Min Volvo starta inte...

horsekiller
1 juli 2006 · 747 Inlägg

Som rubriken löd så funka inte min bil... Den dog härom veckan när jag körde med den... Den få bensin fram och jag har bytt alla tänddelar utom tändspolen... Men tndspolen fun ka i en annan bil men inte i min bil... vad är det för fel på skiten... Alltså bilen är min Volvo 240 Tic... Det är 740 Tic motor i... B230 ET

Senast redigerat av 360_sleeper (1 juli 2006)

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Phaetoon
1 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Vilken bil handlar det om?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
chevalillis bilmekaniker
1 juli 2006 · 131 Inlägg

skulle ju kanske kunna vara styrdonet till tändningen..

Drönirettab
1 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Har du kollat om det kommer spänning till tändspolen?

__hogberg__
1 juli 2006 · 1 161 Inlägg

de kan va rotorn.. en polare hade samma problem o bytte allt men de funka inte.. så han bytte de del för del en gång till o tog rotorn först o sen funka den..
så kolla de en gång till..

j_svensson Supra MKIV TT
1 juli 2006 · 69 Inlägg

el spray på kontakterna till spridarna och alla boxana

horsekiller
1 juli 2006 · 747 Inlägg

Har inte kollat om det finns spänning i den... Och jag tro det är vid täningslåset.... Men jag har ju bytt rotorn och fördelarn och kablarna och stiften....

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
horsekiller
1 juli 2006 · 747 Inlägg

någon som vet vad det kan vara eller???

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Drönirettab
1 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Eftersom tändspolen fungerade i en annan bil så ska den vara hel men jag funderade ju på om den får sin spänning till anslutningarna, annars kan den inte ge ut någon gnista.

Kommer det inte spänning så kan det nog vara flera orsaker som tex trasig säkring, lös kabel osv.
Multimetern får väl plockas fram i så fall.

horsekiller
3 juli 2006 · 747 Inlägg

Är det någon mer som vet..

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
brelasten
3 juli 2006 · 274 Inlägg

först, tar du bort sladden till luftmasse mätaren o kollar om han går igång, gör han de så går han dyng dåligt , de e som ett slags nödläge, ingenskillnad så tar du multimetern o kollar om de kommer ström te spridarna och gör de inte det så e de spridar steget som e kasst.. de har ja ett extra liggandes som du kan få köpa för en billig penning..

fyllo
horsekiller
3 juli 2006 · 747 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom tändspolen fungerade i en annan bil så ska den vara hel men jag funderade ju på om den får sin spänning till anslutningarna, annars kan den inte ge ut någon gnista.

Kommer det inte spänning så kan det nog vara flera orsaker som tex trasig säkring, lös kabel osv.
Multimetern får väl plockas fram i så fall.

Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
horsekiller
3 juli 2006 · 747 Inlägg

brelasten skrev:
först, tar du bort sladden till luftmasse mätaren o kollar om han går igång, gör han de så går han dyng dåligt , de e som ett slags nödläge, ingenskillnad så tar du multimetern o kollar om de kommer ström te spridarna och gör de inte det så e de spridar steget som e kasst.. de har ja ett extra liggandes som du kan få köpa för en billig penning..

Men den få ju fram bensin till spridarna ju frstiften är blöta... Kan ju inte vara luftmasse  mätaren för helöler... Förtändspolen ge ju ingengnista.. det är just det som är problemt just nu.. och spolen är hel.... för den funka ju i en annan bil...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
HaSSwE
3 juli 2006 · 10 Inlägg

kolla all jord...

hade samma fel på min 760tic engång i tiden.

Drönirettab
3 juli 2006 · 21 761 Inlägg

360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

Xoff Volvo tönt... =)
4 juli 2006 · 2 344 Inlägg

skruva ur ett stift, koppla kablen på den håll den mot blocket/toppen å be någon köra på starten, då ser du ju om du har gnista, akta bara bensin ångorna...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
horsekiller
4 juli 2006 · 747 Inlägg

Drönirettab skrev:

360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

Japp det är en 81.a.. ska kolla detta nu medesamma...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
horsekiller
4 juli 2006 · 747 Inlägg

Xoff skrev:
skruva ur ett stift, koppla kablen på den håll den mot blocket/toppen å be någon köra på starten, då ser du ju om du har gnista, akta bara bensin ångorna...

Har jag ju gjort redan...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
horsekiller
4 juli 2006 · 747 Inlägg

Drönirettab skrev:

360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

hmmm... Nu känner jag mej jätte skenerad... Så jävla pinsamt.. Va bara säkringen... Men trodde det ina skulle vara säkring till den.. Tack för hjälpen

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Drönirettab
4 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Har råkat ut för samma sak när jag gick gymnasiet och hade en 140, som tur var så var jag ganska nära hemmet så att jag kunde hämta min far. Han frågade om jag hade kollat säkringarna men det hade jag inte gjort just för att jag inte trodde att tändspolens spänning var kopplad till en säkring. Skämdes lite då. Men man glömmer ibland att kolla säkringarna, så enkelt är det.

Kul att du hittade felet iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang