Vad ska man ha för extraktorgrenrör Bmw E36 för mer Hk

mats757
2 januari 2011 · 915 Inlägg

Skillnaden är 3%. det är väldigt lite. Betydligt mindre än vad det skiljer mellan olika bromsbänkar. Det är häpnadsväckande vad det kan skilja på en och samma bil men i olika bänkar. Så att, det kan faktiskt vara så att du Egentligen har 3% mer. Det enda raka är att mäta i samma bänk både före och efter en förändring.
Så häng inte läpp för ditt vrid. Din bil är trots allt begagnad också.

Hur det än är, så har du trots allt fått ut mer effekt. MAO så har vridmomentet vid aktuellt varvtal ökat.
Som Sharky tidigare skrivit, har du 100Nm/l så ska du vara nöjd. Hade resultatet varit neråt 90-95Nm/l så skulle jag bekymra mig mer.

Mats

Clintan66
2 januari 2011 · 2 011 Inlägg

Kan rekomendera extraktor röret från Tuningshop Peter. Bra pris också.
Sedan en race cat på det och 2,5 eller 3" resten utav vägen. Hamnar du på c:a 4500-5000:- totalt.

Ska du ge dig på extraktor byte så rekomenderas lyft och gärna om du kan ha den där 1-1.5 dagar. Är relativt svårt att komma till, men det går. Likaså tar det lite tid med förlängning utav kablar till Lambdor och en del svetsande med blåset.

Hojta till om du behöver kabel så fall till lambdorna. Jag har ett par meter kvar som du kan ta.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Clintan66
2 januari 2011 · 2 011 Inlägg
Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Itani skrev:

Peter2008 skrev:

Sharky skrev:
Du har redan ett riktigt bra vrid i original. 280Nm på 2.8L slagvolym är mycket bra. Jämför med e36 M3: 320Nm på 3.0L. Du ligger inte långt efter där.

/Göran

Jo men jag tycker att det är märkligt att jag får mindre vrid. Man ska ju få mer Nm när man chippar bilan vad jag vet men nu gav det mig mindre Nm och mera Hk hur fan är det myligt???

Max vrid på din bil ligger vid 3950 rpm, och max effekt får du när du nått ca 5300 rpm..

Men iallfall angående m50 insuget så kan du använda dig av denna tråden, som förklarar på ett ungefär hur du ska göra för att få ditt insuget på plats.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Thnx man... Hur går det med din bil då??

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

Clintan66 skrev:
Kan rekomendera extraktor röret från Tuningshop Peter. Bra pris också.
Sedan en race cat på det och 2,5 eller 3" resten utav vägen. Hamnar du på c:a 4500-5000:- totalt.

Ska du ge dig på extraktor byte så rekomenderas lyft och gärna om du kan ha den där 1-1.5 dagar. Är relativt svårt att komma till, men det går. Likaså tar det lite tid med förlängning utav kablar till Lambdor och en del svetsande med blåset.

Hojta till om du behöver kabel så fall till lambdorna. Jag har ett par meter kvar som du kan ta.

Ok nice tack för info ska först se om jag kan få tag på M3 grenrör och får jag inte det så får jag chansa på det du sa... Vad ska man ta för race cat 100 eller 300???

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
2 januari 2011 · 613 Inlägg

mats757 skrev:
Skillnaden är 3%. det är väldigt lite. Betydligt mindre än vad det skiljer mellan olika bromsbänkar. Det är häpnadsväckande vad det kan skilja på en och samma bil men i olika bänkar. Så att, det kan faktiskt vara så att du Egentligen har 3% mer. Det enda raka är att mäta i samma bänk både före och efter en förändring.
Så häng inte läpp för ditt vrid. Din bil är trots allt begagnad också.

Hur det än är, så har du trots allt fått ut mer effekt. MAO så har vridmomentet vid aktuellt varvtal ökat.
Som Sharky tidigare skrivit, har du 100Nm/l så ska du vara nöjd. Hade resultatet varit neråt 90-95Nm/l så skulle jag bekymra mig mer.

Mats

Ja vi får se till sommaren när bilen är klar vad man får ut då om jag nu hinner bli klar till sommaren med allt. Vad kan man typ få ut med grenrör race cats ocg insug och 2,5 avg? har du någon aning cirka

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Clintan66
3 januari 2011 · 2 011 Inlägg

Peter2008 skrev:

Clintan66 skrev:
Kan rekomendera extraktor röret från Tuningshop Peter. Bra pris också.
Sedan en race cat på det och 2,5 eller 3" resten utav vägen. Hamnar du på c:a 4500-5000:- totalt.

Ska du ge dig på extraktor byte så rekomenderas lyft och gärna om du kan ha den där 1-1.5 dagar. Är relativt svårt att komma till, men det går. Likaså tar det lite tid med förlängning utav kablar till Lambdor och en del svetsande med blåset.

Hojta till om du behöver kabel så fall till lambdorna. Jag har ett par meter kvar som du kan ta.

Ok nice tack för info ska först se om jag kan få tag på M3 grenrör och får jag inte det så får jag chansa på det du sa... Vad ska man ta för race cat 100 eller 300???

Kör själv med 100, men sport katten ska räcka länge den också. De hade bra priser på dem hos Ridtech.se när jag köpte katten och slutdämparen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
JHJ
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Får jag bara fråga varför man monterar delar från en 325 till 328 tongue? borde inte grejerna vara klenare ?

BMW 328 Coupe "E36" (1998)
Clintan66
3 januari 2011 · 2 011 Inlägg

Nej det är inte så tyvärr. Samma som till min E46:a nu. Den rymmer mer luft. Varför de gjort så vete tusan.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Itani
3 januari 2011 · 55 Inlägg

Peter2008 skrev:

Itani skrev:

Peter2008 skrev:

Jo men jag tycker att det är märkligt att jag får mindre vrid. Man ska ju få mer Nm när man chippar bilan vad jag vet men nu gav det mig mindre Nm och mera Hk hur fan är det myligt???

Max vrid på din bil ligger vid 3950 rpm, och max effekt får du när du nått ca 5300 rpm..

Men iallfall angående m50 insuget så kan du använda dig av denna tråden, som förklarar på ett ungefär hur du ska göra för att få ditt insuget på plats.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Thnx man... Hur går det med din bil då??

Jo det går bra, sitter nu m50 insug och har köpt till en lamelldiffad 328 diff, tror ev. ja ska skaffa ett m3 grenrör eller något annat extraktorrör.   

mvh.

WANTED
3 januari 2011 · 613 Inlägg

JHJ skrev:
Får jag bara fråga varför man monterar delar från en 325 till 328 tongue? borde inte grejerna vara klenare ?

Nej just med insuget så är det så att 328 har mindre en 325 sjukt men sant. Fattar inte varför man gör så men men nu är det så som det är...

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Darkie dARKiE
3 januari 2011 · 5 031 Inlägg

Peter2008 skrev:

JHJ skrev:
Får jag bara fråga varför man monterar delar från en 325 till 328 tongue? borde inte grejerna vara klenare ?

Nej just med insuget så är det så att 328 har mindre en 325 sjukt men sant. Fattar inte varför man gör så men men nu är det så som det är...

Bara för att BOTTENVRIDET ska komma tidigare!! Det enda som händer när man bytar till 325 insug är att man flyttar upp vridet till dem höga varvtalen bilen kommer kännas mer varvillig och piggare på dem höga varvtalen men slöare på dem lägre då bottenvridet är borta.

Gillar man ligga på varvstoppen så rekommenderas detta.
Men 328:ans härliga bottenvrid, var ju något jag uppskattade när jag hade min 328.

Senast redigerat av Darkie (3 januari 2011)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
WANTED
3 januari 2011 · 613 Inlägg

Darkie skrev:

Peter2008 skrev:

JHJ skrev:
Får jag bara fråga varför man monterar delar från en 325 till 328 tongue? borde inte grejerna vara klenare ?

Nej just med insuget så är det så att 328 har mindre en 325 sjukt men sant. Fattar inte varför man gör så men men nu är det så som det är...

Bara för att BOTTENVRIDET ska komma tidigare!! Det enda som händer när man bytar till 325 insug är att man flyttar upp vridet till dem höga varvtalen bilen kommer kännas mer varvillig och piggare på dem höga varvtalen men slöare på dem lägre då bottenvridet är borta.

Gillar man ligga på varvstoppen så rekommenderas detta.
Men 328:ans härliga bottenvrid, var ju något jag uppskattade när jag hade min 328.

Wee då ska jag fan inte ha 325 ans insug. Tack för info fan hade bara varigt sur sen och undrat vart vridet tog vägen...

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
3 januari 2011 · 613 Inlägg

Darkie skrev:

Peter2008 skrev:

JHJ skrev:
Får jag bara fråga varför man monterar delar från en 325 till 328 tongue? borde inte grejerna vara klenare ?

Nej just med insuget så är det så att 328 har mindre en 325 sjukt men sant. Fattar inte varför man gör så men men nu är det så som det är...

Bara för att BOTTENVRIDET ska komma tidigare!! Det enda som händer när man bytar till 325 insug är att man flyttar upp vridet till dem höga varvtalen bilen kommer kännas mer varvillig och piggare på dem höga varvtalen men slöare på dem lägre då bottenvridet är borta.

Gillar man ligga på varvstoppen så rekommenderas detta.
Men 328:ans härliga bottenvrid, var ju något jag uppskattade när jag hade min 328.

Undrar hur det blir om man har insug från en M3 om det nu passar. För jag har en polare i polen som har kört hjäl sin M3 då han var ute och körde nu när det är snö och det vart inte så bra. Ja för han då för nu har jag shansen att köpa den billigt av han eller ja jag tar m3 stolarna grenröret avgassystemet om det passar sen vet jag inte hur det är med motorn om den klarade sig...

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang