4874
Sök

de bara piper från högtalarna! hjälp

45 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
Hjälp!
vet inte om det finns redan någon tråd om detta men ja behöver hjälp!
Var ute och meckade me bilen då´jag plötsligt skulle köra iväg och de bara började pipa i mina framhögtalare. högtalarna är kopplade till ett mds gp2 slutsteg!
Kan det vara att jorden inte räcker eller e dålig! någon som vet?
behöver akut hjälp!

Vårdare!
60 Inlägg
25 juni 2006
atingen dålig jord, att du har dragit rca jämns med nån strömkabel av bått slag...lr bränd låg nivå om de e en bränd låg nivå så.... så får du skala av L/svart o sätta dit en ringhylsa och jorda den på stereon lr dylikt,, då blir du av me det iriterande generator vinet !
testa dom 2 första grejorna.... e de inte nån av dom så garanterar ja att de e en bränd lågnivå... hade de probet på min stereo!

Opel Power ''Fresh Thinking Better Cars''

45 Inlägg
25 juni 2006
Trådstartare
men om det e bränd lågn. Vad ska jag göra då? ligger felet i stereon eller i slutsteget? men jag kör en baslåda med slutsteg ifrån samma lågnivåutgång på stereon och det fungerar fortfarande! då borde det vara riktigt dålig jord. men varför piper de? förstår inte! HJÄLP

Vårdare!
60 Inlägg
26 juni 2006
piper... det tjuter väll om högtalarna är du gasar? och de smäller i hö
gtalarna när du byter låt?
tjut kan vara vin från generatorn som ström kabeln till steget ''snappar upp''

45 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
tjo!
har inte ens gasat! bara startat bilen. kan det vara en riktigt dålig jord då? testar me att fixa en bättre jord till en börja med! tack så länge!

Vårdare!
60 Inlägg
26 juni 2006
gör de men när du gasar antar jag att det ''viner'' mer i högtalaren ?

45 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
jo det kan vara så! ska ut och testa när det slutat regna:D sitter och läser på mds hemsida just nu.

Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Vinande/tjutande störningar beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsad plåt. Huvudenhet och slutsteg ska helst ha samma jordpunkt.

2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.

Vårdare!
60 Inlägg
26 juni 2006
som sagt smile

45 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
nu har jag varit ute och meckat med ljudet. fixat en ny jord samt varit iväg och köpt ett störningsfilter. men inget av de hjälpte. kan det inte räcka med att dra en kabel ifrån batteriet direkt till slutsteget istället för att jorda den chassit? då slipper man generatorljudet. eller får man inte göra så?

914 Inlägg
27 juni 2006
hmm låter som att ni försöker gå förbi problemet istället för att ta reda på varför det vart problem..
Om jag förstod ditt första inlägg så har du inte haft några problem innan med ljudet men fick det efter att ha mekat med den. Vad var det du mekade med ?

45 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
flyttade runt högtalarna i framdörrarna! istället för att ha två i varje dörr snyggade ja till det och monterade ditt en 6½ i varje dörr istället! har fungerat innan så vad felet är just nu har jag ingen anning om! ska åka ner till MDS i Malmö och snacka med dom om problemet!

914 Inlägg
27 juni 2006
kolla så att dina kablar till högtalarna är hela då för har du ett kabelavbrott nånstans så är det inte bra.

45 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Felet är hittat..... var inne och snackade med svensk bilstereo idag. felet är att en Pioneer stereo som jag har (hade) är väldigt känsliga om jorden inte e helt hundra. Så dom kan bränna på lågnivåkontakterna. Och det var felet som har hänt.

914 Inlägg
27 juni 2006
bra det löste sig. Hoppas du sätter lite bättre jord nu då smile

Sök