jpg


Med lem
768 Inlägg
7 april 2010
#5
De är fräna! Kul att du byggt den helt själv också. Blir kanon med kompressor sen! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#6
Fler bilder..
Nytillverkade främre bärarmar i godkänd rörkvalitet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897710_f6h6tu.jpg
Här passas den utskurna plåten till rören. Jag har gjort en enklare form av jigg för att få armarna symetriska.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897711_himluq.jpg
SFRO blir nöjda om dom kan se vad det är för rörkvalitet som bärarmarna är gjorda av så jag låter märkningen vara kvar inför SFRO 1.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897712_rcsu4a.jpg
Rörhylsorna svetsas på plats.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897713_q3wx76.jpg
Jiggen gör hela jobbet enklare.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897714_i80lsy.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897715_t5128i.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897716_40jwcd.jpg
Blir hyfsade sömmar med TIG:en.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897717_f02idg.jpg
Ena sidan färdigsvetsad.


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#7
Bakre bärarmarna tillverkas av samma rörkvalitet som dom främre.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897718_quitab.jpg
Dom bakre bärarmarna tillverkas på samma sätt som dom främre.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897719_1fs3ui.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897720_3nsmm3.jpg
Färdigsvetsad med ipressade urethanbussningar.


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#8
Här har plastbitarna anlänt från England. Det som lovades skulle ta 4 veckor tog 7 månader....jag var nära att åka över och ta hand om problemet på plats så att säga...ingen bra service! Och till råga på allt var sidorna knäckta + ett par andra skador, men sånt är livet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898091_6v846i.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898094_63xiqr.jpg
Man kan inte påstå att dom hanterade grejorna bra i transporten..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898099_mrh6x9.jpg
Inte speciellt snyggt.


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#9
Dom bakre/övre bärarmarna börjar tillverkas.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898317_du0wer.jpg
Ritning i skala 1:1.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898321_xdp9vj.jpg
Samma rörkvalitet som i dom främre bärarmarna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898323_f0pve7.jpg
Bärarmen punktad ihop.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898338_5hyw7n.jpg

Nu börjar det likna något.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898339_w6gldr.jpg
Engelsktillverkad till V (i icke godkänt material av SFRO) kontra egentillverkad till H.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898343_qadvn0.jpg
Provmontering av armarna i chassiet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898344_kpzx16.jpg


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#10
Provmontering av bärarmar och coilovers.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898348_o9ozof.jpg
Framvagnen provmonteras med dom nytillverkade bärarmarna.


730 Inlägg
7 april 2010
#11
Underbart bygge:)

692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#12
Egentillverkad bensintank i aluminium med inbyggd catchtank. Perfekt tillfälle att provköra AC/DC TIG:en lite i aluminium också.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898359_edfahr.jpg
Tyvärr saknas jag ett par maskiner i det lilla garaget: klipp och bockmaskin så här fick jag hjälp av en kompis att få till dessa bitarna ur 2mm aluminium.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898361_8fpo54.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898363_zb4qxq.jpg
Catchtanken under tillverkning. Jag borrar hål i den i ovankanten så bensinen kan rinna ut i huvudtanken när catchen är full.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898366_hzt5am.jpg
Testar så allt stämmer.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898369_noomuw.jpg
Här har jag svetsat ihop ett rör med en AN koppling som skall ligga i botten på catchen som sedan går till huvudpumpen utanför tanken.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898374_wnitfw.jpg
Skvalpplåtarna svetsade på plats. Har även svetsat i plåtar för förpumpen som fyller catchen samt för VDO nivågivaren från en SAAB 96 (V4) om Ni minns dom bilarna...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898381_8jz6n7.jpg
Tanken ihopsvetsad, förpump och givare monterade.


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#13
master_- skrev:
Underbart bygge:)
Tackar.
Dom är inte särskilt snygga i modellen med riktigt roliga att köra med - speciellt med en hojmotor som ylar på lite högre varv..!


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#14
SFRO gillar inte länkhuvuden överallt så den övre/bakre bärarmen får en justerbar urethanbussning istället.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898394_szvv06.jpg
M14 bult svetsas ihop med hydraulrörshylsan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898397_xwn28u.jpg
Efter en liten runda i blästerskåpet börjar den se clean ut.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898398_aaqc3f.jpg
Nu med monterad bussning, men olackad.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898399_l53ktk.jpg
Provmonterad i bil.
Senast redigerat av 33Coupe (7 april 2010)


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#15
Infästning av bränslerör/slangar svetsas fast på ena ramröret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898403_ucfdf6.jpg
Infästning av bränslerör/slangar svetsas fast på ena ramröret.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898404_8mwjl4.jpg
Oljefylld bränsletrycksmätare och Russel kopplingar.


692 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#16
Snabbkopplingarna till bränslet togs från en Volvo 850

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898408_op3gbk.jpg
Efter en liten tur till Returbilen fick jag tag i ett par snabbkopplingar till förpumpen som jag använder mig av (Volvo 850).



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/898410_9qqxai.jpg
Plastslangen plockades av till förmån för Russel metallomspunna slangar.


1 290 Inlägg
7 april 2010
#17
Grymt bygge!

KHRacing
7 april 2010
#18
mkt mktt häftigt bygge tycker jag, har två frågor :-)

Jag kan inte finna någon info om backväxeln, eller har jag missat det ?

samt.. 150 hk,,, = 750kg på SFRO & de godkänner rinte strypningar, hur löstes detta ?

Via det låga vridet istället för effekten ev: ?

mvh k

692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#19
Exsicco skrev:
Grymt bygge!
Tackar!


692 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#20
KHRacing skrev:
mkt mktt häftigt bygge tycker jag, har två frågor :-)

Jag kan inte finna någon info om backväxeln, eller har jag missat det ?

samt.. 150 hk,,, = 750kg på SFRO & de godkänner rinte strypningar, hur löstes detta ?

Via det låga vridet istället för effekten ev: ?

mvh k
Jag kommer till backen snart bland bilderna: den är elektrisk - du får se detta strax. Funkar riktigt bra tack vare bilens låga vikt.
Vikten - jodå bilen fick viktas upp inför vägningen/regbesiktningen.
MVH G



Sök