3358
Sök

Biltemas varvräknare, koppla in hur? (Saab 900)

853 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag undrar hur man kopplar in en varvräknare till en Saab 900 -97 årsmod.

Är det svårt?

Var hittar man alla kablar man ska pilla med? Måste man riva bort en massa panel?

Svara så utförligt du kan!

Tack på förhand

Nybliven saab ägare

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#2
Är det en turbo eller sugmotor?


1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#3
1 sladd till - på tändspolen. en till jord, en till belysning samt en till själva varvräknar funktionen. jag satte båda ström kablarna på cigguttaget som sätts på i samband med tändning. vissa tycker det är ful lösning, jag tycker det är super!

_----------'

853 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#4
_DamnIt skrev:
Är det en turbo eller sugmotor?

2.0 liters 184 hästars - turbo

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#5
okej, då har jag genast ingen aning. Är ju separata tändspolar till alla stift..

Plus, duger inte original? Tyckte den fungerade alldeles ypperligt!


853 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#6
sleepyoh skrev:
1 sladd till - på tändspolen. en till jord, en till belysning samt en till själva varvräknar funktionen. jag satte båda ström kablarna på cigguttaget som sätts på i samband med tändning. vissa tycker det är ful lösning, jag tycker det är super!

Okej! Men vad hittar jag kabelhärvorna där jag ska sätta fast sladdarna från räknarn? Om jag vill göra det på det snygga sätter. wink

1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#7
Johanness skrev:
sleepyoh skrev:
1 sladd till - på tändspolen. en till jord, en till belysning samt en till själva varvräknar funktionen. jag satte båda ström kablarna på cigguttaget som sätts på i samband med tändning. vissa tycker det är ful lösning, jag tycker det är super!

Okej! Men vad hittar jag kabelhärvorna där jag ska sätta fast sladdarna från räknarn? Om jag vill göra det på det snygga sätter. wink

det folk brukar göra är, vad jag vet iallafall, är att de sätter belysningen till varvräknaren på valfri lampa bakom instrument panelen, som tänds när du sätter på tändningen. jorden på valfri jordpunkt. var man rekommenderas att ta ström ifrån vet jag inte, huvudsaken är ju att du iaf får ström när du har tändningen igång. vet många som har kopplat till säkringsdosan på någon bra säkring.

på tändspolen i din bil bör en kontakt vara märkt med -, dit kopplar du varvtalssignalen till varvräknaren.

är egentligen inget vetenskap, koppla in strömsladdarna där du har ström vid tändning, förslags vis cig utaget.

EDIT: Eftersom du tydligen har separata tändspolar har jag tyvärr inte den blekaste aning om hur man gör hmm
Senast redigerat av sleepyoh (3 oktober 2010)

_----------'

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#8
sleepyoh skrev:
Johanness skrev:
sleepyoh skrev:
1 sladd till - på tändspolen. en till jord, en till belysning samt en till själva varvräknar funktionen. jag satte båda ström kablarna på cigguttaget som sätts på i samband med tändning. vissa tycker det är ful lösning, jag tycker det är super!

Okej! Men vad hittar jag kabelhärvorna där jag ska sätta fast sladdarna från räknarn? Om jag vill göra det på det snygga sätter. wink

det folk brukar göra är, vad jag vet iallafall, är att de sätter belysningen till varvräknaren på valfri lampa bakom instrument panelen, som tänds när du sätter på tändningen. jorden på valfri jordpunkt. var man rekommenderas att ta ström ifrån vet jag inte, huvudsaken är ju att du iaf får ström när du har tändningen igång. vet många som har kopplat till säkringsdosan på någon bra säkring.

på tändspolen i din bil bör en kontakt vara märkt med -, dit kopplar du varvtalssignalen till varvräknaren.

är egentligen inget vetenskap, koppla in strömsladdarna där du har ström och det är lätt tillgängligt bara smile.

Enda problemet så som du förklarar det, är att 900 turbo inte har en tändspole, den har separat spole till vart stift


1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#9
_DamnIt skrev:
sleepyoh skrev:
Johanness skrev:

Okej! Men vad hittar jag kabelhärvorna där jag ska sätta fast sladdarna från räknarn? Om jag vill göra det på det snygga sätter. wink

det folk brukar göra är, vad jag vet iallafall, är att de sätter belysningen till varvräknaren på valfri lampa bakom instrument panelen, som tänds när du sätter på tändningen. jorden på valfri jordpunkt. var man rekommenderas att ta ström ifrån vet jag inte, huvudsaken är ju att du iaf får ström när du har tändningen igång. vet många som har kopplat till säkringsdosan på någon bra säkring.

på tändspolen i din bil bör en kontakt vara märkt med -, dit kopplar du varvtalssignalen till varvräknaren.

är egentligen inget vetenskap, koppla in strömsladdarna där du har ström och det är lätt tillgängligt bara smile.

Enda problemet så som du förklarar det, är att 900 turbo inte har en tändspole, den har separat spole till vart stift

jo, ditt inlägg syntes inte konstigt nog före jag skrev mitt.

_----------'

853 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#10
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:
sleepyoh skrev:

det folk brukar göra är, vad jag vet iallafall, är att de sätter belysningen till varvräknaren på valfri lampa bakom instrument panelen, som tänds när du sätter på tändningen. jorden på valfri jordpunkt. var man rekommenderas att ta ström ifrån vet jag inte, huvudsaken är ju att du iaf får ström när du har tändningen igång. vet många som har kopplat till säkringsdosan på någon bra säkring.

på tändspolen i din bil bör en kontakt vara märkt med -, dit kopplar du varvtalssignalen till varvräknaren.

är egentligen inget vetenskap, koppla in strömsladdarna där du har ström och det är lätt tillgängligt bara smile.

Enda problemet så som du förklarar det, är att 900 turbo inte har en tändspole, den har separat spole till vart stift

jo, ditt inlägg syntes inte konstigt nog före jag skrev mitt.

Så det går inte att koppla in en varvräknare?

Ni pratar om kablar bakom instrumentpanelen osv. hur kommer jag in dit?

1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#11
Johanness skrev:
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:
Enda problemet så som du förklarar det, är att 900 turbo inte har en tändspole, den har separat spole till vart stift

jo, ditt inlägg syntes inte konstigt nog före jag skrev mitt.

Så det går inte att koppla in en varvräknare?

Ni pratar om kablar bakom instrumentpanelen osv. hur kommer jag in dit?

vet inte hur det är på  saab,men på volvo 240 sitter allting skruvat / plastgrejer man vrider 90grader för att få loss. på volvo 850 sitter det skruvar i fläkthålen och sådant. lättast är nog en haynes bok, eller googla / titta runt. var försiktig och kom ihåg var du lägger sakerna, tänk på att ha bra belysning också. hjälper mycket.

hur du kopplar in sjävla signalen till varvräknaren får någon annan svara på. roll
Senast redigerat av sleepyoh (3 oktober 2010)

_----------'

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#12
Det enda jag undrar över är varför du vill använda biltemas väldigt felande varvräknare när du har en väldigt bra original i bilen?


853 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#13
_DamnIt skrev:
Det enda jag undrar över är varför du vill använda biltemas väldigt felande varvräknare när du har en väldigt bra original i bilen?

Vill experimentera lite, samtidigt lära mig lite mer om elen i bilar.

1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#14
_DamnIt skrev:
Det enda jag undrar över är varför du vill använda biltemas väldigt felande varvräknare när du har en väldigt bra original i bilen?

vad är det som är så felande med dessa då? Jag har använt deras billiga stora, analoga med stativ, i flera olika bilar med enbart bra resultat. sen att den ser lite old-school ut är ganska soft också  roll

har du några dåliga erfarenheter personligen eller har du bara hört saker? neutral synd om du haft tråkiga reslutat hmm

_----------'

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#15
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:
Det enda jag undrar över är varför du vill använda biltemas väldigt felande varvräknare när du har en väldigt bra original i bilen?

vad är det som är så felande med dessa då? Jag har använt deras billiga stora, analoga med stativ, i flera olika bilar med enbart bra resultat. sen att den ser lite old-school ut är ganska soft också  roll

har du några dåliga erfarenheter personligen eller har du bara hört saker? neutral synd om du haft tråkiga reslutat hmm

Talar faktiskt av egen erfarenhet! Jag gjorde som så att i min fiesta (utan varvärknare) så ställde jag nålen i mätaren på varvtalet jag hade när jag låg i 100km/h, och då visade det sig att den visade olika varvtal var gång jag startade bilen. Därför anser jag inte att den är pålitlig för 5öre! Ger en fingervisning om var i varvtalen man ligger på ett ungefär, men inget jag skulle lita på i övrigt!


Är något i denna stilen jag hade i bilen http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rvraknare/
Senast redigerat av _DamnIt (3 oktober 2010)


1 319 Inlägg
3 oktober 2010
#16
_DamnIt skrev:
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:
Det enda jag undrar över är varför du vill använda biltemas väldigt felande varvräknare när du har en väldigt bra original i bilen?

vad är det som är så felande med dessa då? Jag har använt deras billiga stora, analoga med stativ, i flera olika bilar med enbart bra resultat. sen att den ser lite old-school ut är ganska soft också  roll

har du några dåliga erfarenheter personligen eller har du bara hört saker? neutral synd om du haft tråkiga reslutat hmm

Talar faktiskt av egen erfarenhet! Jag gjorde som så att i min fiesta (utan varvärknare) så ställde jag nålen i mätaren på varvtalet jag hade när jag låg i 100km/h, och då visade det sig att den visade olika varvtal var gång jag startade bilen. Därför anser jag inte att den är pålitlig för 5öre! Ger en fingervisning om var i varvtalen man ligger på ett ungefär, men inget jag skulle lita på i övrigt!


Är något i denna stilen jag hade i bilen http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rvraknare/

Precis en sådan jag menade, har det just nu i jobb 240n, och jag tycker att det har stämt precis, har ju iof ingen annan varvräknare att jämföra med i den bilen. Hade den i en annan 240 innan denna och då fungerade den också okej. Men jag ska tamejfan ta och göra som du gjorde i morgon, blir ungefär 10 start/stopp per dag och 30 min emellan så det blir anteckningsblock och jämföra. lol

sry för Oft
Senast redigerat av sleepyoh (3 oktober 2010)

_----------'

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 oktober 2010
#17
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:
sleepyoh skrev:

vad är det som är så felande med dessa då? Jag har använt deras billiga stora, analoga med stativ, i flera olika bilar med enbart bra resultat. sen att den ser lite old-school ut är ganska soft också  roll

har du några dåliga erfarenheter personligen eller har du bara hört saker? neutral synd om du haft tråkiga reslutat hmm

Talar faktiskt av egen erfarenhet! Jag gjorde som så att i min fiesta (utan varvärknare) så ställde jag nålen i mätaren på varvtalet jag hade när jag låg i 100km/h, och då visade det sig att den visade olika varvtal var gång jag startade bilen. Därför anser jag inte att den är pålitlig för 5öre! Ger en fingervisning om var i varvtalen man ligger på ett ungefär, men inget jag skulle lita på i övrigt!


Är något i denna stilen jag hade i bilen http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rvraknare/

Precis en sådan jag menade, har det just nu i jobb 240n, och jag tycker att det har stämt precis, har ju iof ingen annan varvräknare att jämföra med i den bilen. Hade den i en annan 240 innan denna och då fungerade den också okej. Men jag ska tamejfan ta och göra som du gjorde i morgon, blir ungefär 10 start/stopp per dag och 30 min emellan så det blir anteckningsblock och jämföra. lol

sry för Oft

Precis! Så ställ in den "varvstopsnålen" efter en viss hastighet, och jämför! Min mätare va nog dock modellen precis innan, men tror inte denna är mycket bättre! Men testa och ge ett utlåtande, fick kanske bara tag i ett måndagsex! smile Dock gjorde den ungefär vad jag ville, den visade ungefärligt varvtal iaf! smile


1 944 Inlägg
4 oktober 2010
#18
_DamnIt skrev:
sleepyoh skrev:
_DamnIt skrev:

Talar faktiskt av egen erfarenhet! Jag gjorde som så att i min fiesta (utan varvärknare) så ställde jag nålen i mätaren på varvtalet jag hade när jag låg i 100km/h, och då visade det sig att den visade olika varvtal var gång jag startade bilen. Därför anser jag inte att den är pålitlig för 5öre! Ger en fingervisning om var i varvtalen man ligger på ett ungefär, men inget jag skulle lita på i övrigt!


Är något i denna stilen jag hade i bilen http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rvraknare/

Precis en sådan jag menade, har det just nu i jobb 240n, och jag tycker att det har stämt precis, har ju iof ingen annan varvräknare att jämföra med i den bilen. Hade den i en annan 240 innan denna och då fungerade den också okej. Men jag ska tamejfan ta och göra som du gjorde i morgon, blir ungefär 10 start/stopp per dag och 30 min emellan så det blir anteckningsblock och jämföra. lol

sry för Oft

Precis! Så ställ in den "varvstopsnålen" efter en viss hastighet, och jämför! Min mätare va nog dock modellen precis innan, men tror inte denna är mycket bättre! Men testa och ge ett utlåtande, fick kanske bara tag i ett måndagsex! smile Dock gjorde den ungefär vad jag ville, den visade ungefärligt varvtal iaf! smile

har testat två olika varvräknare från biltema, en stor med shiftlight och en liten 52a , båda visar extremt fel på högre varvtal.. jag handlar aldrig mätare på feltema igen smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil


Sök