240rally skrev:
1mm = ca 5cc. Det beror lite på kolvar åxå. B23 kolv helt platt, B230 innan -89 grop ca 3cc, B230 efter -89 grop ca 5cc. Räkna ut kompförhållandet så här. Borr x Borr x 3,14 x slaglängd dividerat med 4000 så får du ut vad cylinder volymen är på en cylinder. Ex 96mm x 96mm x 3,14 x 80mm Div 4000 = 578cc. Sen packningen är ca 9 cc för en standard tjock packning (1,2mm), förbrännings rummet blir ju ca 45cc med 2mm planing.
Kompförhållandet blir alltså cyl volym + förbrum och packning = 54cc dividerat med 54cc igen.
Ex 578cc + 54cc = 632cc dividerat med 54cc = 11,7 kg.
Ett bra recept på volvo B23 standard borr är 2mm planat och blocket planat 0,4mm då får du en bra klämmspalt mot toppen och kompet blir 12kg, över det så funkar det inte bra med dagens bensin, V power är ett måste över 11kg
Tändinstållning sen är max 36 grader vid ca 6000 rpm.