Byta spjällhus på V70 2,4T -00

JonR
8 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Hej! Kompisen har en V70 2.4T -00 som spjällhuset behöver bytas på, frågan är då, är det bara att byta spjällhuset och köra eller måste man in med dator i bilen och greja efter bytet?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Cyklop
8 juli 2010 · 1 277 Inlägg

Det borde man inte behöva, e inte helt hundra men så e de iaf om man byter t ex luftmassemätare osv big_smile

EDIT: Jo de va visst programmering, tror mjukvaran heter goodwill eller nåt liknande

Senast redigerat av cykelpump (8 juli 2010)

Jorsten
8 juli 2010 · 376 Inlägg

Såvitt jag vet så måste det grundinställas via dator.. Ev också kodas in mot motorn.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
Erken rb26dett
8 juli 2010 · 136 Inlägg

japp det måste programmeras, hörde efter på min förra v70.

"anti antispinn"
JonR
9 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Hej! Tack för svaren! Då blir det till att leta rätt på ett spjällhus, dom är ju rätt dyra nya så det får bli ett begagnat! sad

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Electrofant
17 november 2010 · 19 Inlägg

var kan jag köpa ett nytt spjällhus och vad kostar det?

Bagarn
17 november 2010 · 689 Inlägg

Ett nytt kan du köpa på Bilia!

Marlboroman
17 november 2010 · 8 234 Inlägg

Electrofant skrev:
var kan jag köpa ett nytt spjällhus och vad kostar det?

Ett nytt hus inkl arbete och mjukvara kostar 6500-7000:- och vad det gäller nya hus så är det bara volvo som gäller eftersom man måste uppdatera mjukvaran i bilen om man vill att den startar efetr att m,an bytt hus.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Electrofant
18 november 2010 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:

Electrofant skrev:
var kan jag köpa ett nytt spjällhus och vad kostar det?

Ett nytt hus inkl arbete och mjukvara kostar 6500-7000:- och vad det gäller nya hus så är det bara volvo som gäller eftersom man måste uppdatera mjukvaran i bilen om man vill att den startar efetr att m,an bytt hus.

är detta orsaken till att lampan felmedelande (enginepower reduced) tänds och att bilen (motorn) släpar efter vid gaspådrag (hackar) ? någon som är kunning om detta fel på volvo

Marlboroman
18 november 2010 · 8 234 Inlägg

Electrofant skrev:

Marlboroman skrev:

Electrofant skrev:
var kan jag köpa ett nytt spjällhus och vad kostar det?

Ett nytt hus inkl arbete och mjukvara kostar 6500-7000:- och vad det gäller nya hus så är det bara volvo som gäller eftersom man måste uppdatera mjukvaran i bilen om man vill att den startar efetr att m,an bytt hus.

är detta orsaken till att lampan felmedelande (enginepower reduced) tänds och att bilen (motorn) släpar efter vid gaspådrag (hackar) ? någon som är kunning om detta fel på volvo

Kan vara, finns ju andra möjliga fel med. Sen har ju spjället n egen lampa: ETS ifall det krånglar ordentligt. Tänds den så kan man om har otur få biln brgränsad till max 20 km/h tills vidare. I många fall så behöver man ju inte byta spjäll heller utan bara uppdatera mjukvaran om inte det är gjort rdan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Electrofant
18 november 2010 · 19 Inlägg

Marlboroman skrev:

Electrofant skrev:

Marlboroman skrev:

Ett nytt hus inkl arbete och mjukvara kostar 6500-7000:- och vad det gäller nya hus så är det bara volvo som gäller eftersom man måste uppdatera mjukvaran i bilen om man vill att den startar efetr att m,an bytt hus.

är detta orsaken till att lampan felmedelande (enginepower reduced) tänds och att bilen (motorn) släpar efter vid gaspådrag (hackar) ? någon som är kunning om detta fel på volvo

Kan vara, finns ju andra möjliga fel med. Sen har ju spjället n egen lampa: ETS ifall det krånglar ordentligt. Tänds den så kan man om har otur få biln brgränsad till max 20 km/h tills vidare. I många fall så behöver man ju inte byta spjäll heller utan bara uppdatera mjukvaran om inte det är gjort rdan.

power reduced är den som tänds i bland då kan ja  stänga av bilen i 3 minuter sen starta o åka igen o felet är borta o det kommer bara ibland

Marlboroman
18 november 2010 · 8 234 Inlägg

Electrofant skrev:
power reduced är den som tänds i bland då kan ja  stänga av bilen i 3 minuter sen starta o åka igen o felet är borta o det kommer bara ibland

Då lär man ju börja med en kodläsning för att sevad det beror på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Electrofant
20 november 2010 · 19 Inlägg

fick bilen till att bara göra 20 km idag men vilken lampa är ets lampan?

Marlboroman
20 november 2010 · 8 234 Inlägg

Electrofant skrev:
fick bilen till att bara göra 20 km idag men vilken lampa är ets lampan?

Det är nog bara jag som yrat till det. Dem äldre modellerna har en separat ets-lampa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Equinox Kicka Laddtryck !
20 november 2010 · 319 Inlägg

Läs av bilen till en början.
Är det felkod på spjällägesgivare så är det oftast kasst.
Finns en mjukvara som ändrar "toleransen" mellan Bör och är värde till Ecm:en

Men många bilar är redan laddade med den mjukvaran då den ingår i Ecm uppg.

Så somsagt kolla felkoder.
Mjukvaran är Ecm omladd.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Gartman
24 november 2010 · 6 Inlägg

om du skall byta spjällhus så kan www.atech2.com renovera dit spjällhus så slipper du ny mjukvara!! wink

birka76 BASS GLAD
18 december 2010 · 1 381 Inlägg

Gartman skrev:
om du skall byta spjällhus så kan www.atech2.com renovera dit spjällhus så slipper du ny mjukvara!! wink

någon som har handlat där ifrån ????

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Gartman
18 december 2010 · 6 Inlägg

yess! har för mig att det tar 1-2 veckor för dom skickar iväg spjällhuset till Tyskland och dom bygger om det med bättre och tåligare komponenter!

birka76 BASS GLAD
18 december 2010 · 1 381 Inlägg

Gartman skrev:
yess! har för mig att det tar 1-2 veckor för dom skickar iväg spjällhuset till Tyskland och dom bygger om det med bättre och tåligare komponenter!

får du allså skicka upp ditt gammal så lagar dom de ?
så får man tillbaks de sen ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
lind_skog
19 december 2010 · 73 Inlägg

jag har använt mig av atech2
kanonfirma!
du har spjället hemma igen på 2 veckor, ring och prata med dom!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang