Volvo 245 gl motor byte

bjurssebbe Tokern
21 september 2010 · 361 Inlägg

Tjena, jag tänkte kolla om nån vet hur mycket max effekt man får ha i en orginal volvo 245 gl? smile
för jag funderar och stoppa i en turbo motor eller en 16v smile

Tacksam för svar // Sebbe

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!
Volkswagen Passat "3c b6" (2006)
Volvo 850 t-5r "Oliven" (1995)
Audi A4 B5 "Rudolf" (1996)
Saab_ludde
16 december 2010 · 255 Inlägg

tror maxeffekten  ligger på 170hk

Hopstadius
16 december 2010 · 93 Inlägg

Saab_ludde skrev:
tror maxeffekten  ligger på 170hk

FEL!

Standard:
200hk och 218Nm
Med ventilerade frambromsar och 1031 Bakaxel:
220hk och 275Nm 

Är det som gäller för Volvo 240

Bifogar även reglerna för motorbyten i bilar

AVGASREGLER
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.


Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare

Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

Senast redigerat av Hopstadius (16 december 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang