3457
Sök

Saab 9000 får sig en renovering och 500+ :) Stor update + bilder på nya agget!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Efter en lång övertalningsperiod så har "Leder of the pack" för Team Fittmek äntligen börjat med sin projekt tråd!
Denna byggs alltså paralellt med von-aron:s blåa 9000 CSR av samma personer men olika ägare smile
Bilen i fråga som ska få sig en rejäl översyn är min röda 9000 i profilen.
Köptes i staden gud glömde, Nässjö, våren 2008. Ett riktigt fint exemplar, få ägare, rostfri och blygsamma 11.000 mil på mätaren.

Sommaren -08 hände det inte så mycket, ett steg 1 från Trollspeed monterades tillsammas med ett fjäderbensstag och PF-bussningar fram.

Sommaren -09 hände det inte så mycket heller, lite delar började införskaffas och lite nya bromsar kom på plats.

Sista kvällen innan den skulle ställas av hände det som inte fick hända, en trottoarkant kom lite för nära och sen ridå!
Bilen ställdes ner i garaget och bakaxeln åkte ner samma kväll. En snabb kontroll resulterade i att ett nytt paralellstag och krängningshämmare bwehövdes.

Det är nu vansinnet bryter ut och hela bakvagnen och framvagnen rivs ner för renovering. Turbon, avgasystem och massa andra småsaker åker av i bara farten.
Ett kina aggregat inhandlas, spridare, koppling, Quaife LSD, mapsensor, 3" system och massor med andra godsaker. Lite grejer börjar att ramla dit och det är ungefär här vi börjar med bilder! smile


http://forumbilder.se/images/132011122356Pb264.jpg

Just varit och hämtat bilen, tror mor är fotograf här smile

http://forumbilder.se/images/c72011122527P1114.jpg

Så som den såg ut när jag köpt den, en helt original 9000 Classic!

http://forumbilder.se/images/332011122802P78fa.jpg

Saab flera tusen med USA-blink smile Gamle piss-hinken (min förstabil) stor o skäms i bakrunden med!

http://forumbilder.se/images/872011125517P159d.jpg

Bland det första som hände var lacka alla lister, vingen + stötisar fram och bak som säljarens kärring inte varit så rädd om sad



Skulle en dag byta ventilfjädrar så jag satte tryckluft ner i tändstiftshålet. Allt som hörs är ett kraftigt väsande nere från vevhuset och en kompressor som står och går för fullt och vägrar få upp trycket sad
Sliter av toppen och mycket riktigt så är det väldigt mycket olje-kladd på 1:an men inte på de andra cylindrarna sad

http://forumbilder.se/images/a4201111219PM701d.jpg

Lille skit-Oskar lyckades dessutom fånga nedrövelsen på bild sad

http://forumbilder.se/images/ef2011120521P73ee.jpg

NYa snurran i jämförelse med en vanlig TB25 smile

http://forumbilder.se/images/b02011120912Pd8f2.jpg

Ytterligare en jämförelse

http://forumbilder.se/images/772011121035P9922.jpg

Ska plocka fram skjutmåttet en vända idag och mäta upp hur stort aggregatet egentligen är så man kan jämföra med ett utprovat agg. Enda märkningen är AR .50 på kompressorn och .63 på avgas, mer än så står det inte nån stans. "Ska" vara en kopia ur garrets GT-Serie smile

Eftersom jag redan har haft bilen ståendes i garaget i snart 1.5 år så har det redan hänt lite, så jag delar upp detta i fler updates och inte tar allt på samma smile

Hoppas det väcker lite intresse iaf, nu mot Dyra biltema (mekonomen) och sen vidare mot garaget smile
Senast redigerat av bumpe (31 januari 2011)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 januari 2011
#2
Ska bli sjukt spännande o följa ditt projekt!! smile Alltid kul med fler 9000 projekt big_smile


2 788 Inlägg
6 januari 2011
#3
Spännande projekt, riktigt fin bil du har smile Lycka till!


24 Inlägg
6 januari 2011
#4
Ska bli roligt att följa smile


588 Inlägg
6 januari 2011
#5
riktigt fin 9000 big_smile


394 Inlägg
6 januari 2011
#6
hehe, din gamle räv! nu får du fan ta och lägga upp lite monster updates!

(killen sitter på MINST 1000 bygg bilder)

Mvh Von-aron

vem fan är maptun?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
6 januari 2011
#7
Såg riktigt fin ut smile mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#8
Tackar för allt pepp smile

Kör en liten bild-special med lite äldre material så vi har all historik avklarad smile
Finns en hel del bilder på nya agget (Fan ta dig Oskar) så visas det lite intresse så kommer det mer smile

http://forumbilder.se/images/ab1520101013377454.jpg

Intercoolern har hittat sitt nya hem, alltid roligt med adoptioner som går väl smile

http://forumbilder.se/images/8a152010102136cf1f.jpg

Jt 3" har hittat rätt, har byggts lite nya fästen sen bilden tog så passformen är betydligt bättre!

http://forumbilder.se/images/e11520101024562bf3.jpg

Avgaset kompletterades med EXD 100 CPI racekatt. Tror jag sponsrat henke med ett par kr under mina dagar smile

En hel hög med delar från "godishyllan" som väntar på montering!

http://forumbilder.se/images/131520101011372366.jpg

Intercooler från EXD. Lagom stor och passar så sjukt bra, 100% bolt on!

http://forumbilder.se/images/3d142010938575ccf.jpg

Delphi 1000cc/min, dock lågohm så motstånd kommer snart på posten!

http://forumbilder.se/images/e7142010921326d0a.jpg

SPEC Steg 3 kit, från EXD Custom

http://forumbilder.se/images/b514201091741a24c.jpg

Nya topplock skruvar, som vanligt från EXD

http://forumbilder.se/images/c4142010919372ec7.jpg

Nya Speedparts justerbara kamdrev

http://forumbilder.se/images/8f14201092309d6c6.jpg

Tog mig tiden att byta till en 140A generator istället för original 90 smile

http://forumbilder.se/images/df142010924326984.jpg

Slav-Oskar har polerat en stund, duktig är han ibland smile

http://forumbilder.se/images/9a14201093402e38d.jpg

Motorfäste + paralellstag polerat och klart för montering tillsammans med Powerflex!

http://forumbilder.se/images/432011121400P8788.jpg

Bromsar bak innan renovering förr-förra sommaren smile

http://forumbilder.se/images/812011121534Pd77e.jpg

Why we hate the vägsalt sad

http://forumbilder.se/images/662011121717P23bc.jpg

NYtt och fint smile

http://forumbilder.se/images/082011121845P3db8.jpg

Gud så jävla väl detta blev, bortsett från att skivan sitter åt fel håll smile

Over and out för idag smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 januari 2011
#9
UUUUNDERBARA bilder! big_smile ser så jävla mysigt ut! big_smile


162 Inlägg
19 januari 2011
#10
NICE WORK smile     Blir för jävla fint de här

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

394 Inlägg
20 januari 2011
#11
blir hur grymt som helst! ska man tala om att man prenumenerar? nicework!

vem fan är maptun?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#12
Funkiee skrev:
UUUUNDERBARA bilder! big_smile ser så jävla mysigt ut! big_smile

Tackar tackar, kan nog fan bli riktigt bra när de börjar bli klart smile

THE_SAAB_DUDE skrev:
NICE WORK smile     Blir för jävla fint de här

Tror de med, har du tråg här på gorg med eller bara på STCS? smile

Von-Aron skrev:
blir hur grymt som helst! ska man tala om att man prenumenerar? nicework!

Hahaha, om inte ens du läste hade jag nog lagt ner tongue


394 Inlägg
21 januari 2011
#13
måtta lite kablage till dina motstånd idag då smile

vem fan är maptun?

162 Inlägg
21 januari 2011
#14
THE_SAAB_DUDE skrev:
NICE WORK smile     Blir för jävla fint de här

Tror de med, har du tråg här på gorg med eller bara på STCS? smile

Bara på STCS en så länge tyvär men det kommer när allt drar igång som värst i byggandet med massa uppdates mm mm
och om jag får jobbet som jag drömt om ett tag i Norge (bra besked idag) tongue
Mvh/Nicke
Senast redigerat av THE_SAAB_DUDE (21 januari 2011)

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

2 271 Inlägg
21 januari 2011
#15
Riktigt grymt projekt! kommer följas.smile


394 Inlägg
22 januari 2011
#17
se till att börja pilla med armaturen idag, så du får något gjort. smile kanske du ska ta och svetsa "Z" stång i din ensamhet? smile

vem fan är maptun?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#18
THE_SAAB_DUDE skrev:
THE_SAAB_DUDE skrev:
NICE WORK smile     Blir för jävla fint de här

bumpe skrev:
Tror de med, har du tråg här på gorg med eller bara på STCS? smile

Bara på STCS en så länge tyvär men det kommer när allt drar igång som värst i byggandet med massa uppdates mm mm
och om jag får jobbet som jag drömt om ett tag i Norge (bra besked idag) tongue
Mvh/Nicke

Låter bra det, får slå en kik på STCS då smile
Norge brukar ju betyda mycket pengar till bilen!

lingua skrev:
Riktigt grymt projekt! kommer följas.smile

henne_svenne skrev:
Ska följas!!

Tack och bock smile

Von-Aron skrev:
se till att börja pilla med armaturen idag, så du får något gjort. smile kanske du ska ta och svetsa "Z" stång i din ensamhet? smile

Det kommer någon dag, jag och "Addes" har ju fixat lite iaf smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#19
http://forumbilder.se/images/691201170315Pe566.jpg

Detta är statusen just nu, tror ingen behöver fråga om denna maskin kommer va igång till Knutan.

http://forumbilder.se/images/c41201181652P98cc.jpg

En "service-sats" med det vanliga har kommit hem från SP med, komplett kit för total renovering och så oljefilter med förstås smile

Tycker Mr EXD ska snabba upp tempot lite så nya kolvar och stakar kommer hem snart, vill ju åka med denna till Elmia (:
Nåja, får väl försöka vara lite positiv och visa att jag faktiskt gjort lite nytta och inte bara druckit pilsner om kvällarna!


http://forumbilder.se/images/941201165954P49c9.jpg

En uppsättning med nya saker som ska i toppen.

http://forumbilder.se/images/bb1201170224P5dd0.jpg

Skillnaden mellan STD T5 kammar och 268/9.6 smile

http://forumbilder.se/images/db1201172416P1108.jpg

Gjorde ett försök att bättre på toppen lite vilket troligen gjorde mer skada än nytta men iaf så spetsade till väggen mellan kanalerna...

http://forumbilder.se/images/c81201172750P2f72.jpg

...och filade av sätena lite granna.

http://forumbilder.se/images/371201172909Pefe4.jpg

Kom fram till att det var ca 120 delar som skulle i innan den var klar för att läggas på hyllan i väntan på att få återförenas med blocket (:

http://forumbilder.se/images/0a1201173038P51b8.jpg

Blev nya tätningar på alla ventiler och ite bara på 4 som sist toppen var av (: Fick tipset att spräcka hylsan på tätningarna så bara ramlar dom av istället för världens mest värdelösa tång!
Förra gången: 1.5 timme för 4 tätningar och sen gav jag upp
Denna gång: Ca 10 min för byte av alla 16!

http://forumbilder.se/images/a91201180552P2f16.jpg

Plocka kantareller någon?

http://forumbilder.se/images/3e1201180934P8d0a.jpg

Börjar allvarligt likna något vettigt detta nu, dags att ta till flaskan nu!

http://forumbilder.se/images/0a1201181119Pf8b3.jpg

Gick ju bra med spriten även denna gång, tro det eller ej! (:

http://forumbilder.se/images/cc1201180643P37e4.jpg

Avslutningsvis vill jag upplysa om att detta (modifierade) verktyg är en ovanligt dålig produkt från biltema, brukar vara bra saker annars men denna är inte OK!


Beslutade mig för att bygga om växellänkaget lite, ska försöka få till en förlängning/shortshift någon dag med smile Fasta växellägen med lite ljud som fortplantar sig i spakstället är manligt!

http://forumbilder.se/images/901201170422P5429.jpg

Före

http://forumbilder.se/images/391201170505Pdb94.jpg

Under

http://forumbilder.se/images/e71201170702Pc16b.jpg

Efter

Som vanligt så spårade det ur även med att bara måla till länkarmarna och fjäderbenen


http://forumbilder.se/images/0f1201171844P0b5b.jpg

Före, i mitt De-luxe lackerings-ställ smile

http://forumbilder.se/images/4b1201171932P7c15.jpg

Ibland kan man faktiskt ha lite nytta av Oskar aka. "von-aron". Duktig är han när han inte har hela näven uppe i "räva" och bara sitter och tittar på! smile

http://forumbilder.se/images/e21201172124P4682.jpg

Några av bromsslangarna och dess adaptrar för valfri vinkel, tack jobbet för rör och nipplar!

http://forumbilder.se/images/e51201172254Paceb.jpg

Nymålad styrväxel, nya inre + yttre leder och PF-bussningar.

http://forumbilder.se/images/b61201172626P1613.jpg

Inte för att jag vet om de gör så mycket skillnad men fick bli PF istället för nya original smile

http://forumbilder.se/images/4c1201182233Pa806.jpg

Fortsättningsvis så byggdes en liten fläns med ett par förkopplingsmotstånd till spridarna. Sitter hona och hane i andra änden så vill man åka hög-ohm är det bara att koppla bort dessa igen smile


Hade Oskar bara hållt käften hade jag ju kunnat dra ut lite mer på detta men det blir lite bilder på nya agget med (:

http://forumbilder.se/images/461201182511Pb3df.jpg

Ska vara en Gt35 hyrid men måtten på kompressor impellern är lite för stora :S Stor är den iaf! Ett T3/T4 i bakrunden...

http://forumbilder.se/images/011201182725Pae49.jpg

Agget till vänster ska tydligen vara gott till 400-450 säger de som vet. Jag har bara startat det och låtit bilen stå på tomgång i 20 sekunder smile

http://forumbilder.se/images/1e1201182852P1ac6.jpg

Lite lagom stor impeller!

http://forumbilder.se/images/7e1201182955Pecef.jpg

Vart ju inte direkt kanon med den monteringen, får bli någon lyxig "Z-stång" för att lösa problemet!

http://forumbilder.se/images/1f1201183318P2cfa.jpg

Med rätt vinklar på sakerna så börjar det ju passa ganska så bra smile

http://forumbilder.se/images/d71201183413P6f70.jpg

Borde gå att besikta med detta tycker jag, ser ganska lagomt ut. Provmonterat på Oskars (von-aron) vagn för övrigt smile

http://forumbilder.se/images/0d1201183917Pb7f9.jpg

Tycker dock att en portning av WG-kanalen borde göras, linjen är utsidan av klaffen. Ca 2-3mm borde väl räcka som tätningsyta?

http://forumbilder.se/images/8e1201183718P4c35.jpg

Andra sidan av det hela.



Tack och bock för denna gången!


394 Inlägg
31 januari 2011
#20
ser fördjävla bra ut det här. smile grymt!!!


fan så bra jag är på att slita alltså! haha (N) (Y) smile

vem fan är maptun?


Sök