Tänkte jag skulle lägga upp bygget som jag och en polare (Cliff Franzén) gjorde mellan 2002-2004.
Det hela började med att vi fick ett erbjudande om att köpa bilstereoprylar till ett mycket bra pris om vi började tävla i dB Drag Racing.
Så i slutet på december 2002 åkte vi upp till Finspång och köpte "Rockforden", en röd Ford Fiesta -77.
Tanken var att köpa en bil som i grunden var färdig och på ytan så såg det bra ut, bilen hade byggts om för billjudstävlingar. Följande var gjort:
1. Framrutan var urtagen och ersatt med två tjockare rutor som satt monterade i svetsade ramar.
2. Golvet var sänkt bakom B-stolpen, bakaxel, bakbromsar, tank & ljuddämpare var bortplockat för att möjliggöra ett plant lägre golv. Ny hjulupphängning både fram och bak (stumsvetsad), bilen hade 10cm mellan golv och marken.
3. Framdörrarna hade en svetsad ram för montage av tjockare rutor, dock så satt orginalrutorna kvar.
4. I motorutrymmet så fanns det plats för två Optimabatterier, ställbar laddregulator till generatorn (som var bytt till en större). Fläkten styrdes via tändningen. I motorutrymmet fanns det även en liten tank på ca 10L och huven öppnades via en wire som gick ut genom framskärmen.
5. Utsidan hade sidokjolar från Peugote MI16, egenbyggd bakkjol med inbyggd glasruta, rensad på stötfångare fram & bak, igenlagda hål för torkare & lås, infällda mätare för volt samt varvtal satt i plåten mellan huv och framruta, side-pipe med endast en dämpare (lätt rätt så rått), kolsvarta rutor och sen ett gäng rätt gräsliga dekaler.
6. På insidan så var bilen rensad från det mesta, det satt MDF i golvet och taket, en låda där baksätet varit för 4st 18"are, ombyggd instrumentpanel med tillhörande paneler för att täcka fotutrymmet på förar & passagerarsidan samt ombyggda dörrsidor i MDF. Kort växelspak och en 10" ratt med Snap-Off nav.
Vid inköp:
Skrev ju här ovanför att tanken var att köpa en bil som hade grunden klar, det visade sig att det inte riktigt blev så. Saker och ting är inte alltid så bra som dem ser ut att vara...
Juldan 2002 rev vi två hela inredningen på ett par timmar, det ska man normalt sett inte kunna göra i en Extreme-bil. Men när det bara är ett lager 16mm MDF och inget är limmat så är det inte så svårt :rolleyes:
Ber om ursäkt för att bilderna är små och av dålig kvallité, men de har varit uppladdade på Cardomain och orginalbilderna försvann. Dessutom så är de tagna med en kamera från 2002.
Mer bilder kommer, finns runt 600 eller om det var 800 bilder på bygget.
På bilderna så väger bilen mellan 700-800kg, när vi var klara så vägde den runt 3ton.