Kör på 98 och har alltid gjort, inbillar mig att bilen drar något mindre samt går något bättre Hur som är det svindyrt vilket man än väljer och 30 öre per liter gör ingen större skillnad...
Ska försöka mig på att förklara varför den skulle dra mindre Rätta mig om jag har fel.
Det är lika mycket energiinnehåll i 95 som 98 men 98 (eller något med högre oktantal) tål högre temperatur och tryck innan det självantänder. Det betyder ju att motorn inte spikar lika lätt och på det viset kan man köra mer motoreffektivt.
pratat med en mack ägare förut och bensinen nu mera är mer ellr mindre utspädd med en massa skit så det är jätte svårt att säga att det är 99oktanigt osv tex jetts brännsle var bara på 93,5 oktanigt enligt tester,och det är bara för att mjölka ur varenda krona eftersom det längre inte finns några råolje reserver kvar, så det är därför bilarna går sämmre och sämmre vet flerastyken som bilarna börjar rycka och bara lägger av tror att det är pga soppan,ja
pratat med en mack ägare förut och bensinen nu mera är mer ellr mindre utspädd med en massa skit så det är jätte svårt att säga att det är 99oktanigt osv tex jetts brännsle var bara på 93,5 oktanigt enligt tester,och det är bara för att mjölka ur varenda krona eftersom det längre inte finns några råolje reserver kvar, så det är därför bilarna går sämmre och sämmre vet flerastyken som bilarna börjar rycka och bara lägger av tror att det är pga soppan,ja
Mm, det jag menade med 99 oktan med, att det inte är 99.
Oktantal Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.
100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.
95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.
Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning".
Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.
Oktantal Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.
100-oktanig bensin självantänder lika lite som ett ämne som heter 2,2,4-trimetylpentan. Det kallades tidigare iso-oktan, och fick ge namn åt bensinens oktan-värde. 100 oktan är en väldigt låg risk för självantändning. Noll oktan självantänder lika lätt som ämnet heptan, en alldeles för lätt självantändning.
95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.
Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning".
Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver.
A.E bilverkstadsägare i 25år
ja nyare bilar är ju förinställda på ett oktantal oftast 95 beroende på land men är inte soppan det oktan talet utan kange lägre så resulterar ju det till att bilarna går sämmre, som jag fattade är 98 ungefär samma som 95 för nått årsen men va vet jag