3830
Sök

Vilken bensin kör ni på? (95, 96 eller 98?)

37 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#1
vilken  Bensin 95, 96 och 98 köper ni till bilen?


Fixade till topic så man förstår vad tråden handlar om, det borde väl inte vara så svårt att göra själv? /Redbull
Senast redigerat av Redbull (4 juli 2006)

Opel Vectra

Wankel
1 080 Inlägg
4 juli 2006
#2
alltid kört 95 i peggan, men det går bara att köra 98 i nya bilen

MDS Västerås

674 Inlägg
4 juli 2006
#3
kör på 99

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
4 juli 2006
#5
Kör på 98, drar mindra bensin då, så det blir billigare i längden

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

2 594 Inlägg
4 juli 2006
#6
Trozzo skrev:
Kör på 98, drar mindra bensin då, så det blir billigare i längden

jasså?? f

353 Inlägg
4 juli 2006
#7
ghost_boy83 skrev:
Trozzo skrev:
Kör på 98, drar mindra bensin då, så det blir billigare i längden

jasså?? f

Är det verkligen sant att de gör de?

Vpower borde dra ännu mindre då??

Någon som vet om man får nån extra effekt av vpower? Eller är det bara myt??

Personligen tror jag att man kanske får lite effekt men tror knappast att man märker av det...jag har inte märkt någe iaf...

Enjoy....

Moderator+
1 081 Inlägg
4 juli 2006
#8
Kör på 98 och har alltid gjort, inbillar mig att bilen drar något mindre samt går något bättre smile Hur som är det svindyrt vilket man än väljer och 30 öre per liter gör ingen större skillnad...

Mvh

Vem jag?

1 161 Inlägg
4 juli 2006
#9
ja körde på olje blandat från moped ett tag när ja inte hade pengar så ja kunde tanka smile

5 Inlägg
4 juli 2006
#10
98an blir de i min tank.
Anledning: Trimmad törboh


Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
4 juli 2006
#11
98 här med...anledningen...har fått för mej att den drar mindre plus att 95 känns så gammal :Pfråga mej inte varför big_smile

BMW Power
2 362 Inlägg
4 juli 2006
#12
98.

Har hört att V-Power inte är 99 "längre". Att det är 98 nu.
Men vad vet jag.

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

1 231 Inlägg
4 juli 2006
#13
Ska försöka mig på att förklara varför den skulle dra mindre tongue Rätta mig om jag har fel.

Det är lika mycket energiinnehåll i 95 som 98 men 98 (eller något med högre oktantal) tål högre temperatur och tryck innan det självantänder. Det betyder ju att motorn inte spikar lika lätt och på det viset kan man köra mer motoreffektivt.

Mitt projekt: Evo III

2 594 Inlägg
4 juli 2006
#14
pratat med en mack ägare förut och bensinen nu mera är mer ellr mindre utspädd med en massa skit så det är jätte svårt att säga att det är 99oktanigt osv tex jetts brännsle var bara på 93,5 oktanigt enligt tester,och det är bara för att mjölka ur varenda krona eftersom det längre inte finns några råolje reserver kvar, så det är därför bilarna går sämmre och sämmre vet flerastyken som bilarna börjar rycka och bara lägger av tror att det är pga soppan,ja

BMW Power
2 362 Inlägg
4 juli 2006
#15
ghost_boy83 skrev:
pratat med en mack ägare förut och bensinen nu mera är mer ellr mindre utspädd med en massa skit så det är jätte svårt att säga att det är 99oktanigt osv tex jetts brännsle var bara på 93,5 oktanigt enligt tester,och det är bara för att mjölka ur varenda krona eftersom det längre inte finns några råolje reserver kvar, så det är därför bilarna går sämmre och sämmre vet flerastyken som bilarna börjar rycka och bara lägger av tror att det är pga soppan,ja

Mm, det jag menade med 99 oktan med, att det inte är 99.

BMW, bogsering med wire :/

460 Inlägg
4 juli 2006
#16
Oktantal
Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning".

Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.



A.E
bilverkstadsägare i 25år

ingen aning
687 Inlägg
4 juli 2006
#17
men vad har metanol för oktan då??

det dom kör med i dragracebilar...
Senast redigerat av volvo_240_tic (4 juli 2006)

även zebran har sina fläckar

2 594 Inlägg
4 juli 2006
#18
carawelle skrev:
Oktantal
Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.

100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.

95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.

Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning".

Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.



A.E
bilverkstadsägare i 25år

ja nyare bilar är ju förinställda på ett oktantal oftast 95 beroende på land men är inte soppan det oktan talet utan kange lägre så resulterar ju det till att bilarna går sämmre, som jag fattade är 98 ungefär samma som 95 för nått årsen men va vet jag

1 833 Inlägg
4 juli 2006
#19
Jag tankar alltid 98.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
4 juli 2006
#20
Tankar 98. Snart dax för trim:)


Sök