3272
Sök

Symptom vid problem med tempgivare (G62)? Audi A4 1.8T -04

690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#1
Jag har lite problem och börjar misstänka att jag kan ha problem med tempgivaren?!?

Ibland så har jag något som kan liknas limpmode...
från kallstart så laddar den endast 0.3 bar (bör ladda ca 1bar) (motorn i sig låter normal och går normalt, men turbon laddar ej som den ska vilket gör att bilen är mycket slöare)
Detta är som sagt bara till och från och det släpper efter ett tag och bilen går som normalt
När det inträffar så har så vitt jag kan minnas kylfläkten gått upp på max från start... låter som ett turbopropp-plan och slutar ej på ett tag
Tempen i övrigt har jag inga problem med.. går stadigt upp till 90 grader och lägger sig där...

Som sagt kan detta vara problem med G62 trots att det endast är sporadiskt och endast från start och har alltid slutat efter en sträcka och då gått helt normalt igen...??
Har ingen motorlampa som varken blinkat eller tänts och tyvärr har jag ej kollat felkoder

Audi A4 quattro 1.8T 190 -04

Mvh
Lars

337 Inlägg
18 september 2010
#2
Tempgivarn talar om för styrdonet vad vattnet har för temp, funkar inte denna som den ska så kan det bli så att styrdonet tror hela tiden att motorn är kall även fast vattnet är stabilt på 90grader. och om en varm motor får en luft/bränsle/tändning för en kall motor så kan det nog bli lite knas, dock bör väl inte laddet springa hit o dit tycker jag. men som sagt, en tempgivare kostar inte många kronor och sitter som en bult med en sladd i på kylaren så det är enkelt att byta.


690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#3
Det är en dubbeltempgivare... en sitter fram där du menar och en sitter i bakkant av motorn och är ett h-vete att byta enl uppgift...

Sitter en svart i fronten på kylaren och en grön i motorn, och vad jag hört brukar det tyvärr vara den bakre som krånglar oftast

562 Inlägg
18 september 2010
#4
AEN skrev:
Det är en dubbeltempgivare... en sitter fram där du menar och en sitter i bakkant av motorn och är ett h-vete att byta enl uppgift...

Sitter en svart i fronten på kylaren och en grön i motorn, och vad jag hört brukar det tyvärr vara den bakre som krånglar oftast

Givaren på kylaren ger signal till Kylfläkten, kanske kan den användas som backup till motorstyrenheten om givaren på motorn ger upp.

9-5 Aero Sedan -05

690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#5
Det lustiga är ju att det är till och från..
Vet att folk som haft problem med G62an fått ryckig gång och ladd problem och då konstant, men min går jämnt och fint utöver att den som sagt blir kraftlösare pga det låga laddet

att den laddar 0.3 med en peak 0.5bar tyder ju på grundladd vilket det blir i limpmode, men så vitt jag vet så slutar väl inte limpmodet förän du startar om bilen... min återgår ju till normalt läge självt efter ett tag... och då laddar den upp som vanligt till ca 1bar med peak på 1.1-1.2bar

Kan som sagt temgivaren ge dessa symptom (utöver fläkten som är lite mer självklart) ??
Senast redigerat av AEN (18 september 2010)

261 Inlägg
18 september 2010
#6
fläkten på dessa a4:or är styrd med ett styrdon , dom brukar ge upp. men kolla upp det riktigt först innan du byter nåt. har även hänt att lilla elfläkten kortslutits så både går konstant


690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#7
Dom går ju inte konstant, utan när problemet inträffar så går den på max när jag startar bilen... men slutar efter ett tag (svårt att säga när när man kör) men kanske ett par minuter går den på max vid start... kan klocka det nästa gång det händer, men det har inte inträffat på en 3 dagar nu...

Men själva tempgivarna styr väl om fläktarna ska sättas igång eller inte? ECU får signaler från tempgivarna och skickar signal till styrdoner som slår igång fläkten  i rätt hastighet?!?

261 Inlägg
18 september 2010
#8
joo, dock brukar styrdonen få spel och köra igång fläktarna när som


690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#9
mm ok... men detta i sig borde ju inte få laddtryket att sänkas eller ge andra motorproblem utöver att själva fläkten då går... ok motorn blir inte varm lika fort, men inte saker som påverkar motorn och driften i övrigt? eller har jag helt fel nu??

261 Inlägg
18 september 2010
#10
nää , det drabbar bara fläktarna.


690 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#11
ok... men då låter det ju mer troligt att det är något annat som orsakar detta... eftersom fläktarna och ladd problemet till synes verkar hänga ihop... skulle kunna vara 2 separata problem men det låter ju mindre troligt eftersom dom sker samtidigt
men tack ändå :-)


Sök