21 september 2010
Trådstartare
Lite om bilen:
Volvo 740 GL - B230F
1987
269800 mil
Modifikationer: Sportluftfilter från b - tema sitter på just nu.
Felet:
Bilen startar, ibland får man hålla lite längre på startmotorn så att den går igång.
Bilen varvar sakta uppåt om man petar försiktigt på gasen, men sen gasar man lite till eller fullt så kommer "blödder" ljudet fram och den får kämpa för att komma tillbaka igen på tomgång när man släpper gasen för att den inte ska dö, om inte så skakar/rycker det till och, det blir tyst en liten stund och man tror den dör men sen kommer den tillbaka på tomgång, ibland dör den helt och man får börja om från början. Varvräknaren går ner sakta men säkert ner mot noll när den börjar dö, har hört att hallgivaren börjar ge med sig då.
Lät litegrann som att den baktände genom luftfiltret för att det small till 1 - 2 ggr, och sen när jag stängde av luktade det bränt.
Om det skulle va till nån hjälp så lyser "trasig glödlampa" lampa i instrument panelen hela tiden och hb bromsljus lyser konstant medans p - ljus hf lyser på halvglöd, tror det är ett jordfel.
Felet har kommit av och till ibland, när det har regnat kan felet komma också men då sprutar man lite 5-56 på tänd delar och lmm kontakt och då blir allt frid och fröjd igen, alltså när bilen är kall och det är fuktigt ute.
Jag har bytt följande: Tändstift, Effektsteg, Relä till bränslepump.
Bilen servades i maj, då byttes: Olja och filter, Luftfilter, Bränslefilter.
Saker som bytts sen tidigare, alltså inte av mig: Tändfördelare, rotor och tändkablar.
Senast redigerat av Adde129 (22 september 2010)