4879
Sök

Piper ur högtalarna?:S

225 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Tjena!
Jag satte in 6*9 i min 740 och ett steg å när allt var färdig kopplat sticker jag ut med bilen å då jag gasar på piper det ur högtalarna. Ju mer man gasar desto högre piper det, å det är bara från de nya högtalarna. När man bromsar sprakar det till i högtalarna också. Vad kan det vara för fel?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
2 juli 2006
Låter som generatorvin!
Har du kollat så inte signalkablarna ligger bredvid strömkabeln? smile

225 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Japp, jag drog strömkabeln på ena sidan av bilen och signalkablarna på den andra. Kan det vara jordfel?

10 287 Inlägg
2 juli 2006
Låter som jordfel. Försiktig så du inte knäcker signaljorden i din stereo. Kolla jorden noga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

225 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
okej, tack för hjälpen:)

45 Inlägg
3 juli 2006
Hade samma fel själv. eller något liknande!

Det viner/tjuter i högtalarna när motorn är på, varför?

Vinande/tjutande störningar beror på att slutsteget och stereon inte har samma jordpotential mot batteriet eller att signalkabeln ligger för nära strömkabeln och på så sätt tar upp störningar. Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad.

Åtgärder:
1. En bättre jordpunkt för slutsteget. Jordkabeln ska vara lika grov som strömkabeln och plåten ska slipas helt rent. Tänk på att inte jorda i punktsvetsad plåt. Huvudenhet och slutsteg ska helst ha samma jordpunkt.

2. Lågnivåkabeln och strömkabel ska dras på varsin sida om bilen, annars är risken för störningar stor.

funkar inte något av de så kan det t.om vara lågnivåutgången på stereon som har bränt! så var det i mitt fall! lycka till

Sök