Saab 9-3 -06a Batteri problem

Jollen
1 december 2010 · 68 Inlägg

Då var det dags igen för att ge sig ut på ett ärende och komma ner till bilen för att få ett rasslande av alla elektriska prylar med nollställd klocka och blinkande lampor, så har strömmen försvunnit igen.

Vet inte varför och börjar blir lagom irriterande har hänt i varje fall ett par gånger detta år. Det enda jag vilje minnas jag gjorde var att jag la i växeln i back-läge innan jag låste för att inte handbromsen skulle frysa i den kalla natten.

Tycker ändå att bilen och dess batteri bör vara relativt fräscht då det är en sen uttagen -06a, vad vet jag är det dags för ett nytt ?

Vad är det som tjuvdrar eller helt enkelt laddar ur mitt batteri. Kan batteriet laddas ur om jag glömt att låsa bilen ?

Alla svar välkomnas, för nu blir det att sätta batteriet på laddning. Eller är det heldumt att köra startkablar och köra en längre sträcka och ladda upp det ?

Mvh Joel

Sportsedan
1 december 2010 · 457 Inlägg

Är inte bytt batteri på bilen? Har för mig att batterierna håller ganska dåligt på just m06, fick byta tidigt på min 06:a iallafall. Har även hört andra som behövt göra det.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
Drönirettab
1 december 2010 · 21 761 Inlägg

Jollen skrev:
Vad är det som tjuvdrar eller helt enkelt laddar ur mitt batteri. Kan batteriet laddas ur om jag glömt att låsa bilen ?

Det vet jag inte, men gör gärna en "tjuvströmsmätning" för att vara säker på vad som händer med bilen när den är helt avslagen. Batteriet bör vara fulladdat när du kollar upp detta.

Jollen skrev:
Eller är det heldumt att köra startkablar och köra en längre sträcka och ladda upp det ?

Jag anser att man inte ska försöka ladda upp ett urladdat batteri genom att köra "en längre sträcka", då får man i så fall köra många timmar. Ladda upp med batteriladdare istället. smile

Erick
1 december 2010 · 4 767 Inlägg

Tråd rensad på otrevliga och irrelevanta inlägg.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2010 · 17 556 Inlägg

Tycker tvärtemot drönitab att köra en längre sträcka (med så lite förbrukare på som möjligt) är en bra idé! Din generator anpassar laddningen efter batteriet och en timmes körning kan göra gott! Tror på att batteriet är kört! Många bilar körs korta sträckor vid leverans som fabriksnya och oftast med gasen i botten vid lastning/lossning från båt. Ibland startkablas de för att kunna förflyttas. När jag sålde Hyundai hade vi MÅNGA reklamationer på just batterier på bilar som ibland bara var 3 månader gamla! (Dåliga batterier i kombination med starthjälp vid lossning i sverige och sen plattan i mattan...)

Byt!

EDIT: Ibland står de utomhus hos en bilhandlare/lager i 6 månader för att sedan straffstartas med en jumpstart. Gissa själv vad batteriet tycker om det...

Senast redigerat av Dieselsmurfen (1 december 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jollen
1 december 2010 · 68 Inlägg

Tackar för svaren smile Ja det blir ju korta körningar för mig då en tar sig fram och tillbaka från gymmet och affären som oftast. En bekant sa också att den där el-grejen som startar för att få värme på bakrutan och sidospeglarna drar mycket och lätt ur batterier om en kör korta sträckor, något i den stilen sa han. Och den startar ju automatiskt då jag sätter igång bilen.

Får nog se mig om efter ett nytt batteri helt enkelt, några tips på bra och långlivade ?

Hur gör man en sån där "tjuvströmsmätning" som du nämnde Drönirettab ?

Åter igen tack för era svar, jag koppla i kablarna och startade den så nu och körde 1 timme.

Rallyhalle
1 december 2010 · 4 299 Inlägg

Som någon sa tidigare i tråden så är det på MY06 problem med batterierna som blir kassa väldigt fort.
Råkat ut för det i farsans 9-5 -06a och har hänt i många fler -06or.

Så med största sannolikhet om du har originalbatteriet så är det de som är problemet.

Jollen
2 februari 2011 · 68 Inlägg

Var ett tag sedan detta, men på bemärkelsedagen 4 dec så fick jag en go present av vännerna ett nytt batteri smile

Förstod att det var GM's eget som var problemet efter så många likadana svar om 06an.

Tackar, funkar klockrent nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang