Byta spjällhus på V70 2,4T -00

Pedaal
19 december 2010 · 601 Inlägg

Jag gjorde så att jag beställde ett spjällhus av atech2, sen när den kom efter 2-3 dagar så la jag mitt gamla hus i kartogen, tejpade ihop och skickade i retur. Superenkelt!
Monterade de renoverade jag fick och sen bara körde! Inge programmering eller nåt.

TurbOla Reservdansk
19 december 2010 · 6 271 Inlägg

Vad kostade det då?

Jämfört med att köpa ett nytt spjällhus av Volvo + omprogrammering och arbete?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
birka76 BASS GLAD
19 december 2010 · 1 381 Inlägg

men dom måste ha renuverade hus på lager ?
eller måste man först skruva bort sitt eget skicka till dom så dom lagar de ?

då känns de ju lite gallet ha bilen ståndes på verksta i 2-3 vecker

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
lind_skog
19 december 2010 · 73 Inlägg

atech2 tar 3748kr , volvo det dubbla!
Fördelen med att skicka sitt eget spjäll är att då är man 100% att det är rätt mjukvara i spjället. Risken finns att du lär kika in på volvo och ladda mjukvaran till spjället vill minnas det kostar 600kr för det!
men det är 2 av 10st som behöver det, de andra är det bara kasta i och starta, tänk på att köpa ny packning på volvo mellan gasspjället och insuget, kostade 22kr
Ja dom har ligger på hylla med i vissa fall lär du till volvo och ladda ny mjukis, mycket billigare iaf i slutändan!

enkelt att bya 4 skruvar och en kontakt!

Senast redigerat av lind_skog (19 december 2010)

TurbOla Reservdansk
19 december 2010 · 6 271 Inlägg

Det är alltså ungefär halva priset att skicka iväg gasspjället mot att få ett nytt på Volvo + programvara.
Kan vara värt att veta. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvodrajvor
14 oktober 2015 · 313 Inlägg

Väcker liv i tråden igen! Det finns "Contactless throttle position sensor" på ebay för 75£, alltså kontaklös spjällägesgivare som man bytar ut.

Räcker det inte att plocka av sitt egna spjäll och byta denna + rengöra och stoppa tillbaka? Totalt pris 1000 spänn, för det är ju bara sensorn + smuts som behöver fixas så får man det lika bra som atech2.

Och man sparar 2500kr.

Senast redigerat av volvodrajvor (14 oktober 2015)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
skanepiraten
15 oktober 2015 · 466 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Väcker liv i tråden igen! Det finns "Contactless throttle position sensor" på ebay för 75£, alltså kontaklös spjällägesgivare som man bytar ut.

Räcker det inte att plocka av sitt egna spjäll och byta denna + rengöra och stoppa tillbaka? Totalt pris 1000 spänn, för det är ju bara sensorn + smuts som behöver fixas så får man det lika bra som atech2.

Och man sparar 2500kr.

Testa?

Annars kostar det "bara" 4500kr nu förtiden o byta spjället på volvo wink

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
volvodrajvor
15 oktober 2015 · 313 Inlägg

Paketet bör trilla ner nu i dagarna så man får testa, är ju lite ingrepp för att byta men ska nog inte vara några problem om man kan löda.

Ingen omprogrammering heller eftersom det är samma spjällhus smile

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
volvodrajvor
29 december 2015 · 313 Inlägg

Fungerar bra nu, inga felkoder och allt är stabilt, mycket bättre respons än innan, helt annan känsla i gaspedalen.

Det som var jobbigast var att jag fick knipsa av kabeln som går till spjällhuset då själva kontakten inte kunde slinka igenom ett trångt utrymme vid motorn, kabeln var typ dragen genom en ögla eller ngt.. kanske är annorlunda på andra bilar eller så var jag klumpig tongue sen sitter huset med fyra bultar som går att komma åt efter man tagit bort tryckröret så det var rätt enkelt att plocka ut. Därefter tar man av det alulocket som sitter fastlimmat, därinne sitter elektroniken fast det ligger massa epoxi ovanpå som skyddar som man måste skrapa bort, en dremmel kan vara bra där, annars går väl en skruvmejsel fast blir mer jobb då, därefter ska man kapa en ledning som går mellan gamla sensorn och huvudprocessorn (står i manualen). Sen kan man skruva loss den gamla sensorn, svarta plastkåpan på sidan och ta loss den och kapa axeln som sticker ut jämns med (man förstår när man ser det smile) därefter ska magneten träs på axeln och bulten skruvas fast med loctite. Magneten går att rotera litegrann, gå tillbaka till bilen och koppla in spjällhuset, vrid på axeln så spjället öppnas helt och mät med multimtern på sensorn som sitter på andra sidan (där sitter två sensorer, en på varje sida, dock bytar man bara den ena, kopplar loss båda de gamla och drar kablar från den nya sensorn till båda de gamla kontakterna, så pajjar den nya sensorn är det slutkört tongue med det gamla systemet kunde en sensor paja helt men ändå funka på den andra, ajja..), sen mät spänningen på helt stängt spjäll, och halvöppet spjäll, 3 värden).

Nu kan man rotera magneten och justera så att den nya sensorn ger identisk spänning som de gamla. Sen är det bara att montera fast allt och provköra, vill man ha det perfekt kan man fylla med epoxi igen..

Tror det var denna: http://m.ebay.co.uk/itm/ELECTRONIC-CONT … 0408.m2460
http://www.ebay.com/itm/NEW-Contactless … mp;vxp=mtr

Vad behöver man: ny sensor, flytande packning, lödkolv, tenn, multimeter, bågfil, packning mellan insug och spjäll.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang