3160
Sök

Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1

Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.

Team dBAkuten!
195 565 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2013
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#1
Tänkte jag skulle lägga upp bygget som jag och en polare (Cliff Franzén) gjorde mellan 2002-2004.

Det hela började med att vi fick ett erbjudande om att köpa bilstereoprylar till ett mycket bra pris om vi började tävla i dB Drag Racing.

Så i slutet på december 2002 åkte vi upp till Finspång och köpte "Rockforden", en röd Ford Fiesta -77.
Tanken var att köpa en bil som i grunden var färdig och på ytan så såg det bra ut, bilen hade byggts om för billjudstävlingar. Följande var gjort:
1. Framrutan var urtagen och ersatt med två tjockare rutor som satt monterade i svetsade ramar.
2. Golvet var sänkt bakom B-stolpen, bakaxel, bakbromsar, tank & ljuddämpare var bortplockat för att möjliggöra ett plant lägre golv. Ny hjulupphängning både fram och bak (stumsvetsad), bilen hade 10cm mellan golv och marken.
3. Framdörrarna hade en svetsad ram för montage av tjockare rutor, dock så satt orginalrutorna kvar.
4. I motorutrymmet så fanns det plats för två Optimabatterier, ställbar laddregulator till generatorn (som var bytt till en större). Fläkten styrdes via tändningen. I motorutrymmet fanns det även en liten tank på ca 10L och huven öppnades via en wire som gick ut genom framskärmen.
5. Utsidan hade sidokjolar från Peugote MI16, egenbyggd bakkjol med inbyggd glasruta, rensad på stötfångare fram & bak, igenlagda hål för torkare & lås, infällda mätare för volt samt varvtal satt i plåten mellan huv och framruta, side-pipe med endast en dämpare (lätt rätt så rått), kolsvarta rutor och sen ett gäng rätt gräsliga dekaler.
6. På insidan så var bilen rensad från det mesta, det satt MDF i golvet och taket, en låda där baksätet varit för 4st 18"are, ombyggd instrumentpanel med tillhörande paneler för att täcka fotutrymmet på förar & passagerarsidan samt ombyggda dörrsidor i MDF. Kort växelspak och en 10" ratt med Snap-Off nav.

Vid inköp:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130203545_653238545_2649995_5873082_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130218545_653238545_2649997_715080_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130223545_653238545_2649998_319121_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130228545_653238545_2649999_3839616_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130233545_653238545_2650000_5380685_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130243545_653238545_2650001_8118886_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130253545_653238545_2650002_4262714_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130258545_653238545_2650003_2140778_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130263545_653238545_2650004_5364954_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130273545_653238545_2650005_5523180_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130278545_653238545_2650006_1050388_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130293545_653238545_2650008_3902341_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138130298545_653238545_2650009_6958430_n.jpg


http://l13.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-snc1/hs210.snc1/7726_138130303545_653238545_2650010_4891628_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130308545_653238545_2650011_7450726_n.jpg


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138130313545_653238545_2650012_4648668_n.jpg

Skrev ju här ovanför att tanken var att köpa en bil som hade grunden klar, det visade sig att det inte riktigt blev så. Saker och ting är inte alltid så bra som dem ser ut att vara...

Juldan 2002 rev vi två hela inredningen på ett par timmar, det ska man normalt sett inte kunna göra i en Extreme-bil. Men när det bara är ett lager 16mm MDF och inget är limmat så är det inte så svårt :rolleyes:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs210.snc1/7726_138132303545_653238545_2650031_2596425_n.jpg

Ber om ursäkt för att bilderna är små och av dålig kvallité, men de har varit uppladdade på Cardomain och orginalbilderna försvann. Dessutom så är de tagna med en kamera från 2002.

Mer bilder kommer, finns runt 600 eller om det var 800 bilder på bygget.

På bilderna så väger bilen mellan 700-800kg, när vi var klara så vägde den runt 3ton.
Senast redigerat av ExtraKim (7 januari 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#2
När vi började undersöka bilen lite närmre så visade det sig att finishen och detaljarbetet var på MYCKET hög nivå. De hade fräst bitar som aldrig syntes och de hade millimeterpassning o.s.v.
Tyvärr så var det inte seriöst monterat, 16mm MDF i en Extreme-bil är på tok för klent och när det dessutom inte var limmat över huvudtaget så var hållfastheten ganska låg.
Golvskivan stod på klossar, bakväggen lyste det igenom på vissa ställen o.s.v.

Framrutorna var bara 6mm tjocka och ramarna som de satt i var enbart svetsade i orginalplåten.

Det slutade med att vi insåg att vi behövde riva bilen, totalt.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_20_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_19_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_15_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_42_full.jpg

Det vita som ni ser är vägfärg, sånt man målar övergångsställen med o.s.v, det blåa är Noise Killer.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_39_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_40_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_21_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_22_full.jpg

Dörrarna var ganska så rensade innanför MDF-panelerna av tidigare ägarna, målande med tjockt lager vägfärg och en del fogskum i botten.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_24_full.jpg

Eftersom att rutorna bara var 6mm tjocka så ansåg vi att det inte dög, så jag tog fram en hammare och började slå. Glas är HÅRT, det tog tre slag med full kraft innan de började spricka.
Men som ni ser, ut åkte dem.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_51_full.jpg

Torrkörning på hög nivå smile
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_37_full.jpg

Vem f-n snodde vår instrumentbräda? wink
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_32_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 168 Inlägg
7 januari 2011
#3
jävlar va snyggt allt var innan ni började riva!


192 Inlägg
7 januari 2011
#4
fräsigt! du ser på min bild va fin min fiestas bagage lucka är big_smile har ni kollat om de finns nå rost? big_smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#5
Vi bytte faktiskt ut bagageluckan till en nyare p.g.a rost.

Mer bilder kommer, har ju som sagt bilder från vintern 2002 fram till vintern 2004 när vi sålde bilen till Danmark.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Osponsrad
1 631 Inlägg
7 januari 2011
#6
Det verkade som ni gjorde liiite bättre förbättringar, hur fan kan man inte limma? Har man för lite lim får man limma lite mer helt enkelt !
Fler bilder önskas smile Och ja ni har fått en följare till smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#7
För att inte ta åt mig äran för saker som jag & Cliff inte själva gjorde så kommer här ett förtydligande: Allt svetsarbete när det gäller tunnplåt & en del annat smått som kräver lite bättre svetskunskaper gjordes av Jimmy Videll.
Men svetsningen av det grövre d.v.s svetsningen av 40x40x4mm fyrkantsprofilerna och en del annat, gjordes av mig eller Cliff.
Kommer att skriva när det är Jimmy som har svetsat för enkelhetens skull, står det inget så är det antingen jag eller Cliff som har gjort det.

Det satt ju som sagt orginalrutor i dörrarna när vi köpte bilen, de hade börjat att göra ramar för tjockare rutor men de var inte särskilt bra så vi plockade fram vinkelslipen och började kapa.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_34_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_35_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_46_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_48_full.jpg

Sen var det dax för Jimmy fram med svetsen. (Tror det var han som gjorde det mesta av svetsningen av de tunna vinkeljärnen, vi kan ha gjort lite för att lära oss, men huvudsakligen så var det Jimmy som gjorde detta.)
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_47_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_50_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_27_full.jpg

Ovanför vinkeljärnen så svetsade Jimmy in ett 8mm tjockt plattjärn.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_66_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_69_full.jpg

En sjukt snygg idolbild på Jimmy big_smile
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Jimmy2.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Osponsrad
1 631 Inlägg
7 januari 2011
#8
Vart har denna "skönhet" tagit vägen idag ? rullar den fortfarande eller den vilar i himlen för bilarna?

Kom på nu att den va med om en olycka efter att ha kollt på de andra bilderna. Trist med en sådan bil. Men ni klarade er väl ?
Senast redigerat av BudgetDunkaren (7 januari 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#9
Stämmer.
Bilen såldes till Danmark efter europafinalen i Holland 2004, hela historien kommer att komma i tråden med tiden wink

Vad som händer med bilen idag vet jag inte, vet att den slaktades på rutorna förra året för att bli återanvända i en annan Extreme-bil i ett annat land. Har lite mer info om vilken bil & vem ägaren är, men det är tydligen lite hemligt så jag kan tyvärr inte delge er mer info än så här.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Osponsrad
1 631 Inlägg
7 januari 2011
#10
ExtraKim skrev:
Stämmer.
Har lite mer info om vilken bil & vem ägaren är, men det är tydligen lite hemligt så jag kan tyvärr inte delge er mer info än så här.

Jag tror det är Steve Meade som gått från pickis till småbil smile hehe

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#11
Som ni kommer se under trådens gång så var det mycket som byggdes och sen byggdes om igen, dels p.g.a att vi hela tiden fick högre krav på oss själva och dels för att reglerna ändrades ett antal gånger under byggnationen.

Dörrarna är ett exempel på detta, bilderna ovanför och de som kommer är vad vi skulle kunna kalla för version 1.

Förra ägarna hade ju fyllt nedre delen av dörrarna med fogskum, fogskum och svetsning går inte riktigt ihop och anledningen till att det står Brand i dörren är just p.g.a att fogskummet började brinna som fan smile

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_62_full.jpg

Reglar som skruvades fast i dörrarna.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_63_full-1.jpg

När vi började bygget så tyckte vi att betong borde vara ett bra val, något vi senare ångrade.

Sidorna bak var dränkta i vägfärg & Noise Killer, inte extremt nog för oss..

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_41_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_42_full.jpg

Så vi byggde en form av reglar.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_56_full.jpg

Sen tog vi fram ett litet spann med betong.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_57_full.jpg

Och började fylla bakskärmarna.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_58_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_61_full.jpg

I med en regel till och mer betong.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_59_full.jpg

För att få golvet framför B-stolpen jämt så hällde vi flytspackel där.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_176_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_175_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_174_full.jpg

Efter det så började vi bygga med spån, MDF & plywood-skivor, vi tog det vi kom över gratis.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_70_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_71_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_72_full.jpg

En 70mm strömkabel som gick mellan motorutrymmet och skuffen, den låg i bilen när vi köpte den så den fick ligga kvar, den kopplades dock aldrig in.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_73_full.jpg

Vissa ställen gjöt vi.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_75_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_64_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_65_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#12
BudgetDunkaren skrev:
ExtraKim skrev:
Stämmer.
Har lite mer info om vilken bil & vem ägaren är, men det är tydligen lite hemligt så jag kan tyvärr inte delge er mer info än så här.

Jag tror det är Steve Meade som gått från pickis till småbil smile hehe

Hehe det är bara glaset som är återanvänt och det är till en bil som står i Europa.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#13
Vi byggde upp så att golvet var ca 15cm tjockt, sen så gav vi oss på att bygga instrumentpanelen.

Det man inte ser på bilderna är att det är byggt hela vägen in till torpedplåten, på tjockaste stället så blev den 50cm solid.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_104_full.jpg

Plastade sidorna för att det inte skulle läcka.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_101_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_102_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_103_full.jpg

Skrev ju att den var solid, men det ser den ju inte ut att vara här. Men det finns en anledning till varför det ser ut som det gör.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_105_full.jpg

Svaret på varför kommer här:
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_106_full.jpg


På något ställe så läckte tydligen bilen en smula.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138140033545_653238545_2650255_6227130_n.jpg

Men till slut så blev det tätt även där.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs230.snc1/7726_138140043545_653238545_2650256_694702_n.jpg
Senast redigerat av ExtraKim (7 januari 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#14
Ytterligare en sak som vi senare ändrade på, för att kunna bultafast dörrarna så svetsade Jimmy fast vinkeljärn i dörröppningen.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_87_full.jpg

Fick givetvis borra hål i det 8mm tjocka plattjärnet som sitter i dörren, det tog sin lilla tid i.o.m att bultarna som vi tänkte använda var M24.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_91_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_92_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
7 januari 2011
#15
cpbygge tongue kim, för fan skaffa en hobby på riktigt wink

*skojja*

Nu kommer alla bli arga men de är lugnt, du blir inte arg på mig eller hur bror? wink

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#16
Haha det är väl ingen nyhet att jag inte har alla Indianerna i kanoten wink

Detta bygget är ju dessutom lite svårt att få ogjort då det e ett tag sen det genomfördes.

Fast jag håller med, det var ett cpbygge, kommer aldrig göra något liknande, eller kommer jag det?

Det suger lite i byggtarmen efter en Fiat 126 med lite poplåda i, förra bilen som jag ville bygga i var en Ford Express och efter mycket om & men så blev det ju ett litet bygge i en Express. Så vem vet en vacker dag så kanske det rullar ut en giftig Fiat 126 ur något garage i Kalmartrakten wink

För er som missat bygget i Expressen så finns det här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=127968

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
7 januari 2011
#17
klart de gör, jag sponsrar dig med de jag kan de vet du wink

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

841 Inlägg
7 januari 2011
#18
vaafan ...ser ut som nått hus bygge med plankor o massa haha ..nee men fett verka de bli smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#19
Sen började vi bygga sidoväggar och bakvägg. Vi gjorde en miss här och byggde låga sidoväggar, vi borde givetvis ha byggt de så höga som möjligt i förhållande till lutningen på rutorna. D.v.s varje skiva som vi satte dit skulle varit lite högre än den förra o.s.v. Fråga mig inte hur vi kunde missa det.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_88_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_89_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_90_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_98_full.jpg

För att lösa ovanstående problem så valde vi att gjuta i betong (BAD move!), vi tog en tunnare MDF skiva som vi satte på insidan av rutramen och sen formade vi den med hjälp av reglar på utsidan av bilen.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_96_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_97_full.jpg

Bakväggen byggde vi upp genom att dels sätta reglar där vi ville ha väggen och sen byggde vi med skivor i olika tjocklekar tills vi fick en jämn vägg.

Tanken var från början att ha 8st monoblock till basen då Björn på dBAkuten hade hört att det skulle gå att köra 4 monoblock per spole.
Så för att se så att de skulle få plats så ställde vi dit "dekor-ramarna" som levererade med stegen och det skulle gå kom vi fram till efter lite trixande.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_93_full.jpg

Det syns inte så väl men det är tre rader med "steg" på bilden.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_95_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#20
dadooo skrev:
vaafan ...ser ut som nått hus bygge med plankor o massa haha ..nee men fett verka de bli smile

Hehe vänta bara, vi har ju inte kommit till de extrema delarna ännu tongue

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök