4448
Sök

Köpråd: Volvo 855 Glt/Turbo

Pim_Pim
20 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Tänkte sälja min Volvo 745 SE och köpa en Volvo 855 glt/turbo, vad ska man speciellt kolla efter när man ska köpa en 855 ? Vilka fel brukar förekomma hos denna Volvo modell?
Så jag inte går och köper nått härk..

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av Pim_Pim (20 december 2010)

Pim_Pim
20 december 2010
Trådstartare
#2
Hermansson skrev:
vi kan byta mot v70in smile

Hade det suttit en manuell låda i så smile

8 250 Inlägg
20 december 2010
#3
Oljud i framvagnen från länkarmsbussningar och kränghämmarstag. Oljeläckage från motorn, speciellt bakre vevaxeltätning (den som många av nån anledning kallar packboxen mellan motorn och lådan) med även läckage relaterat till vevhusventilationen som ägarna praktiskt taget aldrig servar efter rekommendationerna. Oljeläckage från oljereturröret är vanligt på turbo.


Pim_Pim
20 december 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Oljud i framvagnen från länkarmsbussningar och kränghämmarstag. Oljeläckage från motorn, speciellt bakre vevaxeltätning (den som många av nån anledning kallar packboxen mellan motorn och lådan) med även läckage relaterat till vevhusventilationen som ägarna praktiskt taget aldrig servar efter rekommendationerna. Oljeläckage från oljereturröret är vanligt på turbo.

Tackar för infon, verkar vara rätt vanliga fel med att de läcker olja lite här och där ?

8 250 Inlägg
20 december 2010
#5
Pim_Pim skrev:
Marlboroman skrev:
Oljud i framvagnen från länkarmsbussningar och kränghämmarstag. Oljeläckage från motorn, speciellt bakre vevaxeltätning (den som många av nån anledning kallar packboxen mellan motorn och lådan) med även läckage relaterat till vevhusventilationen som ägarna praktiskt taget aldrig servar efter rekommendationerna. Oljeläckage från oljereturröret är vanligt på turbo.

Tackar för infon, verkar vara rätt vanliga fel med att de läcker olja lite här och där ?

Jo, det är vanligt. Men det böjar bli gamla bilar och då kommer också läckagen. Men sånt där hänger ihopluite med hur bilen skötts och hur intresserad tidigare ägare ar varit.


Reservdansk
6 271 Inlägg
20 december 2010
#6
Att den läcker olja mellan motor och låda beror ju på att vevhusventilationen inte sköts, som Marlboroman påpekade ovan.

Oljereturens packning mot turbon brukar också kunna vara en klassiker.

Otätt oljelock, eller om det är högt vevhustryck kan det komma lite olja genom oljestickshålet.

Men bortser man från det mellan motor och låda, så är det bara bagateller.
Däremot är det en del arbete att byta bakre vevaxeltätningen, om det läcker mycket där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök