Importerad Evo iv, utan typ intyg. Hur går jag till väga?

Kulpahjul
17 januari 2011 · 205 Inlägg

Tjena, har fått ett erbjudande att köpa en evo som inte är reggad i sverige. Killen berättar att jag måste fixa "typintyg". Lättast sa han att det var att vända sig till gamla ägaren i london. Eller kan man beställa hem från mitsubishi's återförsäljare eller hur fungerar det?
Inte alls insatt i detta med importering för 5 öre.

Bilen är alltså i sverige. Men med utländska plåtar.

Och vad kan detta kosta för den behöver väl genomgå en registrerings besiktning?

Tack på förhand
Mvh

Trying is the first step towards failure
Stalkrantz Bilskadereparatör
17 januari 2011 · 14 Inlägg

Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh

Kulpahjul
17 januari 2011 · 205 Inlägg

Japp den är redan här och ägs av en svensk kille smile
Ska kika wink

willes740 skrev:
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh

Trying is the first step towards failure
racefan
17 januari 2011 · 1 059 Inlägg

rätt kört,googla så hittar du metervis med info om detta.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Janneutanb
17 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Finns det några papper på bilen alls?

Senast redigerat av Brains (17 januari 2011)

KHRacing
18 januari 2011 ·

willes740 skrev:
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh

ergh:
ingen tull/skatt inom EU, bilen är ju englandsreggad.

typintyget köper du av svenska Mitsubishi, några tusenlappar.

Ursprungskontrolen beställer du utav Bilprovningen, men du måste ha orginalpapprena från England (tror jag)
borde gå att beställas från engelska DVLA (TS)

Kan dock ta 6veckor har jag läst mig till ???

Kulpahjul
18 januari 2011 · 205 Inlägg

Okej bra för hade tänkt vända mig till mitsubishi om typintyg. Och ursprungskollen tog 2 veckor och kosta 500kr enligt transportstyrelsen.
Vilka orginal papper från england menar du?

KHRacing skrev:

willes740 skrev:
Om bilen står i Sverige så kan du var glad att slippa alla tull kostnader iaf! Har hört att det kostar skjortan att ta in bilar i Sverige. Men läs på bilprovningen eller transport styrelsen det borde stå där. Mvh

ergh:
ingen tull/skatt inom EU, bilen är ju englandsreggad.

typintyget köper du av svenska Mitsubishi, några tusenlappar.

Ursprungskontrolen beställer du utav Bilprovningen, men du måste ha orginalpapprena från England (tror jag)
borde gå att beställas från engelska DVLA (TS)

Kan dock ta 6veckor har jag läst mig till ???

Trying is the first step towards failure
racefan
18 januari 2011 · 1 059 Inlägg

ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Kulpahjul
18 januari 2011 · 205 Inlägg

Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o
Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?

racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .

Trying is the first step towards failure
Scoore
18 januari 2011 · 829 Inlägg

Min polare som importerade bil fick inte heller med ett sånt där papper,men fixade sig genom att han vände sig till tillverkaren för ett. Kostade som sagt,men kan vara lätt värt det i slutändan.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
racefan
18 januari 2011 · 1 059 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o
Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?

racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .

Han i sverige måste göra den samt reg bes den .du kan inte köpa den och regga den i ditt namn.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Janneutanb
18 januari 2011 · 7 272 Inlägg

racefan skrev:

BmW_Tokig skrev:
Ojdå, då blev det hela väldigt mycket mer spännande :o
Men ägaren bor ju i sverige, det är ägaren innan det som bor i england, då ska alltså han i sverige som äger den just nu göra ursprungskollen eller är det ändå han i England som ska göra den?

racefan skrev:
ursprungskollen måste göras av den som står på ägarbytet dvs det från england .

Han i sverige måste göra den samt reg bes den .du kan inte köpa den och regga den i ditt namn.

Ja det är väl något sånt, annars måste den utomlands igen och sen komma tillbaka till Sverige.

Krist
18 januari 2011 · 716 Inlägg

Du måste ha kvitto på köpet dvs kvitto där du skrivit under och ägaren i england som regga ut den skrivit under. Du måste ha hela registreringsbeviset kallad V5C i sverige. Dom 2 ska du skicka in till transportstyrelsen efter att du gjort ursprungskontrollen.
http://www.wroom.org/evoclub/showthread … ight=krist

Importera själv annars tongue

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Woojen
18 januari 2011 · 1 101 Inlägg

du måste ha alla delar av ett såkallat v5c dokument (engelska ägarpapperna) och kvitto ifrån köpet i england Den som tar in bilen till sverige måste också regga bilen, dock går detta att komma förbi genom att skriva om kvittot...

Men det viktigaste är att ha alla v5c papper!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Kulpahjul
19 januari 2011 · 205 Inlägg

Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.

Trying is the first step towards failure
Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen" (2003)
BMW E61 "535d" (2006)
Volvo 940 "Rallybil" (1992)
BOLIN_
19 januari 2011 · 2 763 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.

Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!

Volvo - For Life
Kulpahjul
19 januari 2011 · 205 Inlägg

Annars? Tänk om han är den andra ägaren i sverige då? Då går det aldrig att regga den eller vadå? tongue Haha, ursäkta min tröghet!

BOLIN_ skrev:

BmW_Tokig skrev:
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.

Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!

Trying is the first step towards failure
Volvo V90 "AWD" (2018)
Nissan Skyline R33 "B230 Turbo" (1993)
Volvo 940 "Rallybil" (1992)
Volvo V70RNissan Skyline R33 "Drifting"Volvo V90 "AWD"Volvo 940 "Rallybil"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"BMW E61 "535d"Mercedes Sprinter "Racebussen"Nissan Skyline R33 "B230 Turbo"BMW E61 "535d"Volvo 740 "Veemer Turbo"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Mercedes Sprinter "Racebussen"Volvo 760 T5 "S90"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo V90 "AWD"Volvo V70RVolvo 940 "Rallybil"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Volvo 760 T5 "S90"Mercedes Sprinter "Racebussen"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo 740 "Veemer Turbo"BMW E61 "535d"Volvo 740 "Veemer Turbo"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"Volvo 760 T5 "S90"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Volvo V70RVolvo V90 "AWD"Mercedes Sprinter "Racebussen"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo V90 "AWD"Nissan Skyline R33 "Drifting"BMW E61 "535d"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"Volvo V70RVolvo 940 "Rallybil"Volvo 760 T5 "S90"Volvo V90 "AWD"Volvo 760 T5 "S90"Volvo 940 "Rallybil"Nissan Skyline R33 "B230 Turbo"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Mercedes Sprinter "Racebussen"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo V70RVolvo V90 "AWD"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"Mercedes Sprinter "Racebussen"Volvo V70RVolvo 740 "Veemer Turbo"Nissan Skyline R33 "B230 Turbo"Volvo 760 T5 "S90"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo v70 d5 awd "Kulpåhjul-bilen"Nissan Skyline R33 "Drifting"Volvo 740 "Veemer Turbo"BMW E61 "535d"Volvo 760 T5 "S90"Volvo PV 544 "Ladugårdsfyndet"Mercedes Sprinter "Racebussen"Volvo V70R
BOLIN_
19 januari 2011 · 2 763 Inlägg

BmW_Tokig skrev:
Annars? Tänk om han är den andra ägaren i sverige då? Då går det aldrig att regga den eller vadå? tongue Haha, ursäkta min tröghet!

BOLIN_ skrev:

BmW_Tokig skrev:
Att vända sig till tillverkaren för några lappar känns enklast och gör inget att det kostar heller, eftersom det jämnar ut sig då bilen inte är så dyr, men varför kan inte bilen ställas på mig och jag reg bessar den? Förstod ej det.

Den som har importerat bilen måste även regga den i sverige!

Då har du problem, om han inte är första ägare i sverige, då ska du inte köpa bilen!

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang