Jag har nu sökt i forumet, sökt på andra forum och även ringt till SBP gällande motorbyte från B230F till B230FT och alla säger olika, så jag har ryckt så mycket hår att folk tror jag är född flintskallig men trots detta har jag inte fått svar på allt jag vill veta.
Jag har en 740 GLE -88 med en B230F, LH 2.2 och har tänkt byta och regga om med en B230FT.
Det jag fått veta är följande (från SBP, osv)
Jag behöver inte byta bromsskivor
Jag behöver inte byta stötdämpare
Så länge det är samma utväxling osv så behöver jag inte göra något åt bakaxeln eller dylikt.
Det jag behöver är en komplett motor med kat samt ett intyg att denna motorn är original gällande katalysatorn osv.
Det jag behöver göra är även att flytta över LMM till höger sida, batteri till vänster sida samt löda dit motstånden på spridarna
De frågor jag inte riktigt fått svar på är:
Vilka årsmodeller av B230FT motorer har LH 2.2?
Om jag hittar en B230FT med LH 2.4, måste jag byta hela kabelstammen som går till boxen osv eller måste jag byta spridarna och allt sådant?
Går det över huvudtaget att byta från en B230F med 85KW till en B230FT t.ex 90's med 140 KW och få den reggad med denna motorn?
Är det dyrt att få ett sådant intyg att motorn är komplett?
Måste jag byta bränslepumpen?
Och jag vet att många kommer säga sök, det har jag gjort tillräckligt enligt mig själv.
(Man behöver inte svara på alla frågor)
Tack på förhand.
Senast redigerat av Torgny (13 maj 2010)