3110
Sök

En bluff, en saga :D 2 sista inläggen

33 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Hallå, jag håller mail-kontakt med en kille som påstår sig sälja en Toyota Supra av finare modell. Dock tycker jag han/hon gått utanför ramarna rejält och känns rakt igenom som en "bluffmakare"(1920-talet är tillbaka!) o tänkte höra om nån kan hjälpa mig med att skriva intresse över bilen och höra sig för lite. Vill se om det är bluff eller inte.

Han adresserar sig i Wurzbürg, ska ha flyttat till London, England och bilen är tydligen i en container i hamnen och han vill ha bevis för att jag har pengarna....hmmm?! hmm

nån som är sugen? Bara o skriva en rad så kan vi komma fram till hur man kan få han/hon att "försäga" sig, om så är fallet...annars ska jag ju kanske köpa bilen big_smile

Tack!
Senast redigerat av Brallan84 (16 april 2010)

2 982 Inlägg
15 april 2010
om du tycker att det låter så pass skumt, varför då fundera på att ens köpa den om det stinker om affärerna liksom?

806 Inlägg
15 april 2010
Brallan84 skrev:
Hallå, jag håller mail-kontakt med en kille som påstår sig sälja en Toyota Supra av finare modell. Dock tycker jag han/hon gått utanför ramarna rejält och känns rakt igenom som en "bluffmakare"(1920-talet är tillbaka!) o tänkte höra om nån kan hjälpa mig med att skriva intresse över bilen och höra sig för lite. Vill se om det är bluff eller inte.

Han adresserar sig i Wurzbürg, ska ha flyttat till London, England och bilen är tydligen i en container i hamnen och han vill ha bevis för att jag har pengarna....hmmm?! hmm

nån som är sugen? Bara o skriva en rad så kan vi komma fram till hur man kan få han/hon att "försäga" sig, om så är fallet...annars ska jag ju kanske köpa bilen big_smile

Tack!

Javisst varför inte:D

4 005 Inlägg
15 april 2010
Brallan84 skrev:

Tack!

Klassisk bluff.

Köp aldrig något som inte du eller ngn opartisk människa undersöker.

Lägg inte ner energi på det mer, då får du bara huvudvärk.

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 april 2010
Brallan84 skrev:

Tack!

Tyvärr kommer man inte komma så mycket längre, har själv grejat med detta och larvat mig med bluffmakarna. Om du verkligen vill, hitta på ett namn, och se om personen skickar ut vad för konto du skall betala till (troligtvis kommer det gå via Western Union och så ska personen "skicka" bilen) ändra sedan ditt namn så kommer du märka att personen inte bryr sig om vilket namn du använder om han/hon är klantig wink Du kan också svara med kanske åhhh vilken snygg Prius, jag tar den direkt fast på engelska om mailen är på engelska eller ställ en massa skumma frågor som går ryggstöden att fälla, hur många växlar har den, är det en diesel, har den vinge, kan man få den i grönt etc och se hur mycket han svarar på tongue Du kan också säga att du är på besök där han befinner sig och gärna kommer förbi och tar en provtur, har själv varit med om att dom då hela tiden byter adress och plats vart dom är för tillfället tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

8 250 Inlägg
15 april 2010
Min tanke är ju varför man har den i en coantainer i hamnen om man flyttat dit då man kan köra bilen till england billigare och med mindre strul än att ta den i container. Och beskrivningen på vart han bor och att den står i en container som antagligen bara kan skickas vidare är så dålig att jag skulle inte ens överväga att svara "säljaren"

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
15 april 2010
Folk måste sluta hoppas på att de kan köpa fina bilar för halva priset utan negativa konsekvenser...

Om du är ens 0,1% osäker, köp inte bilen. Och i detta fallet påminner fallet väldigt mycket om två ganska identiska bluffar som nyligen postats på forumet.

Köp aldrig en bil som varken du eller någon du känner har varit och tittat på och provkört. Att betala någon innan man fått bilen är dumt, det ska man absolut aldrig göra. Jag skulle inte ens betala en speditionsfirma emellan, det handlar om ganska mycket pengar ju... Och som jag har sagt förut, om man ska lägga så mycket pengar på en bil kan man ju lägga lite pengar på flygbiljetten till England också och ordna med transport själv och betala när man ser bilen och kan köra iväg med den direkt.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

33 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Na, det är lugnt, det är rakt igenom en bluyff. De 3 senaste mailen han skickat är det bara penga-snack. Maila med honom om att jag ville komma över och kolla på den, ist. skickar han mig ett halvt A4 på hur jag ska gå till väga och sätta in pengar på GeoTrust för det är en "så pass stor affär" så han vill känna sig trygg. Jo låter logiskt men vafan, jag då? big_smile köpa grisen i ....containern?!

Det är lugnt, jag trodde han skulle vela vidare med nån annan usel ursäkt. Ni ska bara veta big_smile

Jag tänkte dra en post på hela mail-kontakten när jag väl fått svar från honom, efter att en 3e ggn bett om att få komma till London och titta på bilen.

Btw, varför hans mail bytte hastigt var för: "I had 2 other emails but I have been changed without me knowing."

Lugn, det kommer rätt rolig läsning.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
15 april 2010
haha säg att du har en bekant i närheten av där han håller till i england som kan komma och titta på bilen lite snabbt

2slow

33 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Jag fick ju instruktioner om hur jag skulle gå tillväga men ännu en ggn sa jag att jag hellre vill komma till London, på semester och kolla upp bilen på plats. Inget svar ännu. Får se vad han säger men som sagt, får jag inget svar så trycker jag in all mail-kontakt. Så kan vi ju köra en poll om när NI skulle tvekat....

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 april 2010
Även klassiskt fall av undermålig rubrik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

33 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Sådär, då var det dags att posta mailkontakten, mest för att jag tycker att de som nu är naiva och håller på o gå i fällan, kan lära sig:

Jag:

Hallo! My german isn´t so good as I want it to be but I have some questions about the Supra you are selling. Is there any fault with the car? If I want to look at the car, can you hold it for me? Im from Sweden so Im going to export the car. Is the price €8699 final if i would buy the car and my argument would be that you don´t have to worry about an angry buyer later on? Take care! /Martin 

Han:

Hello,
The car it still for sale , and  it in  excellent condition as you can see in the pictures and , no accidents, no scratches, no dents, no need for any additional repairs.
The car was my fiancee who lived in Germany .
It is registered in Germany and it has German plates numbers.

I didn't used it here because it's quite hard to drive a European car with the steering wheel on the left side, and this is also one reason that i want to sell it.

Buy car for my fiancee, who was in Germany, planning to establish us there, but it died because he suffered from a serious form of leukemia and can not keep something that reminds me of a loss so important to me ..

Also i don `t want to get rich on the death of my fiancee so that` s why I have put a low price.
I just want to sell it to a serious buyer who will take care of the car just like my wife had, which was a nonsmoker and so it nonsmoker car, also once a month she took the car to a specialized service for the Techincal révisé .
The shipping costs and the insurance taxes of the package will be down to me using Lufthansa Air Cargo, and they will delivery the car at your address within 5 working days.

You can send me an email if you have further questions.
Thank you and have a nice day !!

Jag:

Hi!
First, Im terribly sorry for your loss. I can´t imagine how it must have been for you.
Secondly, I was wondering a couple of things. You have 2 different mail-adress, why? Just saftey-check. Also, if I´d suppose gonna buy the car, the easiest way, would be for me to come to Germany but I dont get it? Where are you from? This car is made for German traffic right? Left hand steering. How come you got problems with that? I believe you live in Würzburg? Or were you moving someplace else?

Why i ask these questions is because if I would make a decision to buy the car, I wanna know who the person, that sells the car, is. I can´t just send some money and then you´ll ship it to Sweden in 5 days.
I hope you can answer my questions, take care!

Han:

Hello ,

The car is with me here in the UK and I can not go along with a car driving on the left.
In the announcement I've written on the car you auto.de Würzburg because my wife lived there until we die.
I had 2 other emails but I have been changed without me knowing.
Now tell me if you have more questions .

Jag:

Okey...but that explains it, thanks!  But where is the car now? In what town?
If i know the town, I can make up a plan how to travel to UK. Is the car Germany-reg. or UK-reg?

Han:

Hello ,
The car is now in London , and is sealted in a container .
If you want to come at car prove me if you have the money !!!
I wait your reply!!!

Jag:

How do you mean, prove that I got money? If I travel from Sweden to London, are you not convinced?
How do you want me to prove it?

Han:

Hello,
Tell me how you want to start the transaction??
Accept my terms and conditions??

I wait your reply!
Have a Nice Day!

Jag:

I got the money, Im gonna travel to London, look at the car, test it and check tha background on it, so it´s not stolen or crashed, if it all clears up, Im gonna buy it...What do you mean by accepting your terms and conditions?

33 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Hello ,
You not pay extra taxes only the price for the car (8.690EUR ) because all taxes of delivery are ready payd at one potential buyer and the container with the car and all documents are in hold position of delivery at one potential buyer!
Also i want to know if you have ready all money to start this transaction with me?

These are my terms of sale:
The car will come with all the papers needed for registration, service book, 3 keys and zoll numbers payd for 30 days so you can drive and test it.
This is a large purchase and I would like to use a third party for this transaction as I want a smooth and safe transaction.
We will use GeoTrust  as third party. The transaction will be like this:

1. I will start the transaction online at GeoTrust .
2. They will email you on how to send the money to there agent from Europe and they will give you there agent bank account informations.
3. After you will receive the payment instructions from them you will need to send the money to there bank account.
4. When they will receive the money in there bank account they will inform me to ship the car to your location including all the necesary documents.
5. After you will receive the car you will have 5 days inspection perioud.
6. After the 5 days will pass you will provide GeoTrust  with your final answer (That you want to buy the car or not).
7. IF you want to buy the car, GeoTrust  will help you to register the car into your name.
8. If you do not want to buy the car you will need to ship the car back to me on my costs and GeoTrust will send you the money back.

Tell me if you agree!!!
With all my respect,Fred!

Sen dess har han inte svarat på mina 2 mail jag skickat om att jag vill komma till London och se bilen...

Gréve
497 Inlägg
16 april 2010
fan va säljaren verkar bli ägd big_smile

33 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Han rör ju ihop det rääääääätt rejält iaf.

2 mailadresser: johngrand43@yahoo.de och fred_lotte@hotmail.com, gissar på att han heter Fred.

33 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Lås tråd, tack!

Sök