Hjälp med att beräkna lådvolym till 2 stycken Orion HCCA154

snirrealm
2 maj 2010 · 187 Inlägg

Ja precis som rubriken talar om så skulle jag vilja ha hjälp med att räkna ut lådvolymen till 2 stycken orion hcca 154 basar. Lådtypen jag är ute efter är en bandpasslåda i 5:e ordningen. Basarna sitter väl i en varsin sluten låda som sedan spelar in i en låda som är portad?

Lådan är tänkt att sitta i en Volvo S60 med porten spelandes genom skidporten!

Parametrar:

Fs (free-air resonance, Hz) 24.73

Vas (equivalent compliance, liters) 113.68

Qms (Q, mechanical) 2.99

Qes (Q, electrical) 0.52

Qts (total driver Q) 0.44

Nya planer..
Drönirettab
3 maj 2010 · 21 761 Inlägg

De där parametrarna är till HCCA15.4 och den basen har grå kon, du skriver HCCA154 och den basen har svart kon. Parametrarna skiljer sig en del mellan dessa modeller. smile

Vilken bas har du, grå eller svart kon?
Hur stor port ryms i skidluckan?

Har snabbkollat på en låda, det verkar faktiskt som att båda basmodellerna kan fungera i ungefär samma lådvolymer. 40 liter netto per sluten kammare och 110 liter netto i portade kammaren, rektangulär port som är 30x15 cm i innermått och totalt 14 cm lång. Dämpmatta på väggarna i alla kammare.

Senast redigerat av Drönirettab (3 maj 2010)

snirrealm
3 maj 2010 · 187 Inlägg

Drönirettab skrev:
De där parametrarna är till HCCA15.4 och den basen har grå kon, du skriver HCCA154 och den basen har svart kon. Parametrarna skiljer sig en del mellan dessa modeller. smile

Vilken bas har du, grå eller svart kon?
Hur stor port ryms i skidluckan?

Har snabbkollat på en låda, det verkar faktiskt som att båda basmodellerna kan fungera i ungefär samma lådvolymer. 40 liter netto per sluten kammare och 110 liter netto i portade kammaren, rektangulär port som är 30x15 cm i innermått och totalt 14 cm lång. Dämpmatta på väggarna i alla kammare.

Jaha, de ska vara HCCA 154 o inget annat. Det blev ju inte allt för stor låda de där ju! Borde ju få plats i en S60! Det är eventuellt en kompis som ska bygga med lite tyngre saker så kollar lite åt honom!

Vad blir avstämningsfrekvensen?

Tack för svaret smile

Nya planer..
Drönirettab
3 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Runt 60 Hz är avstämningen. Lådan ska inte spela peakat enligt teorin, den bör kunna spela allround. smile

HiFiMick
4 maj 2010 · 124 Inlägg

Kan säga direkt att det inte kommer funka med så pass hög avstämning till dom basarna då dom är bygda för att spela djupbas. Tror också det är helt omöjligt att få in 2 sådana basar i en S60 då dom vill ha minst 100 liter styck och en hel del portarea.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
Frissan
4 maj 2010 · 4 693 Inlägg

HiFiMick skrev:
Kan säga direkt att det inte kommer funka med så pass hög avstämning till dom basarna då dom är bygda för att spela djupbas. Tror också det är helt omöjligt att få in 2 sådana basar i en S60 då dom vill ha minst 100 liter styck och en hel del portarea.

100 liter styck portat antar jag?
Den uträkningen var ju till en bandpass där dom skulle sitta i slutna kammare.

Men 60 hz kan jag hålla med om att det låter högt.
Och kan också hålla med om att det kan bli rätt trångt med 190 liters låda i den bilen

Booyakasha!
BBAD Utbildad hobbymekare
4 maj 2010 · 1 125 Inlägg

bör ju hålla avstämningen på runt 40Hz iaf, jag får lådan till 220L (inkl element) räknat på 10L per element vet ej storlek på basrör för sitter vid fel dator för att räkna på dom

EDIT: såg inte att det var en bandpass låda du ville ha

Senast redigerat av BBAD (5 maj 2010)

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
NMI
4 maj 2010 · 1 045 Inlägg

allts 60hz avstämning i en bandpass är inte högt det är väldigt bra,
en del tycker det är i lägsta laget också faktis,,,

i en portad låda är det högt...

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Drönirettab
4 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, man måste skilja på basreflex och bandpass när man talar om avstämning. Avstämningens inverkan blir helt annorlunda på en bandpass genom att allt ljud återges av porten.

Jag kan inte garantera att den lådan funkar perfekt eftersom det bara är en teoretisk uträkning, vi får väl se hur resultatet blir. smile

Frissan
4 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Min bandpass jag hade var avstämd till 53 hz och det tyckte jag åt helvete för högt

Booyakasha!
Drönirettab
4 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Det beror även på hur lådan i övrigt är designad. Om lådan är uträknad att spela ett väldigt smalt frekvensområde så kan nog 53 Hz avstämning göra att djupbasen inte kommer fram ordentligt och man upplever lådan som "för högt" avstämd , inte helt omöjligt iaf. smile

Frissan
5 maj 2010 · 4 693 Inlägg

Jag ger mig tongue

Booyakasha!
snirrealm
5 maj 2010 · 187 Inlägg

haha, härligt med diskusioner lol Men det återstår o se vad han får plats med där bak o vad de blir för grejer!

De där att avstämningen ligger på 60Hz och att det är bra för en bandpass kunde inte jag tro men jag är inget proffs på detta heller men jag lutar på er lite mer kunniga människor! big_smile Men vi får se vad som händer sen får man ju tacka för alla kommentarer ;D

Nya planer..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang