3166
Sök

Byta motor från 8v till B230 ft, Volvo 740

70 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Tjenare!

Har en gammal rutten 740 med motor ras som jag tänkte försöka få snurr på. En polare har en B230 FT till salu relativt billigt.

Det är ju som sagt en 8v E-Motorn som sitter i just nu, så jag undrar hur allting fungerar, jag antar att motorfästen inte är någonting som behöver röras men kablar, styrboxar och växellåda passar allting utan att behöva göra en allt för stor operation?

MVH AiRB0x
Senast redigerat av AiRB0x (12 december 2010)

539 Inlägg
12 december 2010
AiRB0x skrev:
Tjenare!

Har en gammal rutten 740 med motor ras som jag tänkte försöka få snurr på. En polare har en B230 FT till salu relativt billigt.

Det är ju som sagt en 16v maskin som sitter i just nu, så jag undrar hur allting fungerar, jag antar att motorfästen inte är någonting som behöver röras men kablar, styrboxar och växellåda passar allting utan att behöva göra en allt för stor operation?

MVH AiRB0x

bara byta motor och motorbalk. sedan reg besikta. eftersom glt och turbo har samma bromsar m.m

70 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Det var en 8v E-Motorn... Tydligen jag som hade otur när jag tänkte. Underlättar det eller försvårar? Besiktning kommer inte att ske då det bara ska vara en lekbil på isen.

415 Inlägg
12 december 2010
Du behöver boxar till ft:n och en kabelhärva. Enklast är en härva från 240 med lh-2,4 då boxar och allt passar direkt, dock behöver man löda dit spridarmotstånd och förlänga lmm-kabel. Allt annat krimskrams så som växellåda motorfästen etc passar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

70 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Okej. Låter inte som att det är ett allt för stort ingrepp. Tack för hjälpen!

Sök